Verktøykasse: Oppsummeringer

Verktøykasse: Oppsummeringer

På denne siden finner du oppsummeringer av forskjellige artikler og videoforelesninger som vi enten har lagt ut selv eller som vi synes er interessante. Du finner dem også under de fire temasidene organisert under det aktuelle temaet. Alle oppsummeringene er gjort ved hjelp av kunstig intellligens og vi tar forbehold om mulige unøyaktigheter. 

Ressurspublisering

null Effektiv stress- og emosjonshåndtering for ledere i barnevernet

Effektiv stress- og emosjonshåndtering for ledere i barnevernet

I barnevernet opplever både ledere og ansatte ofte stressende og emosjonelt krevende situasjoner. Hvordan vi som ledere håndterer vårt eget stress og våre egne følelser påvirker ikke bare oss selv, men også arbeidsmiljøet rundt oss. Å utvikle emosjonell kompetanse – evnen til å forstå og regulere egne og andres reaksjoner – er derfor en viktig del av lederrollen i barnevernet. 

Denne teksten er en oppsummering av psykolog Maren Falch-Madsen sitt forelesning som du kan se nederst.

Hva er emosjonell kompetanse? 

Emosjonell kompetanse handler om å gjenkjenne, tolerere og regulere både egne og andres emosjoner. Dette innebærer å være bevisst på hvordan vi reagerer i stressende situasjoner, som når vi blir usikre eller redde.

Reaksjonene våre kan ofte deles inn i tre hovedkategorier: 

1. Aggresjon – Man kan reagere med sinne eller forsvar. 

2. Unnvikelse – Man prøver å overse situasjonen i håp om at den går over. 

3. Rigiditet – Man forsøker å stå fast i en bestemt holdning uten å tilpasse seg situasjonen. 

Slike reaksjoner kan være hensiktsmessige i reelle faresituasjoner, men i en arbeidssituasjon kan de føre til at vi håndterer utfordringer mindre effektivt. Ved å øke vår emosjonelle kompetanse kan vi unngå uhensiktsmessige reaksjoner og skape et tryggere arbeidsmiljø. 

Optimal stresshåndtering 

Stress i arbeidslivet oppstår når kravene føles større enn ressursene vi har tilgjengelig for å håndtere dem. Ledere har derfor en dobbel oppgave: De må finne sitt eget optimale stressnivå og hjelpe medarbeiderne med å finne sitt. Optimal stresshåndtering handler om å finne balansen der vi føler mestring uten å bli overveldet. For mye stress kan redusere vår produktivitet og vår evne til å prestere. 

Emosjoner som veiledere 

Emosjoner som frykt, sinne, og glede er viktige signaler som gir informasjon om våre behov. For eksempel kan sinne være et tegn på at vi må sette grenser, mens tristhet kan indikere at vi har opplevd et tap. Glede gir oss energi og motivasjon, og det er viktig at vi også legger til rette for positive opplevelser på arbeidsplassen. 

Bygging av tillit gjennom emosjonell kompetanse 

Når vi som ledere håndterer både positive og negative følelser på en balansert måte, bygger vi tillit hos våre ansatte. Dette bidrar til at medarbeiderne føler seg trygge og får den støtten de trenger i krevende situasjoner. Å vise at det er akseptabelt å være frustrert eller gjøre feil, skaper rom for læring og vekst. 

Viktigheten av å reparere relasjoner 

I arbeidslivet kan vi alle trå feil. Det kan være en uheldig reaksjon i en samtale eller en avgjørelse som påvirker andre negativt. Da er det viktig å ta ansvar og reparere relasjonen ved å uttrykke forståelse og kanskje be om unnskyldning. Dette er en del av lederansvaret og bidrar til å bygge et sterkt team. 

Oppsummering 

Å utvikle emosjonell kompetanse som leder i barnevernet er essensielt for å kunne skape et trygt og støttende arbeidsmiljø. Ved å lære å håndtere eget stress og egne følelser, og ved å gi rom for andres emosjonelle uttrykk, legger vi grunnlaget for et miljø preget av tillit og lojalitet. Dette styrker teamet og gjør det lettere å møte de utfordringene vi står overfor i arbeidet vårt. 

Lykke til med arbeidet – deres innsats gjør en forskjell! 

 

Se Maren Falch-Madsen sin forelesning her: 

 

 


Andre ressurser og verktøy

Andre ressurser og verktøy

Disclaimer

Skulle du finne innhold du mener ikke er rettighetsklarert på en god måte, ber vi deg om å gjøre oss oppmerksom på dette.