Nasjonal videreutdanning for ledelse av barnevernsinstitusjoner
Ledelse av barnevernsinstitusjoner
Nasjonal videreutdanning for ledere av barnevernsinstitusjoner
- Studiepoeng 30
- Deltid Samlingsbasert
- Kostnader Ingen studieavgift
- Søknadsfrist 15. april 2025
Videreutdanning for ledere i det norske institusjonsbarnevernet, finansiert av Bufdir.
Ledere, stedfortredere og mellomledere i norske barnevernsinstitusjoner. Både offentlige, ideelle og private aktører kan søke.
Gjennom å styrke institusjonsledernes kompetanse, ferdigheter og lederidentitet, skal studiet bidra til å:
- Utvikle ledere med innsikt i egne styrker og utfordringer
- Styrke barnevernsinstitusjoners tverrfaglige og tverretatlige samhandling
- Gjøre institusjonsledere bedre rustet til å ta krevende beslutninger
- Øke kompetanse i å forstå og håndtere utfordringer i fag- og personalledelse, ressursstyring, drift og utvikling av barnevernsinstitusjoner
- Utvikle kompetanse i å reflektere og handle med utgangpunkt i god forståelse for medvirkningsprosesser, samt ivaretakelse av barnets beste og rettssikkerhet
Studiet vektlegger:
- Ulike teoretiske perspektiver på organisasjon og ledelse
- Ledertrening med bruk av praksisnære ledelsesmodeller. Studiet vil bidra med lederutvikling på system-, organisasjons-, gruppe- og individnivå.
Samlingsbasert deltidsstudium med omfang på 30 studiepoeng på masternivå, fordelt over 1,5 år. Dette tilsvarer 33% studiebelastning.
Vi møtes til ni fysiske samlinger. All undervisning foregår ved NTNUs campus i Trondheim. I tillegg til arbeidskrav underveis i studiene, avsluttes emnet med en hjemmeeksamen.
Mål for undervisningen
Studiet skal føre til faktisk endring i lederadferd. Det legges vekt på trening og utviklingsprosesser som knyttes nært til ditt eget lederarbeid. Du setter deg derfor individuelle mål for ferdighetstrening som skal gjennomføres i faktiske ledersituasjoner i arbeidshverdagen mellom samlingene.
Samlinger
Teori og ledertrening er integrert på samlingene. Studentene trener på å skrive praksisnære fagnotat og å arbeide med treningsmål knyttet til å lede barnevernsinstitusjoner. Trening og utviklingsprosesser knyttes nært til egen arbeidshverdag. Studentene deles inn i basisgrupper som er en viktig arena for ledertrening, erfaringsutveksling og felles refleksjon. Gruppene får egne prosessveiledere. Det vil bli gitt veiledning på ledertrening og skriftlig arbeid.
Mellom samlingene
Mellom samlingene skal studentene jobbe med arbeidskrav, både fagnotat og egne ledertreningsmål. Arbeidet med fagnotatet organiseres slik at studentene kan nyttiggjøre seg hverandres erfaringer, ved å diskutere og veilede hverandre i valg av problemstillinger, og arbeider sammen (maks tre studenter) om skrivingen. Studentene presenterer for hverandre i grupper, får feedback av medstudenter og faglærer/veileder.
Samlinger 2025 - 2026 (med forbehold om endringer)
1: Uke 35, 26. - 28. august
2: Uke 42, 14. - 16. oktober
3: Uke 47, 19. - 20. november (Fellessamling)
4: Uke 2, 06. - 08. januar 2026
5: Uke 6, 03. - 05. februar
6: Uke 13, 24. - 26.mars
7: Uke 21, 19. - 21. mai
8: Uke 36, 01. - 03. september
9: Uke 42, 13. - 15. oktober
Eksamen 17. - 19. november 2026
Vurdering og arbeidskrav
For å gå opp til eksamen skal fem arbeidskrav gjennomføres og godkjennes:
- To skriftlige fagnotat med utgangspunkt i selvvalgt, praksisnær problemstilling. Ett arbeidskrav skal presenteres muntlig.
- Tre skriftlige oppgaver med utgangspunkt i egen ledertrening, hvor studentene trener på konkrete lederutfordringer fra egen praksis.
- Krav til form og innhold i fagnotat og ledertreningsoppgaver er beskrevet i et eget notat til studentene. Det vil bli gitt veiledning til gjennomføring av arbeidskravene.
Eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen på tre dager ved slutten av studiet. Eksamensformen gir gode muligheter for integrering av teori og praksis. Vurderes med karakterskala A-F.
Opptakskrav
- Relevant utdanning på bachelornivå eller tilsvarende (180 studiepoeng).
- Ansettelse som leder eller formell stedfortreder, eventuelt andre lederstillinger ved norske barneverninstitusjoner.
Hvordan dokumentere?
- Utdanning må dokumenteres med kopi av vitnemål eller pdf-vitnemål hentet fra www.vitnemalsportalen.no
- Arbeidserfaring må dokumenteres med attest/tjenestebevis med stillingstittel, stillingsprosent, ansvarsområde, startdato og eventuelt sluttdato. Institusjonsbarnevernet er organisert med ulike lederstrukturer, det er derfor viktig at det fremkommer hvordan dere er organisert, hvilken stilling din nærmeste overordnede har, og hvor mange du eventuelt har personalansvar for. Legg ved all ledererfaring fra barnevernet.
Rangering
Ved flere søkere enn plasser tilstrebes geografisk spredning, og søkerne prioriteres i følgende rekkefølge:
- Institusjonsledere/stedfortredere med fag- og personalansvar. Størrelse på personalansvar vil tillegges vekt.
- Søkere som jobber som mellomledere, og har mer enn to års erfaring fra institusjonsledelse innen barnevern.
Det er plass til 32 studenter på emnet. Ved mindre enn 20 studenter vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Ingen studieavgift, men du må betale semesteravgift til studentsamskipnaden det semesteret du tar eksamen. I tillegg kommer utgifter til pensumlitteratur, reise og opphold i forbindelse med samlingene.
Tilskuddsordning for barnevernfaglig videreutdanning
Barne- og familiedepartementet har opprettet en tilskuddsordning for barnevernfaglig videreutdanning, som skal bidra til økt bruk av videreutdanningstilbud. Ordningen er opprettet på statsbudsjettet kapittel 854 post 62, og innebærer at kommuner og institusjoner kan søke om tilskudd til videreutdanning for ansatte i kommunalt barnevern og ansatte i statlige, ideelle og andre private barnevernsinstitusjoner.
NTNUs videreutdanning for institusjonsledere er ikke blant de prioriterte mht. tildelinger, men Bufdir oppfordrer likevel til å søke - da det er mulighet for eventuelle restmidler.
Spørsmål om opptak
Telefon: 73 59 77 01
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Studieveiledning
Tove Opdal, Seniorkonsulent
Telefon: 975 21 325
E-post: tove.opdal@ntnu.no
Fagansvarlig
Anita Skårstad Storhaug, Førsteamanuensis
E-post: anita.s.storhaug@ntnu.no