Lærerspesialist i engelsk (1.-7. trinn) - Videreutdanning for lærere
Lærerspesialist i engelsk 1.-7. trinn
Lærerspesialist i engelsk 1.-7. trinn
Underviser du i engelsk på 1.-7. trinn og ønsker en faglig karriere knyttet til undervisning og skoleutvikling i engelsk? Dette studietilbudet gir deg mulighet til å bygge videre på dine fag og fagdidaktiske kunnskaper i engelsk.
Du fordyper deg i engelsk barnelitteratur, tekstforståelse og tekstskaping, samt arbeider med hvordan språk brukes i språklæringsprosessen. Du vil få økte ferdigheter i kollegaveiledning og vurdering og du lærer å lede forsknings- og utviklingsprosjekter ved egen skole. Du vil få inngående kunnskap om læringspotensialet i digitale media og instruere andre i bruk av digitale verktøy i formidling av fagstoff. I samsvar med LK20 fokuserer vi på lærernes egne erfaringer fra klasserommet og videreutvikler evnen til kritisk vurdering av egen profesjonsutøvelse og fagdidaktiske spørsmål knyttet til dette.
Krysspublisert boks - Lærerspesialist
Lærerspesialistordningen avvikles
Regjeringen har bestemt at lærerspesialistordningen avvikles. Det vil derfor ikke være mulig å søke opptak til lærerspesialistutdanningen med oppstart høst 2022 eller senere. NTNU har som følge av dette ingen undervisning i studiet.
Lærerspesialist i engelsk 1-7 - om studiet
Målgruppe
Engelsklærere på 1.-7. trinn som ønsker en faglig karriere knyttet til engelskundervisningen ved egen skole.
Kort om studieprogrammet
Studiet er et tilbud til lærere på 1.–7. trinn som ønsker en faglig karriere knyttet til engelskundervisning ved egen skole. Studiet er på masternivå og vil (etter søknad til opptaksinstitusjonen) kunne gi innpass i en senere masterutdanning. Målet er at studenten gjennom studiet skal få inngående kunnskap i sentrale deler av engelskfaget, samt utvikle egen kompetanse i vurdering, ledelse og veiledning av kolleger knyttet til utvikling av skolens undervisning i engelsk.
Undervisningsform
Studiet er nett- og samlingsbasert med tre samlinger på tre dager hvert semester. Studiet går over to år. Mellom samlingene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltakelse på læringsplattform.
Undervisningen vil inneholde forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner, praktiske læringsaktiviteter, muntlige presentasjoner og skriftlig arbeid. Det jobbes også kontinuerlig med deltakernes akademiske ferdigheter, både skriftlig og muntlig.
Aktiv deltakelse er forventet gjennom hele studieprosessen. Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk, og det forventes at deltakerne bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere.
Opptak
Regjeringen har bestemt at lærerspesialistordningen skal avvikles gradvis. Det vil derfor ikke være mulig å søke opptak til lærerspesialistutdanningen med oppstart høst 2022.
Opptakskrav
- Godkjent lærerutdanning for barnetrinnet
- Minimum 60 studiepoeng i engelsk
- 3 års praksis i engelskundervisning i grunnskolen (årstrinn 1-7)
Opptakskravene må fylles i sin helhet. Kandidater som innvilges studieplass, må være i arbeid som engelsklærer i studieperioden.
Lærerspesialist i engelsk 1-7 - studiets oppbygning
Studiets oppbygning
Studiet går over to år og består av 5 emner på til sammen 60 studiepoeng.
1. studieår
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6262 | Barnelitteratur og utvikling av grunnleggende ferdigheter i engelsk | 15 | Høst/Vår |
SKOLE6263 | Språklæring og engelskundervisning | 15 | Høst/Vår |
2. studieår
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6264 | Underveisvurdering i engelsk på barnetrinnet | 7,5 | Høst |
SKOLE6265 | Faglig ledelse og veiledning | 7,5 | Høst |
SKOLE6266 | Profesjonsutvikling og forskningsmetoder i engelskdidaktikk | 15 | Vår |
Alle emnene er på masternivå og kan inngå som de første 60 studiepoengene i NTNUs erfaringsbaserte master i lærerspesialist.
