Interkulturell pedagogikk - Videreutdanning
Interkulturell pedagogikk
Interkulturell pedagogikk
Dette studietilbudet inngår nå i Rådgivning 2, som kan inngå i Erfaringsbasert masterprogram i rådgivning for barn og ungdom.
Interkulturell pedagogikk
Målgruppe
Lærere, førskolelærere, rådgivere, sosionomer, barnevernspedagoger og andre som arbeider med barn og ungdom i utdanningssektoren.
Undervisningsform
Samlingsbasert med tre samlinger á 2-3-2- dager pr semester med forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser. Erfaringsbasert og refleksiv læring inngår i studiet. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.
Interkulturell pedagogikk
Kursavgift
Kr. 37000 (Kr 18500 pr emne). I tillegg kommer semesteravgift, utgifter til pensum og utgifter i forbindelse med samlinger. Med forbehold om prisendring studieåret 2023/24.
Hvordan søke opptak?
Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "Annet studietilbud" i Udirs søkeportal.
Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU via emnenes nettsider.
Studiet har begrenset antall plasser, og kvalifiserte søkere vil bli prioritert etter søknadsdato ved opptak. Det tas forbehold om tilstrekkelig antall søkere.
Opptakskrav
Du må ha ett av følgende fullførte utdanningsløp:
- gjennomført de tre første årene av barnehage-/grunnskole-/allmennlærer- eller lektorutdanningen.
- bachelorgrad med fordypning i pedagogikk, førskolepedagogikk, rådgivning og voksnes læring, sosiologi, sosialantropologi eller psykologi.
- cand. mag.-grad innenfor de overnevnte fagene
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning.
- annen relevant profesjonsrettet 3-årig bachelorutdanning (f.eks. sosionom, vernepleier, ergoterapeut, førskolelærer, sykepleier eller treårig barnevernsutdanning).
- institusjonen kan i enkelte tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor.
Krav om skikkethet
Studiet følger NTNUs krav om løpende vurdering av studentenes faglige og personlige forutsetning som profesjonsutøver i pedagogiske og utdanningsvirksomheter. NTNUs forskrift om skikkethetsvurdering har fastsatte kriterier for denne typen vurdering. For at en student skal anses som ikke skikket, må minst et av forholdene beskrevet i kriteriene foreligge i en slik grad at studenten utgjør en mulig fare for elevers eller brukerens liv, fysiske og/eller psykiske helse. Skikkethetsvurderingen foretas gjennom hele studiet og vurderes løpende i alle deler av studiet.
Dokumentasjon lastes opp når du søker til NTNU. Du kan laste opp dette fram til søknadsfristen går ut. Krav til dokumentasjon
Interkulturell pedagogikk
Studiets innhold
Studiet består av to emner på tilsammen 30 studiepoeng og går over ett år.
Emnekode | Navn | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
PED6040 | Profesjonsutøvelse i mangfoldsskolen | 15 |
Høst |
PED6041 | Mangfoldspedagogikk og inkluderende praksiser | 15 | Vår |
Studiet imøtekommer skolens behov for å belyse etiske problemstillinger knyttet til økt mangfold i skolen. Dette gjelder i særlig grad kunnskap om økt migrasjon, psykososialt klassemiljø, mangfoldsledelse, flerspråklighet, sosial ulikhet, interkulturell rådgivning og kulturforståelse i både skolen og utdanningssystemet.
Studiet bidrar med kunnskap om de store endringer som skjer med globaliseringsprosesser, kulturmøter og teknologibruk. Formålet med studiet er tilegnelse av personlig innsikt og holdninger som bør prege skoleprofesjoner for å forberede dagens barn og ungdom på framtidas utfordringer i et flerkulturelt, globalisert og teknologisk samfunn.
Erfaringer fra praksis
Studentenes erfaringer fra praksis står sentralt i studiet. Teoretiske perspektiver og pedagogiske tilnærminger som fremmer endringsprosesser blir vektlagt, i tillegg til kunnskap om ulike forståelser av mangfold, utenforskap og inkludering. Målet er å fremme endring av profesjonell praksis gjennom utvikling av selvinnsikt og kritisk tenkning for å styrke og skape inkluderende praksiser. Studiet svarer til Kunnskapsløftets fagfornyelse og ny nasjonal læreplan LK20.
Yrkesmuligheter
Studiet kvalifiserer til pedagogisk og veiledningsarbeid i mangfoldige og komplekse kontekster i hele utdanningssektoren. I tillegg vil kandidatene være kvalifisert til å arbeide i offentlig sektor der mangfoldskompetanse og interkulturell pedagogikk er nødvendig.
Kontakt
Kontakt
Faglig kontaktperson:
Administrativ kontaktperson:
Gunvor Viker Singsaas
videre@ntnu.no
Studieveileder:
Studieplan Interkulturell pedagogikk
Dette studiet har byttet navn og het tidligere Mangfoldskompetanse.
Lærere trenger Interkulturell pedagogikk
Lærere trenger Interkulturell pedagogikk
Les mer om videreutdanningsstudiet i Interkulturell pedagogikk og hvorfor dette er nyttig kompetansepåfyll for alle som jobber med mennesker.
Kjønn, likestilling og mangfold i skolen
NTNU tilbyr også et enkeltemne på 7,5 studiepoeng på bachelor-nivå Kjønn, likestilling og mangfold i skolen
Hold deg oppdatert!
Hold deg oppdatert!
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg oppdatert informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.