Personalledelse i barnevernet

Personalledelse i barnevernet

Hvordan lede med hjerte og hjerne?

Personal-boks

Videoer

Barnvernleder som personalleder

Etter at du har sett disse videoene skal du kunne vite mer om nyttige verktøy du som leder kan bruke i ditt arbeid med personalledelse.

Hvordan forebygger du konflikter som leder? 
Og hvordan kan du håndtere dem når de oppstår? Ved organisasjonspsykolog Stein Jonny Valstad.

Hvordan kan du lede på en god måte i situasjoner med stress og emosjoner? 
Ledelse består blant annet av å kunne regulere egne og andres reaksjoner på en god måte. Psykolog Maren Falch-Madsen forteller mer om dette i denne videoen. OBS! Noe dårlig lyd i videoen.

Hvordan kan du bruke "Everything DISC" som lederverktøy?
"Everything DISC" er et av mange verktøy du som leder kan bruke for å forstå ulike kommunikasjonsstiler og betydningen av samspill i personalgrupper. Ved organisasjonspsykolog Ingrid Wibe.

Hvordan lede under høyt press og usikkerhet?
Stein Jonny Valstad kommer med noen tips om hvordan man kan lede i slike situasjoner. 

GROW

Etter å ha sett disse videoene, vil du vite mer om hvordan du kan bruke GROW som en modell for resultatorientert kommunikasjon.

GROW i samtale med enkeltmedarbeidere
Organisasjonspsykolog Ingrid Wibe om bruk av den utviklingsorienterte arbeidsmodellen GROW i samtale med enkeltmedarbeidere.

GROW i samtale med teamet 
Hvordan kan du organisere en samtale med teamet og hvordan kan du tilrettelegge for en god involvering av teammedlemmene? 

GROW i de vanskelige og konfliktfylte samtalene
Organisasjonspsykolog Ingrid Wibe snakker om hvordan man kan bruke GROW i de vanskelige samtalene. 

04 feb 2025

Relaterte fagressurser

Relaterte fagressurser

Tips og råd for en enda bedre arbeidsplass (08.08.2023)
Idébanken

Er det sammenhenger mellom barnevernledelse, sykefravær og turnover blant fagansatte i barnevernet? (.pdf) (26.06.2023)
av Erik Skjeggestad, Tor Slettebø og Torgeir Sørensen, Tidsskriftet Norges Barnevern

Den viktige barnevernlederrollen
av Torill Moe og Kjell Aage Gotvassli, Tidsskriftet Norges Barnevern

Turnover blant ansatte i barnevernet – hvorfor slutter så mange? (.pdf)
Bufdir

Barnevernet som arbeidsplass: en kilde til jobbtilfredsstillelse eller stressrelaterte belastninger? 
av Gunn Astrid Baugerud, Tidsskriftet Norges Barnevern

Er det sammenhenger mellom barnevernledelse, sykefravær og turnover blant fagansatte i barnevernet? 
Erik Skjeggestad, Tor Slettebø og Torgeir Sørensen, Tidsskriftet Norges Barnevern

Veiledning for nyansatte i barneverne
av Camilla Lauritzen og Benedikte Aas, Tidsskriftet Norges Barnevern

Guide til god ledelse (.pdf) 
KS

Ledelse og organisering
KS.no 

04 feb 2025

Personalledelse i barnevernet

Oppfordring til innspill


Ressursportalen er under utvikling og det legges kontinuerlig til nye fagressurser. Vi tar gjerne imot tips om relevant fagstoff om barnevernledelse.

Verktøykasse: Oppsummerte artikler og forelesninger

Verktøykasse: Oppsummerte artikler og forelesninger

Ressurspublisering

null Effektiv stress- og emosjonshåndtering for ledere i barnevernet

Effektiv stress- og emosjonshåndtering for ledere i barnevernet

I barnevernet opplever både ledere og ansatte ofte stressende og emosjonelt krevende situasjoner. Hvordan vi som ledere håndterer vårt eget stress og våre egne følelser påvirker ikke bare oss selv, men også arbeidsmiljøet rundt oss. Å utvikle emosjonell kompetanse – evnen til å forstå og regulere egne og andres reaksjoner – er derfor en viktig del av lederrollen i barnevernet. 

Denne teksten er en oppsummering av psykolog Maren Falch-Madsen sitt forelesning som du kan se nederst.

Hva er emosjonell kompetanse? 

Emosjonell kompetanse handler om å gjenkjenne, tolerere og regulere både egne og andres emosjoner. Dette innebærer å være bevisst på hvordan vi reagerer i stressende situasjoner, som når vi blir usikre eller redde.

Reaksjonene våre kan ofte deles inn i tre hovedkategorier: 

1. Aggresjon – Man kan reagere med sinne eller forsvar. 

2. Unnvikelse – Man prøver å overse situasjonen i håp om at den går over. 

3. Rigiditet – Man forsøker å stå fast i en bestemt holdning uten å tilpasse seg situasjonen. 

Slike reaksjoner kan være hensiktsmessige i reelle faresituasjoner, men i en arbeidssituasjon kan de føre til at vi håndterer utfordringer mindre effektivt. Ved å øke vår emosjonelle kompetanse kan vi unngå uhensiktsmessige reaksjoner og skape et tryggere arbeidsmiljø. 

Optimal stresshåndtering 

Stress i arbeidslivet oppstår når kravene føles større enn ressursene vi har tilgjengelig for å håndtere dem. Ledere har derfor en dobbel oppgave: De må finne sitt eget optimale stressnivå og hjelpe medarbeiderne med å finne sitt. Optimal stresshåndtering handler om å finne balansen der vi føler mestring uten å bli overveldet. For mye stress kan redusere vår produktivitet og vår evne til å prestere. 

Emosjoner som veiledere 

Emosjoner som frykt, sinne, og glede er viktige signaler som gir informasjon om våre behov. For eksempel kan sinne være et tegn på at vi må sette grenser, mens tristhet kan indikere at vi har opplevd et tap. Glede gir oss energi og motivasjon, og det er viktig at vi også legger til rette for positive opplevelser på arbeidsplassen. 

Bygging av tillit gjennom emosjonell kompetanse 

Når vi som ledere håndterer både positive og negative følelser på en balansert måte, bygger vi tillit hos våre ansatte. Dette bidrar til at medarbeiderne føler seg trygge og får den støtten de trenger i krevende situasjoner. Å vise at det er akseptabelt å være frustrert eller gjøre feil, skaper rom for læring og vekst. 

Viktigheten av å reparere relasjoner 

I arbeidslivet kan vi alle trå feil. Det kan være en uheldig reaksjon i en samtale eller en avgjørelse som påvirker andre negativt. Da er det viktig å ta ansvar og reparere relasjonen ved å uttrykke forståelse og kanskje be om unnskyldning. Dette er en del av lederansvaret og bidrar til å bygge et sterkt team. 

Oppsummering 

Å utvikle emosjonell kompetanse som leder i barnevernet er essensielt for å kunne skape et trygt og støttende arbeidsmiljø. Ved å lære å håndtere eget stress og egne følelser, og ved å gi rom for andres emosjonelle uttrykk, legger vi grunnlaget for et miljø preget av tillit og lojalitet. Dette styrker teamet og gjør det lettere å møte de utfordringene vi står overfor i arbeidet vårt. 

Lykke til med arbeidet – deres innsats gjør en forskjell! 

 

Se Maren Falch-Madsen sin forelesning her: