LOS-Logistikkprosjektet
- Etterevaluering
- Retningslinjer for evaluering
- Evalueringskriterier
- Evalueringsrapporter
-
Evalueringsresultater
- 1 Dobbeltspor Sandvika-Asker
- 5 Eiksundsambandet
- 7 Lofoten Fastlandsforbindelse
- 8 E6 Riksgrensen - Svingenskogen
- 16 Halden Fengsel
- 17 E6 Åsgård - Halmstad
- 18 E6 Svingenskogen - Åsgård
- 19 Nytt Operahus
- 20 Gevingåsen Jernbanetunnel
- 21 Dobbeltspor Barkåker - Tønsberg
- 22 Rv 7 Hardangerbrua
- 23 Informatikkbygget ved UiO
- 24 Atlanterhavstunnelen
- 25 EFFEKT-programmet
- 26 GSM-R
- 27 LOS-Logistikkprosjektet
- 28 Høgskolen i Bergen
- 30 Lysaker stasjon
- 34 Rehabilitering av Norges idrettshøgskole
- 39 Fengselskapasitet i Buskerud, Vestfold, Telemark og Agder-fylkene (Agder fengsel)
Evalueringsresultater
Evalueringsresultater
Nr. |
Navn |
Sektor |
Produk-tivitet |
Målopp-nåelse |
Andre virkninger |
Rele-vans |
Leve-dyktighet |
Lønn-somhet |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Jernbane | 5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | |
2 |
Missiltorpedobåter Skjold-klasse |
Forsvar | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 |
3 | E18 Momarken-Sekkelsten | Veg | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 6 |
4 | Kontrollstasjon på Svinesund | Bygg | 6 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
5 | Rv653 Eiksundsambandet |
Veg |
5 | 6 | 5 | 4 | 5 | 5 |
6 | Basisstøtte IKT i NAV | IKT | 5 | 6 | 4 | 3 | 5 | 3 |
7 | Lofoten fastlandsforbindelse | Veg | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 |
8 | E6 Riksgrensen - Svingenskogen | Veg | 5 | 6 | 5 | 5 | 5 | 6 |
9 |
Svalbard forskningspark |
Bygg | 6 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 |
10 | Høgskolen i Østfold | Bygg | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 |
11 | Dobbeltspor Sandnes-Stavanger | Jernbane | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 |
12 | PERFORM-prosjektet | IKT | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 | 5 |
13 | Regionfelt Østlandet | Forsvar | 5 | 5 | 5 | 6 | 5 | 5 |
14 | E16 Kløfta-Nybakk | Veg | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 4 |
15 | Rv. 519 Finnfast | Veg | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 |
16 | Halden fengsel | Bygg | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |
17 | E6 Åsgård–Halmstad | Veg | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 6 |
18 | E6 Svingenskogen–Åsgård | Veg | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 6 |
19 | Nytt operahus | Bygg | 5 | 5 | 6 | 5 | 4 | 4 |
20 | Gevingåsen tunnel | Jernbane | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 |
21 | Dobbeltspor Barkåker-Tønsberg | Jernbane | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 |
22 | Rv. 13 Hardangerbrua | Veg | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
23 | IFI2 | Bygg | 2 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 |
24 | Fv. 64 Atlanterhavstunnelen | Veg | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 |
25 | EFFEKT-programmet | IKT | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 6 |
26 | GSM-R | IKT | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 |
27 | LOS Logistikkprosjektet | Forsvar | 1 | 2 | 2 | 3 | 2 | 1 |
28 | Høgskolen i Bergen | Bygg | 5 | |||||
29 | TETRA Nødnett | IKT | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 |
30 | Lysaker stasjon | Jernbane | 4 | 5 | 6 | 5 | 6 | 6 |
31 | Dobbeltspor Lysaker Sandvika | Jernbane | 4 | 5 | 6 | 5 | 6 | 6 |
32 | E136 Tresfjordbrua | Veg | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 6 |
33 | Rv 7 Sokna-Ørgenvika | Veg | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 6 |
34 | Rehab. Norges idrettshøgskole | Bygg | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
35 | Autosys kjøretøy | IKT | 6 | 5 | 5 | 6 | 6 | 5 |
36 | Dobbeltspor Langset - Kleverud | Jernbane | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 2 |
37 | Dobbeltspor Farriseidet-Porsgrunn | Jernbane | 4 | 6 | 3 | 2 | 4 | 1 |
38 | KNM Maud | Forsvar | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 |
39 | Agder fengsel | Bygg | 6 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 |
40 | Rv13 Ryfast | Veg | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 6 |
41 | Riksveg 3/25 Løten-Elverum | Veg | 5 | 5 | 4 | 5 | 6 | 5 |
Sorter artikler på:
Evalueringsresultater
Denne siden gir deg enkel tilgang til sammenfattende og strukturert informasjon om evalueringsresultatene fra Concepts etterevalueringer.
