Toppbanner CERG

Trening og fettstoffer hos overvektig ungdom

Er intervalltrening eller trening med moderat intensitet mest effektivt for å påvirke fettstoffprofilen hos ungdom med overvekt og fedme?

Foto: Colorbox

Bakgrunn for studien

I en studie med 65 overvektige ungdommer viste vi at tre måneder intervalltrening med høy intensitet forbedret kondisjon, kroppskomposisjon, blodsukker og blodtrykk mer enn trening med moderat intensitet. Også blodårefunksjonen forbedret seg mest etter intervalltreningen. Når det gjaldt kolesterolnivåer, fant vi imidlertid ingen forskjell mellom gruppene.

Nå ønsker vi å undersøke om de to treningmetodene likevel påvirket fettstoffprofilen i blodet ulikt. Til det benytter vi avanserte metoder for å måle subfraksjoner av lipoproteiner. Det er nemlig ikke bare de totale kolesterolnivåene eller fordelingen mellom HDL- og LDL-partikler som påvirker hjerte- og karhelsa, men også størrelsen og tettheten på de ulike typene lipoprotein-partiklene.

person-portlet

Mastergradsstudent

Sosiale medier og kontakt

Følg oss i sosiale medier:
  Facebook-logo Twitter-logo Instagram-logo

Send oss en e-post:
cerg-post@mh.ntnu.no

Send oss vanlig post:
NTNU, Fakultet for medisin og helsevitenskap
Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk
7491 Trondheim

Besøk oss:
St. Olavs Hospital
Prinsesse Kristinas gt. 3
Akutten og Hjerte-lunge-senteret, 3. etg.
7006 Trondheim

CERG logo