Læring og ferdighetsutvikling

Institutt for psykologi

Læring og ferdighetsutvikling

Barn som tegner på et papir. Foto.Foto: Elin Iversen/NTNU

Forskningsgruppen for læring og ferdighetsutvikling er en tverrfaglig enhet som kombinerer biologi, psykologi, pedagogikk og sosiologi. Hovedmålet med gruppas arbeid er å bidra til bedre forståelse av ferdighetsutvikling, kunnskapsutvikling, motivasjonsfaktorer, læring og læringsvansker, samt formidle denne kunnskapen slik at barn og ungdom skal kunne få bedre tilpasset opplæringstiltak i skolen. Hovedaktiviteten vil være forskning. Andre sentrale oppgaver vil være undervisning og formidling.

Forskningsgruppen har fem fokusområder:

1) Læring og ferdighetsutvikling

  • Utvikling av ferdigheter som språk, lesing, skriving og matematikk/realfag
  • Utvikle empirisk grunnlag for læring av ferdigheter
  • Evaluering av læringsmetoder
  • Utvikle teoretisk grunnlag for hvorfor og hvordan utvikling og læring skjer

2) Motivasjonsfaktorer

  • Lidenskap for prestasjon
  • Pågangsmot / utholdenhet (Grit / perserverance)
  • Tankesett / veksttankesett (Mindset / growth mindset)
  • Mesteringstro (self-efficacy)

3) Flyt

  • Flyt
  • Flyt og motivasjonsfaktorer
  • Flyt og trivsel (well-being)
  • Flyt og mening i livet

4) Perseptuelle vansker og ferdighetsutvikling

  • Underliggende årsaker for lese og skrive vansker, matte vansker
  • Underliggende årsaker for språkvansker
  • Underliggende årsaker for motoriske problemer
  • Sammenhengen mellom lese- og skrive vansker, og matte vansker
  • Sammenhengen mellom lese – og skrive vansker, og motoriske problemer

5) Motoriske utvikling

  • Utvikling av motoriske ferdigheter
  • Sammenhengen mellom motorisk utvikling, fysisk form og fysisk aktivitetsnivå
  • Sammenhengen mellom motoriske ferdigheter og selvoppfatning
  • Sammenhengen mellom motoriske ferdigheter og kognitive ferdigheter

Vi har samarbeid med flere forskere i Norden, i tillegg til forskere i Australia, Italia, USA og Portugal.

Medlemmer i forskningsgruppen

Medlemmer i forskningsgruppen