Alle evalueringene skjer etter samme format, ved å benytte seks overordnede evalueringskriterier. Du kan også finne en samlet oversikt over evalueringsrapportene her.
Vi har sortert evalueringsresultatene etter sektor, sluttkostnad, år for evaluering og score:
Sektor | Veg | Jernbane | Bygg | Forsvar | IKT |
Sluttkostnad | Under 500 mill. | 500-1000 mill. | 1000-3000 mill. | Over 3000 mill. |
Årstall for evaluering | 2012-2015 | 2016-2020 | 2021-2025 | Etter 2025 |
Operasjonell score | 5-6 (Grønn) | 3-4 (Gul) | 1-2 (Rød) |
Strategisk score | 5-6 (Grønn) | 3-4 (Gul) | 1-2 (Rød) |
Ressurspublisering
LOS-Logistikkprosjektet
Logistikkprosjektet var det siste og mest omfattende prosjektet under LOS-programmet (tidligere Program Golf) i Forsvaret og skulle gi Forsvaret en fullstendig logistikkløsning for prosesser innenfor materiellinvestering, konfigurasjonsstyring, vedlikehold og avansert forsyning. Prosjektet hadde og et mandat til å gjøre mindre endringer i tidlige leveranser for å understøtte det overordnede målet for programmet.
LOS-programmet var et verktøy for oppnå omstilling og effektivisering av Forsvaret og skulle være med å adressere det som St.prp. nr. 45 (2000-2001) beskrev som en "... dyp vedvarende strukturell krise ..." for Forsvaret. Gjennom fire leveranseprosjekter skulle programmet etablere et felles integrert forvaltningssystem (FIF) for styring og kontroll av personell- materiell- og økonomifunksjoner. De 4 prosjektene var: Leveranseprosjekt 1, Økonomiprosjektet, HRM-prosjektet og Logistikkprosjektet. Programmet gikk fra 2000 til 2017, mens Logistikkprosjektet ble vedtatt i 2008, og gjennomført i perioden 2011 til 2017.
Opprinnelig ble Prosjekt GOLF besluttet gjennomført av Stortinget i 2001 (St.prp. nr. 1 (2000-2001) jf. Innst. S. nr. 2 (2000-2001)). Gjennomføringsrisikoen ved å realisere felles forvaltningsløsninger gjennom ett prosjekt ble vurdert å være for høy, og Forsvarsdepartementet valgte derfor å etablere et program som skulle benytte en trinnvis tilnærming med ulike faser (St.prp. nr. 1 (2001-2002)). Hver fase var definert som ulike leveranseprosjekter. Forsvaret skulle dermed kunne velge om de ønsket å fortsette programmet etter hvert leveranseprosjekt. Programmet var omfattende i ti tid og ressursbruk, og møtte på store utfordringer med forsinkelser og økte kostnader underveis, uten at gevinstene er realisert som forventet.
Denne evalueringen gjennomgår sentrale deler av LOS-programmet, med hovedfokus på Logistikkprosjektet.
Sektor: IKT
Ferdigstilt: 2017
Sluttkostnad: 945 mill.
Operasjonell suksess: Rød
Strategisk suksess: Rød
Produktivitet
Logistikkprosjektet har ikke innfridd resultatmålene for verken tid, kostnad eller kvalitet. Evaluator vurderer derfor prosjektets produktivitet som meget lav.
Etter opprinnelig tidsplan skulle prosjektet gjennomføres i perioden fra 2009 til 2011. På grunn av forsinkelser i Økonomiprosjektet, et annet prosjekt I LOS-programmet, ble gjennomføringen av Logistikkprosjektet utsatt. I 2011 ble det inngått kontrakt med leverandør, men problemer i design- og gjennomføringsfasen førte til ytterligere forsinkelser. Prosjektets gjennomføringstid endte på seks år, tre år lengre enn opprinnelig gjennomføringstid. Dermed ble prosjektet ferdigstilt i 2017 - nesten seks år senere enn den opprinnelige planen for prosjektet tilsa.
