Yard4All
Yard4All – Bruk av skolehage for ALLE barns velvære og utvikling
Et steg nærmere en mer inkluderende utdanning
Yard4All er et europeisk prosjekt som bringer sammen aktører fra utdanning og ikke-statlige frivillige organisasjoner. Felles hensikt er inkluderende utdanning for et bærekraftig samfunn, basert på et etterlengtet håp om en bedre framtid.
Partnerskapet har identifisert følgende behov:
- Å utvikle en omforent forståelse av en inkluderende utdanning.
- Å etablere innovative læringsprosesser som framhever nysgjerrighet, muligheter for å stille miljøspørsmål, utvikle hypoteser, undersøke og løse problemer.
- Å forbedre alle elevers prestasjoner inkludert sårbare grupper og elever med spesielle behov, for å bidra til redusert frafall.
- Å opprettholde profesjonell utvikling gjennom å styrke de fagliges holdninger, ferdigheter og muligheter.
- Å gjøre det mulig for alle skoleeiere på ulike nivå å ta individuelt og kollektivt ansvar for de lærende.
- Å ta I betraktning støtte og ressurser som organisasjoner og kommuner kan utvikle og tilby for inkluderende utdanning
- Å definere strategier som inkluderer foreldre i utdanningen
Prosjektets mål er å bidra til å håndtere følgende behov:
- Introdusere uformelle læringsverktøy med den hensikt å bygge sterkere relasjoner mellom barn med og uten spesielle læringsbehov.
- Bruke skolehage som et sted til å observere, sammenlikne, erfare og registrere alle aktiviteter som fremmer læring I matematikk og naturfag, gjennom å benytte tegning som lærings- og prosessverktøy.
- Gjøre naturen til «vårt hjem og vår lærer», et sted å observere, erfare, sammenlikne og ta vare på - fremme læring av realfagstemaer gjennom kunst, vitenskapelig metode og problemløsning.
- Organisere lokale «markeds»-arenaer hvor barn kan selge sine landbruksprodukter, hjulpet av foreldre og lærere – fremme involvering av nærmiljøet i barns utdanning.
Prosjektresultater
- En støttemodell, barn-til-barn
- En guide til markedsføring, for barn
- En guide for å bruke matematiske begreper i skolehagen
- En guide for å utvikle naturfaglige begreper knyttet til skolehage
Du kan finne flere detaljer på prosjektets nettside.
Dette nettstedet har blitt utviklet som del av prosjektet Yard4All - Bruk av skolehage for ALLE barns velvære og utvikling, og støttet økonomisk gjennom EU-kommisjonens Erasmus+ program, prosjektnummer KA201-8A5F302D.
EU-kommisjonens støtte til produksjonen utgjør ikke støtte til innholdet. Dette reflekterer kun den enkelte forfatters syn, og Kommisjonen kan ikke holdes ansvarlig for bruk av denne innholdsinformasjonen.
Prosjektpartnere:
- Agrupamento Escolas D. Carlos I (Project coordinator), Portugal
- Agrupamento de Escolas de Alfornelos, Portugal
- Aproximar Cooperativa Desolidariedade Social, CRL, Portugal
- Asociația European Association for Social Innovation (EaSI), Romania
- AFEJI – France
- Formacion Para El Desarollo e Insercion, Sociedad Limitada – DEFOIN, Spain
- Instituto Universitario de Lisboa, Portugal
- Hand in Hand Foundation, Hungary
- Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet, NTNU, Norway
- Școala Gimnazială Nr. 28 Bucharest, Romania