Spesialpedagogikk 1, 1.-10. trinn - Videreutdanning for lærere
Spesialpedagogikk 1, 1.-10. trinn
- Studiepoeng 30
- Deltid Samlingsbasert
- Kostnader Ingen studieavgift
- Søknadsfrist 15. april
Dette studietilbudet er planlagt gjennomført studieåret 2025/2026.
Nettsiden er under arbeid. All informasjon om studietilbudet vil bli publisert innen 1. februar 2025.
Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april. Søknadslenke vil bli tilgjengelig på denne nettsiden.
Lærere som vil søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.
Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.
Studiet vil gjøre deg i stand til å oppdage og analysere elevers ulike utfordringer, samt tilrettelegge for et tilpasset og inkluderende læringsmiljø. Du vil få kunnskap om tidlig innsats i alle aldre og forebygging av ulike vansker. I tillegg vil du kunne tilrettelegge læringsmiljø med bakgrunn i ressurs- og mulighetsperspektiv. Målet er at du skal få et helhetlig blikk på eleven, hvor både individ og systemperspektiv ivaretas, samt ta hensyn til ulike dilemmaer knyttet til problem- og vanskefokus.
Lærere i grunnskolens 1.-10. trinn
Studiet vil gjøre deg i stand til å oppdage og analysere elevers ulike utfordringer, samt tilrettelegge for et tilpasset og inkluderende læringsmiljø. Du vil få kunnskap om tidlig innsats i alle aldre og forebygging av ulike vansker. I tillegg vil du kunne tilrettelegge læringsmiljø med bakgrunn i ressurs- og mulighetsperspektiv. Målet er at du skal få et helhetlig blikk på eleven, hvor både individ og systemperspektiv ivaretas, samt ta hensyn til ulike dilemmaer knyttet til problem- og vanskefokus. Det differensieres for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn internt i tilbudet.
Studieplan:
Spesialpedagogikk 1, 1.-10. trinn består av to emner på 15 studiepoeng hver:
- Spesialpedagogikk for likeverd og inkludering SKOLE6025 (Høst)
- Elevmangfold og likeverdig opplæring SKOLE6026 (Vår)
Det første emnet, Spesialpedagogikk for likeverd og inkludering, handler om hvordan skolen sørger for gode rammevilkår for oppvekst og opplæring, og for å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs ulike forutsetninger og behov, slik at opplæringsloven og læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 blir ivaretatt. I dette emnet vil den inkluderende skolen og innføring i spesialpedagogiske arbeidsmåter være sentralt, samt vektlegging av ressurs- og mulighetsperspektiv. Andre sentrale temaer er barnerettigheter, myndiggjøring av barn og tverrprofesjonelt samarbeid.
Det andre emnet, Elevmangfold og likeverdig opplæring vektlegger kunnskap om elevers ulike forutsetninger og behov og hvordan disse har betydning for deres opplæringssituasjon. Emnet vektlegger spesielt kunnskap knyttet til ekskluderingsmekanismer og forutsetninger for å fremme inkludering. I den sammenheng står også skolens rammebetingelser sentralt. Emnet gir innsikt i ulike perspektiver på elevmangfold og risikofaktorer, forebygging, samt ulike former for tiltak.
SKOLE6025 må være bestått før studentene kan ta eksamen i SKOLE6026.
Vær oppmerksom på at det kan forekomme faglig overlapp som utløser studiepoengreduksjon mellom emner på NTNU. Dette kan gjelde både mellom ulike videreutdanninger og mellom videreutdanning og grunnutdanning. Du er selv ansvarlig for å sjekke oppdaterte emnebeskrivelser for kommende studieår. Disse blir tilgjengeliggjort i løpet av mai via lenkene over. En eventuell studiepoengreduksjon vil fremkomme med overskrift «Studiepoengreduksjon» nederst i emnebeskrivelsen.
Studiet er samlingsbasert med tre samlinger hvert semester. Samlingene holdes på Kalvskinnet campus i Trondheim.
Undervisningen vil være forskningsbasert og dialogpreget med stor grad av studentaktivitet. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, samtaler, seminarer, øvelser, gruppearbeid og individuelt arbeide. Bruk av relevante digitale verktøy vil inngå som en integrert del i tilbudet. Det legges vekt på arbeid med deltakernes egne erfaringer og selvvalgte problemstillinger, og det er et mål at du skal arbeide både teoretisk og praktisk med utfordringer du møter i egen skolehverdag. Det legges også opp til utstrakt bruk av gruppearbeid. Det anbefales at flere lærere fra samme skole deltar for å arbeide sammen om refleksjon over og utvikling av egen praksis i skolen.
Datoer for høsten blir publisert i mars. Datoer for våren blir publisert i oktober.
Uke | Dato |
---|---|
37 | 12.-13. september |
44 | 28.-30. oktober |
48 | 28.-29. november |
Uke | Dato |
---|---|
4 | 22.-24. januar |
11 | 12.-14. mars |
21 | 22.-23. mai (samling og muntlig eksamen) |
Tidspunkt for undervisningen er kl. 09.00 - 16.00 alle dager.
Eksamen
SKOLE6025 (Høst):
Oppgave
Vurderes med bestått/ikke bestått
SKOLE6026 (Vår):
Oppgave (teller 50% av karakter)
Muntlig eksamen (teller 50% av karakter)
Begge deleksamener vurderes med bokstavkarakter A-F
Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april. Søknadslenke vil komme her.
Lærere som skal søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.
Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.
Opptakskrav
- Godkjent lærerutdanning
- Minimum ett års relevant yrkespraksis i arbeid med barn og unge
- Tilsetting i grunnskolen eller videregående skole
Annen relevant utdanning kan gi grunnlag for opptak etter individuell vurdering.
Studiet har ingen studieavgift.
Du må påregne kostnader til semesteravgift, pensum, reise og opphold.
Opptak og opptakskrav:
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Tlf.: 73 59 77 01
Studieadministrasjon:
E-post: videre@ntnu.no
Tlf.: 73 59 66 43
Fagansvarlige:
Helene Wego (emne 1, høst)
Mette Nygård (emne 2, vår)