Hvordan kan kjærlighet inngå som en kompetanse i barnevernets praksis – senter for barnevernsforskning og innovasjon
Hvordan kan kjærlighet inngå som en kompetanse i barnevernets praksis?
Prosjektet er et innovasjons og utviklingsprosjekt i samarbeid med barnevernstjenesten på Sør-Helgeland.
Hovedmål for prosjektet
Prosjektet tar sikte på å nærmere utforske i praksis hva kjærlighet kan innebære i barnevernstjenestens arbeid. Hovedmål er derfor:
- Å utforske nærmere hvordan kjærlighet kan inngå som en del av barnevernets praksis.
Delmål
Delmålet i prosjektet er å rette fokus på de ansattes menneskesyn, verdier og personlige kompetanse i møte med barn og foreldre i barnevernet.
Sammendrag
Prosjektet er et innovasjon og utviklingsprosjekt der deltakerne som er ansatt i barnevernstjenesten i Sør-Helgeland, sammen med forsker fra Senter for barnevernsforskning og innovasjon, skal utforske hva kjærlighet kan innebære i en profesjonell praksis. Grunnen for at dette er aktuelt, er at kjærlighetsbegrepet nå er trukket inn i lovforslaget til barnevernsloven, hvor kjærlighet som begrep for første gang inngår som en del av det faglige repertoaret i barnevernet og som en etiske bærebjelke i barnevernets arbeid (Prop.106L, 2016-2017).
Prosjektet vil blant annet ha en faglig forankring fra et doktorgradsarbeid om kjærlighetens betydning i barnevernets praksis (Thrana, 2015). Dette arbeidet viste hvorfor kjærlighet var viktig i relasjonen mellom sosialarbeider og ungdom. Det viste at kjærlighet hadde en innvirkning for varige endringer i ungdommens liv der de fikk bygd opp selvtillit til å delta i samfunnsfelleskap som skole og arbeid (Thrana, 2014).
Prosjektet skal utføres i den interkommunale barnevernstjenesten for Sør-Helgeland (BSH).
Prosjektet vil bestå av:
- seminarer
- samtalegrupper
Utprøvingen vil skje over en periode på ett år.
Prosjektperiode: 2018–2019.