"Matematikk for lærerutdannere" er et deltidsstudium hvor lærerutdannere med ulik bakgrunn kan utvikle en praksis for undervisning og veiledning av lærerstudenter.
Matematikklærerutdannere har ofte ulik bakgrunn. Mens noen har jobbet med undervisning i skolen, kommer andre fra det matematiske eller matematikkdidaktiske forskningsfeltet. Målet med "Matematikk for lærerutdannere" er å knytte de ulike ståstedene enda tettere sammen for å utvikle vår profesjonelle praksis.
Studieprogrammet er utviklet av Matematikksenteret.
- Lærerutdannere med en sterk matematikkfaglig bakgrunn
- Lærerutdannere som vil kvalifisere seg som førstelektor
- Lærerutdannere som ønsker å forbedre undervisningen og veiledningskompetansen
- Nyansatte i lærerutdanningen
- Lærerutdannere som har fullført master fra GLU
Utdanning av matematikklærere involverer matematikken som vitenskapsfelt, praksisfelt og det matematikkdidaktiske forskningsfeltet. Dette studiet har som mål at lærerutdannere skal utvikle evnen til å knytte disse feltene enda tettere sammen.
Studiet gir deg mulighet til å utvikle din kompetanse, og vi vil sammen utforske hva undervisning av matematikk i lærerutdanningen kan være. Her er det rom for spennende faglige diskusjoner, og muligheter for nettverksbygging med medstudenter og faglærere. Det oppfordres til nytenking og innovative tilnærminger til både undervisning og forskning underveis i studiet.
Hvorfor er denne videreutdanningen viktig?
Mens det er forsket mye på lærerstudenter og lærere i matematikk, har tilsvarende forskning på matematikklærerutdannere fått mindre oppmerksomhet. Det er først de senere årene forskere har undersøkt undervisning og lærerstudenters læring i sammenheng.
Utdanning av matematikklærere vektlegger i økende grad både lærernes undervisningskunnskap og deres undervisningspraksiser. I dette studiet får lærerutdannere delta i et fellesskap hvor vi sammen utforsker undervisningspraksiser som engasjerer og støtter lærerstudenter i deres utvikling som fremtidige matematikklærere.
Deltagerne vil utforske og utvikle sin undervisningspraksis som lærerutdanner, og vil i tillegg gjennomføre sitt eget utviklingsprosjekt. Studiet vil også bidra til å utvikle deltagernes veiledningspraksis.
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere er et deltidsstudium som kan kombineres med jobb som lærerutdanner.
Studiet er på 30 studiepoeng fordelt på to emner. Hvert emne går over ett år og har et omfang av 15 studiepoeng hver:
Du må fullføre emne 1 før du kan starte på emne 2.
Studiet er samlingsbasert, og det holdes 4 samlinger for hvert emne / hvert studieår. Samlingene utgjør en viktig læringsarena.
Alle samlinger foregår på Kalvskinnet campus ved NTNU i Trondheim.
Samlingsdatoer studieåret 2025 / 2026:
Uke |
Dato |
36 |
2. -3. september 2025 |
48 |
27. - 28. november 2025 |
4 |
21. - 22. januar 2026 |
19 |
6. - 7. mai 2026 |
Emnene organiseres rundt forelesninger, diskusjoner, utprøvinger, utforskning og analyser av oppgaver og aktiviteter. Deltakerne presenterer egne utviklingsprosjekter. Deler av undervisningen vil foregå på engelsk.
Du må regne med 450 timer arbeidsbelastning per studieår, fordelt på samlinger, selvstudium og eksamensforberedelser.
Eksamensbeskrivelse
Innlevering av oppgave. Oppgaven består av en faglig tekst som trekker inn perspektiver fra emnets to deler. Eksamen blir vurdert med bokstavkarakter A-F. Dato for innlevering kommer senere.
For å stille til eksamen må følgende obligatoriske aktiviteter være godkjent:
- Obligatorisk oppmøte
- Arbeidsoppdrag
Presentasjon av foredragsholdere
Søknadsfrist er 15. mai 2025
Du må søke opptak på hvert emne separat.
Høsten 2025 tilbys emne 1 - SKOLE6021 Matematikk for lærerutdannere 1. Søk via lenken under.
Høsten 2026 tilbys emne 2 - SKOLE6022 Matematikk for lærerutdannere 2.
Opptakskrav
- Fullført mastergrad
- Tilsetting som lærerutdanner i matematikk ved en godkjent lærerutdanningsinstitusjon
Arbeidsforhold må dokumenteres med attest/tjenestebevis fra arbeidsgiver som beskriver stillingstittel, stillingsprosent, arbeidsoppgaver og hvor lenge du har vært ansatt i stillingen. Må inneholde dato og signatur fra arbeidsgiver. CV er ikke godkjent som dokumentasjon.
Krav til dokumentasjon
Rangering
Dersom det er flere søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter antall år tilsatt i lærerutdanning. De med lengst ansiennitet i UH får fortrinn.
Vi tar forbehold om tilstrekkelig antall deltakere for igangsettelse av tilbudet.
Søk dette studiet nå
Studiet har ingen studieavgift.
Deltagere får dekket lunsj og kr. 3500,- i reisestipend, per samling. De som har store reiseutgifter kan søke om ekstra stipend.
Du må påregne kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur.
Opptak og opptakskrav:
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Telefon: 73 59 77 01
Studieadministrasjon:
Linda Lønvik
E-post: videre@ntnu.no
Telefon: 73 41 23 89 / 73 59 66 43
Fagansvarlig:
Janne Fauskanger, professor i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger og Matematikksenteret
E-post: janne.fauskanger@uis.no