Prosjektet hadde et merforbruk på 748 millioner kroner (2019-kroner) utover opprinnelig kostnadsramme (84% over). Kostnadsrammen ble økt en gang etter at Forsvaret mottok tilbud fra markedet på leveransen. Forsvaret holdt seg innenfor den reviderte kostnadsrammen, men de totale gjennomføringskostnadene i Forsvaret ble større enn planlagt ved revidert kostnadsramme.
Resultatmålene for prosjektets ytelse ble heller ikke nådd ettersom kun en av tre delleveranser ble realisert, og Logistikkprosjektet ble terminert før alt arbeidet med å konvertere våpen- og materiellsystemer til FIF, nå i sin tredje versjon, var ferdigstilt. Evaluator mener det ikke ble tatt tilstrekkelig høyde for kompleksiteten i Logistikkprosjektet, hverken teknisk eller implikasjonen for organisasjonen, i planleggingsfasen.
1 av 6 poeng.
Måloppnåelse
Evaluators samlede vurdering av måloppnåelse er at det synes å være betraktelige gevinster av LOS-programmet, men at gevinstene av Logistikkprosjektet er lavere enn forutsatt ved prosjektstart, eller ikke realisert på nåværende tidspunkt.
Det er tre viktige årsaker til den manglende måloppnåelsen. For det første ble Logistikkprosjektet vesentlig forsinket, noe som fører til at gevinstene også har blitt forsinket. For det andre leverte ikke prosjektet den ytelsen Stortinget forutsatte, noe som har gjort at gevinster ikke er realisert. For det tredje hadde ikke underlagsdataene som skulle inn i systemet den kvaliteten som var nødvendig for at dette kunne gjøres effektivt.
Forsvaret har identifisert flere mulige gevinster fra FIF 3.0 som foreløpig ikke er hentet ut. Logistikkprosjektet ble terminert i 2017, men fordi ytelsen og datagrunnlaget ikke er tilfredsstillende, kan man si at driftsfasen ennå ikke er fullt i gang. Den relativt korte driftsfasen kan gjøre at det er for tidlig å vurdere om effektmålene er oppnådd. Systemet innebærer nye måter å arbeide på, og da kan det ta flere år med drift før man får full effekt. Samtidig er det begrensede muligheter for Forsvaret til å hente ut gevinster av FIF 3.0. Dette fordi SAP-programvaren som FIF 3.0 baserer seg på nærmer seg «end of support», slik at antall år med mulig gevinstuttak er begrenset.
2 av 6 poeng.
Virkninger
Prosjektet har hatt både positive og negative virkninger. Evaluator vurderer samlet sett de negative virkningene til å være vesentlig større enn de positive.
LOS-programmet har til en viss grad hatt sidevirkninger i Forsvaret utover måloppnåelsen. Den største positive sidevirkningen er trolig at det har bidratt til redusert risiko for økonomiske misligheter og materiell på avveie som følge av at programmet har bidratt til bedre kontroll over Forsvarets ressurser. Den største negative sidevirkningen har hittil trolig vært ressursbruken. LOS-programmet krevde tilgang på høyt kvalifiserte personer i linjeorganisasjonen som kunne fungere som ekspertbrukere. Ressursbruken har hatt et medfølgende produktivitetstap utenfor programmet i den lange perioden programmet har pågått. Den lange gjennomføringstiden har medførte en tretthet både blant de ansatte i LOS-programmet og linjeorganisasjonen. Utover dette har ikke LOS-programmet, i seg selv, utløst større nedbemanninger eller medført vesentlige omorganiseringer, så programmet kan ikke sies å ha hatt vesentlige virkninger for de ansatte.
2 av 6 poeng.
Relevans
De konseptuelle valgene vurderes å være i tråd med samfunnets behov og prioriteringer, men evaluator mener andre og mer oppdelte konsepter ville svart bedre på samfunnets behov.
