Yard4All – Bruk av skolehage for ALLE barns velvære og utvikling

Yard4All – Bruk av skolehage for ALLE barns velvære og utvikling

Et steg nærmere en mer inkluderende utdanning

Yard4All er et europeisk prosjekt som bringer sammen aktører fra utdanning og ikke-statlige frivillige organisasjoner. Felles hensikt er inkluderende utdanning for et bærekraftig samfunn, basert på et etterlengtet håp om en bedre framtid.

Partnerskapet har identifisert følgende behov:

  1. Å utvikle en omforent forståelse av en inkluderende utdanning.
  2. Å etablere innovative læringsprosesser som framhever nysgjerrighet, muligheter for å stille miljøspørsmål, utvikle hypoteser, undersøke og løse problemer.
  3. Å forbedre alle elevers prestasjoner inkludert sårbare grupper og elever med spesielle behov, for å bidra til redusert frafall.
  4. Å opprettholde profesjonell utvikling gjennom å styrke de fagliges holdninger, ferdigheter og muligheter. 
  5. Å gjøre det mulig for alle skoleeiere på ulike nivå å ta individuelt og kollektivt ansvar for de lærende.
  6. Å ta I betraktning støtte og ressurser som organisasjoner og kommuner kan utvikle og tilby for inkluderende utdanning
  7. Å definere strategier som inkluderer foreldre i utdanningen

Prosjektets mål er å bidra til å håndtere følgende behov:

  • Introdusere uformelle læringsverktøy med den hensikt å bygge sterkere relasjoner mellom barn med og uten spesielle læringsbehov.
  • Bruke skolehage som et sted til å observere, sammenlikne, erfare og registrere alle aktiviteter som fremmer læring I matematikk og naturfag, gjennom å benytte tegning som lærings- og prosessverktøy.
  • Gjøre naturen til «vårt hjem og vår lærer», et sted å observere, erfare, sammenlikne og ta vare på - fremme læring av realfagstemaer gjennom kunst, vitenskapelig metode og problemløsning.
  • Organisere lokale «markeds»-arenaer hvor barn kan selge sine landbruksprodukter, hjulpet av foreldre og lærere – fremme involvering av nærmiljøet i barns utdanning.

Prosjektresultater

  • En støttemodell, barn-til-barn
  • En guide til markedsføring, for barn
  • En guide for å bruke matematiske begreper i skolehagen
  • En guide for å utvikle naturfaglige begreper knyttet til skolehage

Du kan finne flere detaljer på prosjektets nettside.


Dette nettstedet har blitt utviklet som del av prosjektet Yard4All - Bruk av skolehage for ALLE barns velvære og utvikling, og støttet økonomisk gjennom EU-kommisjonens Erasmus+ program, prosjektnummer KA201-8A5F302D.

EU-kommisjonens støtte til produksjonen utgjør ikke støtte til innholdet. Dette reflekterer kun den enkelte forfatters syn, og Kommisjonen kan ikke holdes ansvarlig for bruk av denne innholdsinformasjonen.


Prosjektpartnere:

  1. Agrupamento Escolas D. Carlos I (Project coordinator), Portugal
  2. Agrupamento de Escolas de Alfornelos, Portugal
  3. Aproximar Cooperativa Desolidariedade Social, CRL, Portugal
  4. Asociația European Association for Social Innovation (EaSI), Romania 
  5. AFEJI – France
  6. Formacion Para El Desarollo e Insercion, Sociedad Limitada – DEFOIN, Spain
  7. Instituto Universitario de Lisboa, Portugal
  8. Hand in Hand Foundation, Hungary
  9. Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet, NTNU, Norway
  10. Școala Gimnazială Nr. 28 Bucharest, Romania

Prosjektnettside

Facebookside
 


Flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning