Bruk av AI og stordata for bærekraftig utvikling

Bruk av AI og stordata for bærekraftig utvikling

Illustrasjon av sirkulær økonomi. Foto.Klimaendringer og dens konsekvenser vil gi enorme utfordringer for samfunnet de neste tiårene. Samfunnet må møte disse utfordringene, både ved å dempe endringene og ved å tilpasse seg dem.

IT og digitalisering spiller en viktige rolle i denne sammenheng. Spesielt gir områder som AI og stordata både muligheter og utfordringer i forhold til å nå bærekraftsmålene.  

Bærekraftig utvikling har flere fasetter, inkludert sosiale, økonomiske og økologiske, og skal vi benytte IT på en bærekraftig måte  trenger vi at datateknologer samarbeider med eksperter innen samfunnsvitenskap, humaniora, økonomi, organisasjonsutvikling og andre teknologiområder.

Relevant kompetanse

Landsbyen er åpen for studenter fra alle fagområder, og har stor vekt på tverrfaglige grupper. Studenter som er gode på analytisk tenkning, har kreative ideer og ønsker å utforske mulighetene i samspillet mellom teknologi, bærekraft og løsningsutvikling, er spesielt godt egnet for denne landsbyen.

Selv om de tekniske problemene knyttet til nye teknologier som AI og stordata først og fremst vil involvere datateknologer, ingeniører og  matematikere, vil samspill med eksperter innen bærekraft, samfunnsvitenskap, humaniora, økonomi, organisasjonsutvikling og ulike teknologiområder være nødvendig.

Landsbyen samarbeider med eksterne partnere innen en rekke virksomhetsområder, slik at studenter fra et bredt spekter av studieprogram vil finne prosjekter som interesserer dem.

Om landsbyen

Klimaendringer og dens konsekvenser vil gi enorme utfordringer for samfunnet de neste tiårene (IPCC 2019) (Cook et al. 2016). Samfunnet må møte disse utfordringene, både ved å dempe endringene og ved å tilpasse seg dem.

IT spiller en viktig rolle i denne sammenheng. Behovet for at IT-feltet skal håndtere bærekraft er anerkjent av mange, se for eksempel i Karlskrona-manifestet (Becker et al. 2015).

Effekten av informasjonsteknologi kan sees på som direkte og indirekte effekter av programvaren og maskinvaren (Hilty et al. 2006). Direkte effekter som energiforbruk er det Hilty et al. betegner førsteordenseffekter. Andreordenseffekter inkluderer konsekvensene av at prosesser endres (f.eks. i transport eller produksjon) ved bruk av IT.

Tredjeordenseffekter blir sett på som mer langsiktige endringer i atferd, som endring i forbruksmønstre og endring i økonomiske strukturer. Mens bruk av IT kan ha positiv innvirkning på bærekraftig utvikling, kan disse effektene kommer med et betydelig sett av mulige utfordringer.

AI og bruk av stordata er sentrale teknologiområder i denne sammenheng (Vinuesa et al. 2020). Organisasjoner har tilgang til stadige større datamengder som kommer fra en rekke kilder. Tweets, blogger, Facebook-innlegg, videoer, detaljhandelstransaksjoner og sensorgenererte data er bare noen få av kildene som dagens organisasjoner kan bruke for å få innsikt.  AI, spesielt maskinlæring brukes i økende omfang for å finne strukturer i disse store datamengdene.

Målet med denne landsbyen er å samarbeide med noen av de ledende virksomhetene i Norge og forstå problemene de står overfor når det gjelder å utnytte AI og stordata på en bærekraftig måte. Spesielt vil vi samarbeide med virksomheter knyttet til GoForIT som er en arena for samarbeid mellom akademia og næringslivet med formål om å diskutere, utvikle og påvirke innholdet i utdanningene innen IT, teknologi, og innovasjon i en bærekraftig retning.  Vi vil utover høsten arbeide med å etablere case og datasett, noen av de som tidligere har levert datasett og problemstillinger til slike oppgaver er: Trønderenergi, NAV, UNICEF, Telenor, Hydro, Avinor.

Logo GoForIT. Illustrasjon.

Fakta

  • Emnekode: TDT4861
  • Landsbytittel: Bruk av AI og stordata for bærekraftig utvikling
  • Type: Langsgående
  • ​​​​​​​Språk: Norsk
  • Landsbyleder: John Krogstie
  • Kontaktinformasjon: John.Krogstie@ntnu.no
  • Undervises: Vår 2022
  • Undervisningssted: Trondheim
  • Vertsfakultet: IE

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • De første dagene av undervisningen er spesielt viktige i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.