Behovene som begrunnet innføring av FIF var å effektivisere forvaltningen samt forbedre styringen av Forsvarets virksomhet. Dette var helt reelle behov på beslutningstidspunktet. FIF svarte bare delvis på behovet for å effektivisere forvaltningen, og selv om kontrollen av IT-systemer er vesentlig forbedret er det fortsatt behov for å forbedre styringen av Forsvarets IT-virksomhet i sin helhet.
Konseptet om å «innføre et felles integrert forvaltningssystem for styring og kontroll av personell-, materiell- og økonomifunksjoner» vurderes som for ambisiøst, for omfattende og for lite spesifikt rettet mot behovene. Svak prioritering av behovene til organisasjonen har bidratt til at prosjektene for å realisere konseptet ble mer omfattende enn nødvendig. Konseptet baserte seg også på feil vurdering av om data i Forsvarets forvaltning kunne brukes videre.
Innføring av felles integrert forvaltningssystem i et program utenfor Forsvarets tradisjonelle linjeorganisasjon var riktig for å unngå at linjeorganisasjonen motarbeidet innføringen. Ulempen var likevel svekket eierskap til gevinstene. Kontraktstrategien med å konkurranseutsette hele leveransen i Logistikkprosjektet til én leverandør var, sett i etterkant, en feilvurdering. Anskaffelsen burde vært delt i mindre deler og man burde valgt mer smidig gjennomføring for å redusere risiko.
3 av 6 poeng.
Levedyktighet
Evaluator anser det for å være vilje til å videreføre prosessene som prosjektet har gitt opphav til over hele levetiden, men at dette vil medføre betydelige ekstrakostnader ved migrering til ny løsning. Forsinkelser har redusert levetiden.
Den lange gjennomførings- og implementeringstiden i LOS-programmet har bidratt til å svekke levedyktigheten. Når Logistikkprosjektet ble terminert i 2017 var SAP-teknologien som FIF 3.0 baserer seg på allerede i ferd med å bli utdatert. Implementeringsarbeidet forventes pågå frem mot 2023. Da er det fire år før SAP-programvaren har «end of support». Levetiden til deler FIF 3.0 blir dermed relativt kort. Levetiden til leveransene til de forutgående prosjektene i LOS-programmet er imidlertid lengre. Samtidig tar Forsvaret i stadig større grad i bruk funksjonaliteten i FIF 3.0. Det forventes at gevinstuttaket i årene som kommer vil være større enn det har vært hittil. Skalerbarheten og fleksibiliteten i SAP vurderes også å være relativt god. IT-prosjekter og andre planlagte endringer i Forsvaret i årene fremover vurderes ikke å påvirke FIF 3.0 på en negativ måte.
3 av 6 poeng.
Samfunnsøkonomisk lønnsomhet
Evaluator vurderer den samfunnsøkonomiske lønnsomheten av Logistikkprosjektet med høy sannsynlighet til å være negativ. Det samme gjelder LOS-programmet, men med lavere sannsynlighet.
Prosjektet ble igangsatt i 2008 og videreført i 2010 selv om de prissatte effektene syntes å fremstå som negative. Dette indikerer at samfunnet hadde en betydelig betalingsvillighet for de ikke-prissatte effektene. Gjennomgangen i evalueringen viser også at bedre kontroll var en viktig motivasjon for hele LOS-programmet, og denne gevinsten er ikke-prissatt.
En rekke forhold har etter 2010 redusert den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til LOS-programmet. Forsinkelser har redusert levetiden, og to av tre delleveranser i Logistikkprosjektet ble terminert. Driftskostnadene har blitt høyere enn forventet, og det har oppstått kostnader ved tilrettelegging av data. Mangel på tilrettelegging av data har gjort at gevinstrealiseringen ble forsinket.
I tillegg ble gevinsten på innkjøpsområdet hentet ut uavhengig av Logistikkprosjektet, selv om dette var ventet å bli den største kvantitative gevinsten av prosjektet. Dokumentasjonen rundt størrelsen på denne gevinsten gir sprikende innsikt i hvor stor den ble, men det virker som om den har økt fra 130 mill. kroner til mellom 350 og 800 mill. kroner årlig.
1 av 6 poeng.
Litteratur og referanser
Tittel | Dato | Type dokument | Lenke |
---|---|---|---|
Evalueringsrapport av LOS-prosjektet | 12.03.2020 | Etterevaluering | Last ned |