Lærerspesialist i engelsk 1-7 - studiets innhold per emne
Studiets innhold
SKOLE6262 Barnelitteratur og utvikling av grunnleggende ferdigheter i engelsk (15 studiepoeng)
Emnet fokuserer på arbeid med varierte og multimodale tekster og ulike litterære sjangre som fremmer mangfoldet blant dagens elever. Emnet gir utvidet fagdidaktisk og teoretisk kunnskap om et bredt og variert utvalg av skjønnlitterære sjangere, samt multimodale tekster. Et sentralt tema i emnet er bruk av barnelitteratur for å fremme barns språklige, estetiske og interkulturelle kompetanse. I tillegg fokuseres det på barn og unges tekstforståelse og tekstskaping.
SKOLE6263 Språklæring og engelskundervisning (15 studiepoeng)
Emnet omhandler hvordan språk blir brukt for kommunikasjon, hvordan språk lagres, og hvordan språkene brukes i språklæringsprosessen, med fokus på både produksjon og persepsjon. Emnet vil gi avansert fagdidaktisk og teoretisk kunnskap om et bredt utvalg av temaer, blant annet diskursanalyse, typologi, interkulturell kommunikasjon, flerspråklige tilnærminger til språklæring, og fremmedspråksangst og -fornøyelse.
SKOLE6264 Underveisvurdering i engelsk på barnetrinnet (7,5 studiepoeng)
Emnet gir avansert kunnskap om vurdering av elevers språkferdigheter, både muntlig og skriftlig, samt tilpassing av lese- og skriveopplæringen. Dette innebærer bruk av kartleggingsverktøy og forskjellige vurderingsformer inkludert nasjonale prøver i den videre opplæringen i engelskfaget på mellomtrinnet, for å legge til rette for elevers overgang til ungdomstrinnet.
SKOLE6265 Faglig ledelse og veiledning (7,5 studiepoeng)
Emnet gir inngående kunnskap om hvordan deltakerne skal bli i stand til selvstendig å lede engelskfaget på egen skole. Elementer som inngår i emnet er faglig skoleutvikling, kollegaveiledning, utvikling av lokale læreplaner med fokus på elevers faglige progresjon, samt planlegging av undervisning i faget, inkludert tverrfaglighet.
SKOLE6266 Profesjonsutvikling og forskningsmetoder i engelskdidaktikk (15 studiepoeng)
Kjernen i emnet er å utvikle lærerne til å bli forskere i skolen og i engelskfaget spesielt, og tar utgangspunkt i lærernes refleksjoner rundt egne erfaringer. Emnet gir avansert kunnskap om kvalitative utdanningsvitenskapelige forskningsmetoder; dette inkluderer intervju, klasseromsobservasjon, case og aksjonsforskning. Deltakerne skal selvstendig kunne analysere datamateriale og tolke resultater. Som del av emnet skal lærerne gjennomføre et individuelt forsknings- og utviklingsprosjekt ved egen skole.
Informasjon om samlinger
Informasjon om samlinger
Tre obligatoriske samlinger á tre dager ved NTNU i Trondheim
Uke | Dato |
---|---|
36 | 7. - 9. september |
42 | 19. - 21. oktober |
46 | 16. - 18. november |
Uke | Dato |
---|---|
4 | 25. - 27. januar |
10 | 8. - 10 mars |
13 | 29. - 31. mars |
Tidspunkt for undervisningen:
Dag 1 kl. 08.30 - 15.30
Dag 2 kl. 08.30 - 15.30
Dag 3 kl. 08.30 - 12.00
Eksamen
1. studieår - Emnene har en deleksamen hvert semester.
SKOLE6262:
Individuell oppgave (60% av karakter)
Muntlig/praktisk eksamen (40% av karakter)
SKOLE6263:
Muntlig/praktisk eksamen (40% av karakter)
Individuell oppgave (60% av karakter)
2. studieår - Emnene har alle avsluttende eksamen.
SKOLE6264:
Hjemmeeksamen
SKOLE6265:
Digital mappeeksamen
SKOLE6266:
Oppgave
For å stille til eksamen må man bestå obligatoriske arbeidskrav i hvert emne.
Kontakt
Kontakt
Administrativ kontaktperson:
Linda Lønvik
Telefon: 73 41 23 89
E-post: videre@ntnu.no
Faglig kontaktperson:
Eivind Nessa Torgersen
Ansvarlig fagmiljø:
Institutt for lærerutdanning
Hold deg oppdatert!
Hold deg oppdatert!
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg oppdatert informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.