5 viktigste punkter fra rapporten om gode barnevernsinstitusjoner
Kunnskapsutvikling og læring
Hvordan kan barnevernet utvikles til det beste for barn og familier?
Videoer
Hvordan kan EMDs begrunnelser påvirke barnevernets praksis?
Jurist Elizabeth Langsrud forteller her bl.a. om barnevernets plikt til å vurdere hensyn til familiebånd.
Barns medvirkning i barnevernet: Juridiske og praktiske tips for ledere
Jurist Elizabeth Langsrud forklarer her hvordan du som leder i barnevernet skal tilrettelegge for barnets medvirkning.
Hvorfor bør ledere i barnevernet være opptatt av kulturbevissthet?
Marie Brøske Söderström, sosialantropolog og seniorrådgiver i Bufdir, snakker her om kultursensitivitet i arbeid med barn og familier.
Relaterte fagressurser
- Styrking av barnevernets samtaler gjennom kunstig intelligens.
Forskningsrådet - Kompetansehjulet: en modell for arbeid med utvikling i barnevernet.
Anette Anderse, Heidi Frantzen og Marte Knag Fylkesnes, Tidsskriftet Norges Barnevern - Ledelse og kravet om forsvarlige beslutninger til barnets beste.
Mona Bratberg Gaarde og Mariann Langleite, Tidsskriftet Norges Barnevern - Samskaping – nyttig begrep for norske forskere og praktikere?
Asbjørn Røiseland og Christian Lo. Norsk statsvitenskapelig tidsskrift. Vol 35, 1ss.1. pp 51–58. - Samskapende sosial innovasjon.
Ks.no - Brikke eller aktør og samskaper? Ungdommer i barnevernet og deres fortellinger om å være deltakere i et samskapingsprosjekt (.pdf).
Larsgaard, A. K; Krane, V; Damsgaard, H.L. Tidsskriftet Norges Barnevern - Lederforankret veiledning i barnevernet - Systematisk veiledning for god kvalitet i tjenesten (.pdf).
Anita Skårstad Storhaug, Torill Moe, Marianne Tevik Singstad, Gunn Helen Wikan, Maja Sandmo Grip og Cathrine Thorhus, RKBU Midt-Norge - Systematisk veiledning i det kommunale barnevernet – en kunnskapsoversikt.
Anita Skårstad Storhaug, Torill Moe, Gunn Helen Wikan og Marianne Tevik Singstad, Tidsskriftet Norges Barnevern - Ledelse og kravet om forsvarlige beslutninger til barnets beste.
Mona Bratberg Gaarde og Mariann Langleite, Tidsskriftet Norges Barnevern - Lederskjønnets utfordringer i kommunalt barnevern: Om spenninger mellom faglig skjønn og lederskjønn.
Bodil S. Olsvik og Merete Saus, Tidsskriftet Norges Barnevern - Nasjonal veileder om veiledning av ansatte i barnevernstjenestene og barnevernsinstitusjonene(.pdf).
Bufdir - Hvilken kompetanse opplever barnevernledere som viktig for å lede en kommunal barneverntjeneste, og hvordan kan en forstå deres kompetansebehov i lys av ulike forståelser av ledelse?
Gro Sannes Nordby, Tidsskriftet Norges Barnevern - Ikke-juristers bruk av rettsregler (.pdf).
Wenche Natland Dahlen og Elizabeth Langsrud, Idunn.no - Det barnevernfaglege skjønnet og verdien av kollegiale drøftingar
Tone Jørgensen and Kåre Heggen - Mer kunnskap – bedre barnevern.
- Kompetansestrategi for det kommunale barnevernet 2018-2024 (.pdf).
Bufdir - Godt nok barnevern? Forståelser av forsvarlighet og internkontroll i den kommunale barneverntjenesten (.pdf).
VID rapport 2019/3 - Faglig forsvarlighet i barnevernet - En kvantitativ undersøkelse av forsvarlighet, internkontroll, avvik og arbeidskultur i den kommunale barnevernstjenesten (.pdf).
VID rapport 2019/2 - Veiledning for nyansatte i barnevernet.
av Camilla Lauritzen og Benedikte Aas - Når kunnskapen sitter i veggene - En empirisk studie av ulike kunnskapsformer og muligheter for kunnskapsutvikling i to barnevernsinstitusjoner.
Kjell-Åge Gotvassli, Inger-Lise G. Augdal, og Berit Rotmo, Tidsskriftet Norges Barnevern
Verktøykasse: Oppsummerte artikler og forelesninger
5 viktigste punkter fra rapporten om gode barnevernsinstitusjoner
Dette er en oppsummering av artikkelen “Gode barnevernsinstitusjoner” fra FHI.
Folkehelseinstituttets rapport fra 2020, bestilt av Bufdir, undersøker tiltak og strategier som kan fremme god omsorg for barn og unge i barnevernsinstitusjoner. Rapporten sammenfatter forskning fra 2010–2019 og tar for seg tiltak rettet mot både ungdom og ansatte for å sikre trygghet, stabilitet og gode relasjoner i institusjonsopphold. Her er de fem viktigste punktene fra rapporten.
1. Trygghet og stabilitet er grunnleggende
Rapporten fremhever at ungdom trenger en stabil hverdag og opplevelse av trygghet. Dette innebærer klare rammer, forutsigbarhet og voksne med kompetanse til å håndtere både emosjonelle og praktiske utfordringer. Stabilitet i plasseringen er essensielt for å bygge tillit og relasjoner over tid.
2. Relasjoner med ansatte er avgjørende
Ungdommer på institusjon verdsetter relasjoner der ansatte er varme, bekreftende og lytter til deres behov. Miljøterapi, som bygger på å forstå og støtte ungdommenes utvikling, viser seg å redusere bruk av tvang og fremme trivsel. Opplæring i positiv psykologi for ansatte gir bedre konfliktløsning og reduserer ungdommenes aggressivitet.
3. Viktigheten av kontakt med familie og venner
Studiene viser at kontakt med familie og venner kan redusere normbrytende atferd og støtte ungdommens overgang fra institusjon. Selv i utfordrende situasjoner er det viktig å tilrettelegge for slike bånd, som kan gi et nettverk av støtte utenfor institusjonen.
4. Ungdommens medvirkning og autonomi
Å involvere ungdommer i beslutninger som påvirker deres hverdag, styrker deres selvstendighet og mestring. Brukermedvirkning gir ungdommene eierskap til prosessen og bidrar til positive utviklingsløp.
5. Behov for kompetanseheving blant ansatte
For å møte de komplekse behovene til ungdommer med psykiske og sosiale utfordringer, trenger ansatte riktig opplæring. Kompetanse innen relasjonsbygging, traumeforståelse og konfliktløsning er spesielt viktig. Institusjoner bør også evaluere organisasjonsstrukturer og turnusordninger for å sikre best mulig omsorg.
Rapporten peker på at vellykket omsorg i barnevernsinstitusjoner handler om stabilitet, gode relasjoner, familieforankring og ungdommens medvirkning. For ledere i barnevernet betyr dette å investere i kompetanseutvikling, støtte personalets arbeid og sikre ressurser til tiltak som fremmer trivsel og utvikling. Ved å bygge institusjoner som prioriterer disse elementene, kan man bidra til å gi barn og unge en tryggere fremtid.
Ressursportalen er under utvikling og det legges kontinuerlig til nye fagressurser. Vi tar gjerne imot tips om relevant fagstoff om barnevernledelse.