LOOK, LISTEN & LEARN
Look, Listen and Learn – muligheter og utfordringer med digital undervisning for elever med hørselstap

Forskningsprosjektet "Look, Listen and Learn – muligheter og utfordringer med digital undervisning for elever med hørselstap" er finansiert av FORTE (GD-2021/0031) og er et samarbeid mellom NTNU, Oulu universitet og Göteborg universitet.
Med koronapandemien ble skoledagen brått forandret, og digital undervisning ble hverdagen for mange – noe som innebar en bratt læringskurve for både lærere og elever.
Kommunikasjonen blir annerledes når den skjer på en skjerm heller enn i klasserommet. For elever med nedsatt hørsel kan det tenkes at digitale læreformer har noen fordeler, - for eksempel, bedre oversikt over hvem som snakker til enhver tid, eller bedre kontroll på akustiske forhold. Det kan også være noen ulemper – for eksempel om dårlig bildekvalitet kan gjøre munnavlesning eller tegnspråklige samtaler vanskelig.
Vi slutter ikke med digitale verktøy selv om pandemien er over, og erfaringene vi har gjort oss de siste årene kan hjelpe oss å forstå hva som fungerer bra og hva som ikke fungerer så bra.
Dette prosjektet undersøker erfaringene med digital undervisning og hvordan det påvirker skoleprestasjoner, livskvalitet og sosialt liv. Vi undersøker dette i tre nordiske land som hadde ulike håndteringer av skolehverdagen under pandemien: Norge, Sverige og Finland. Vi inviterer elever i ungdomsskolen og videregående skole, både med normal hørsel og nedsatt hørsel, og foreldrene deres.
Informasjon om personvern og rettigheter, se vedlegg:
Vil du delta?
Informasjon om prosjektet
Prosjektgruppe
Marek Meristo (Göteborg Universitet, prosjektleder)
Sara Szepanski (Göteborg Universitet)
Kerttu Huttunen (Oulu Universitet)
Nina Jakhelln Laugen (NTNU)
Studentassistenter
Ester Vatn Totland
Astri Strand Fredheim
Marie Hov Aanæs