Samhandling om og med barn og unge i krevende livssituasjoner – Senter for barnevernsforskning og innovasjon
Samhandling om og med barn og unge i krevende livssituasjoner
Tema for prosjektet
I prosjektet jobber vi med følgende tema:
Samarbeid mellom
- fagpersoner i ulike velferdsinstanser om å gi hjelp til barn og familier i krevende livssituasjoner
- fagpersoner i ulike velferdsinstitusjoner og foreldre når familien har tiltak fra barnevernet
- fagpersoner i ulike velferdsinstitusjoner og barn når familien har tiltak fra barnevernet.
Metode
Metodene som benyttes i prosjektet, er
- kvalitative intervjuer med foreldre og barn
- fokusgruppeintervjuer med fagpersoner i ulike velferdsinstanser
- fokusgruppeintervjuer med ledere av ulike velferdsinstanser
- tematisk og narrativ analyse
Samarbeidspartnere i prosjektet
Tre kommuner i Midt-Norge
Publiseringer fra prosjektet
Husby, I. S. D. (2016). The Children`s interview - From resistance to partnership. In R. H. Sundby, A. (Eds.) (Ed.), The Welfare Society - an Aim for Social Development. (Vol. 20, pp. 183-201). Munster: LIT Verlag.
Husby, I. S. D., Slettebø, T., & Juul, R. (2018). Partnerships with children in child welfare: The importance of trust and pedagogical support. Child and Family Social Work, 23(3), 443-450. doi:10.1111/cfs.12435
Husby, I. S. D., Kiik, R., & Juul, R. (2019). Children’s encounters with professionals–recognition and respect during collaboration. European Journal of Social Work, 22(6), 987-998. doi:10.1080/13691457.2018.1473841
Husby, I. S. D. (2019). Samarbeid med barn. En undersøkende analyse av samarbeidspraksiser med barn i barneverntjenesten med vekt på barns perspektiver. PhD avhandling. Norges Teknisk- naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, Institutt for sosialt arbeid.
Juul, R., & Husby, I. S. D. (2020). Collaboration and conversations with children in Child Welfare Services —Parents' viewpoint. Child and Family Social Work, 25(S1), 9-17. doi:10.1111/cfs.12707
Prosjektperiode: 2013-2017
Finansiering: NTNU