Masteroppgave - How Does ERP Implementation Address Purchasing Challenges and Affect the Buyers; Relationships with Participating Suppliers?
The Case of Hired Services in Hydro
En undersøkelse av Bradley (2005) antyder at en femtedel av respondentene ikke ser
konkrete fordeler av å ha implementert ERP-system. Bradley (2005) foreslår også at
involvering av leverandører er et viktig steg i ERP-implementering. Derav har denne
masteroppgaven et todelt fokus: Hvordan adresserer en ERP-implementering dagens
utfordringer med innkjøp av tjenester, og hvordan påvirker ERP-implementeringen
relasjonene med leverandørene som deltar? Et rammeverk basert på lean tankegang,
transaksjonskostnadsøkonomi og sosial utvekslingsteori har blitt utviklet. Masteroppgaven
foretar en case-studie av innkjøp av vedlikeholdstjenester hos et av Hydros aluminiumsverk
med semi-strukturerte intervjuer som forskningsmetode. Dagens praksis for innkjøp og
tilhørende utfordringer har blitt analysert, og Hydros relasjoner med de deltakende
leverandørene har blitt karakterisert. Deretter diskuteres det i hvilken grad ERP-
implementering adresserer dagens utfordringer, og hvordan den påvirker relasjonene med
deltakende leverandører.
Tidligere forskning på lean har identifisert syv former for sløsing: overproduksjon,
lagerbeholdning, forflytning, defekter, overprosessering, ventetid og transport, og lean har
blitt brukt som et verktøy til å forbedre produksjonsprosesser. Litteraturen identifiserer også
en kobling mellom ERP, lean og transaksjonskostnadsøkonomi, i form av at ERP brukes som
et verktøy for å optimalisere informasjonsflyten mellom forretningsenheter og redusere
transaksjonskostnadene med implementeringspartnerne i forsyningskjeden. Litteraturen om
sosial utvekslingsteori ser ut til å bestå av flere retninger, der mange artikler fokuserer på
relasjonsvariable for å karakterisere relasjoner mellom organisasjoner. I tillegg ser forskere
ut til å ta hensyn til ulike avhengighetsforhold mellom kunder og leverandører ved å
betrakte fenomenet triader. Forskere argumenter for at en struktur av en kunde og to
leverandører, kalt triadisk forsyningsstruktur, kan gi fordeler som innovasjon og økt
effektivitet i forsyningsstrukturen dersom kunden stimulerer de to leverandørene til å
samarbeide om forbedringer. I litteraturen antas at kjøpere for det meste initierer
tilpasningsprosesser og at leverandører tilpasser seg kjøpere.
Funnene indikerer også at nivået av tilpasninger mellom kjøpere og leverandører kan være
balansert og at begge parter kan ta initiativ, noe som antyder en avstand mellom forskning
og praksis. Videre ser det ikke ut som yrkesutøvere vektlegger fordelene med triadisk
forsyningsstruktur, derav en avstand mellom forskning og praksis. Den nåværende
innkjøpspraksisen for innleide tjenester hos Hydro karakteriseres av høy grad av manuelle
prosesser, upresise estimater for time- og materialforbruk, begrenset kostnadskontroll tidlig
i innkjøpsprosessen, manglende integrasjon og motstridende mål mellom innkjøp- og
vedlikeholdsavdelingen, og usikkerhet rundt prisene som faktureres av leverandørene. Det
virker som at ERP-implementering for innleide tjenester vil adressere de manuelle
prosessene i bestillings-, kontroll- og faktureringsfasen. Dessuten virker det som at tillit er en
viktig faktor i forretningsforhold, noe som fremhever betydningen av sosial interaksjon.
Ledere oppfordres til å sørge for at deres organisasjoner forblir et attraktivt sted for
leverandørene å utvikle sin kompetanse, spesielt i situasjoner hvor kjøpere har klart å
redusere prisen som leverandøren fakturer. Videre implikasjoner for ledere er at ERP-implementering kan være en arena der ledere kan benytte et prosessorientert perspektiv til
forretningsaktiviteter, som muligens bidrar til unngå silo-tankegang.
Dessuten har ERP-implementering blitt foreslått til å øke ressursspesifisiteten og redusere
usikkerheten i transaksjoner. Som følge av dette er ledere er også oppfordret til å hensynta
økningen i gjensidig avhengighet innenfor teknologi og administrative rutiner mellom
partnere i ERP-implementering. I tillegg viser funnene et markant nivå av tilpasninger på
individ-nivå hos implementerende leverandører. Likevel kan ERP-implementering øke
kundeattraktiviteten som følge av at leverandøren får utviklet nye kapabiliteter fra
erfaringen med ERP-implementering med kunder. Avslutningsvis oppfordres ledere til å
vektlegge og kommunisere fordeler til leverandører for å øke leverandørenes vilje og
motivasjon til å delta i initiativer.
Arbeidspakkeledere
-
Heidi Carin Dreyer Professor
+4798291146 heidi.c.dreyer@ntnu.no Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse -
Elsebeth Holmen Instituttleder
73590464 +4795484485 elsebeth.holmen@ntnu.no Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse -
Jonas Alexander Ingvaldsen Professor
73590821 +4792880991 jonas.a.ingvaldsen@ntnu.no Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse -
Ann Charlott Pedersen Professor
73593503 +4790166904 ann.pedersen@ntnu.no Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse -
Peter Schütz Førsteamanuensis
73593585 peter.schuetz@ntnu.no Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse