Lærerspesialist i begynneropplæring - Videreutdanning for lærere
Lærerspesialist i begynneropplæring 1.-4. trinn
Lærerspesialist i begynneropplæring 1.-4. trinn
Lærerspesialistutdanning - begynneropplæring
Er du lærer på 1.-4. trinn og ønsker en faglig karriere knyttet til begynneropplæring ved din skole? Målet med dette studietilbudet er at deltagerne skal utvikle kunnskap i begynneropplæring i skriving, lesing og matematikk, samt kompetanse i ledelse og veiledning av kolleger knyttet til utvikling av skolens begynneropplæring.
Krysspublisert boks - Lærerspesialist
Lærerspesialistordningen avvikles
Regjeringen har bestemt at lærerspesialistordningen avvikles. Det vil derfor ikke være mulig å søke opptak til lærerspesialistutdanningen med oppstart høst 2022 eller senere. NTNU har som følge av dette ingen undervisning i studiet.
Lærerspesialistutdanning - begynneropplæring
Lærerspesialistutdanning - begynneropplæring - oms studiet
Målgruppe
Lærere på 1.-4. trinn som ønsker en faglig karriere knyttet til begynneropplæring ved egen skole.
Undervisningsform
Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium og har tre samlinger på to-tre dager hvert semester. På samlingene vil det være en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, arbeid i gruppe, tekstseminar og presentasjoner. Mellom samlingene må studentene bidra med planlegging, gjennomføring og analyse av begynneropplæringa, samt kollega-veiledning og utviklingstiltak på egen skole.
Opptak
Regjeringen har bestemt at lærerspesialistordningen skal avvikles gradvis. Det vil derfor ikke være mulig å søke opptak til lærerspesialistutdanningen med oppstart høst 2022.
Opptakskrav
- Godkjent lærerutdanning for barnetrinnet
- Minimum 30 studiepoeng i matematikk
- Minimum 30 studiepoeng i norsk
- 30 studiepoeng fordypning i norsk eller matematikk eller relevante fagområder som for eksempel lesing, skriving og regning
- 3 års praksis som lærer på småskoletrinnene (årstrinn 1.-4.)
Opptakskravene må fylles i sin helhet. Studiepoeng i matematikk/norsk fra førskole-/barnehagelærerutdanning kan ikke inngå i opptaksgrunnlaget.
Lærerspesialist i begynneropplæring 1.-4. trinn - studiets oppbygning
Studiets oppbygning
Studiet går over to år og består av 7 emner på til sammen 60 studiepoeng.
1. studieår
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6247 | Barns språk- og begrepsutvikling - og samtalen i begynneropplæringa | 7,5 | Høst |
SKOLE6242 | Strukturer og mønster i tidlig matematikk | 7,5 | Høst |
SKOLE6240 | Skriving og lesing i begynneropplæringa | 7,5 | Vår |
SKOLE6246 | Læring og undervisning i tidlig matematikk | 7,5 | Vår |
2. studieår
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6243 | Barnelitteratur og lesing på småskoletrinnene | 7,5 | Høst |
SKOLE6248 | Profesjonsutvikling og forskningsmetoder i begynneropplæringa | 15 | Høst/Vår |
SKOLE6249 | Vurdering og tilpassing i den første lese-, skrive- og matematikkopplæringa | 7,5 | Vår |
Alle emnene er på masternivå og kan inngå som de første 60 studiepoengene i NTNUs erfaringsbaserte master i lærerspesialist.
Lærerspesialistutdanning - begynneropplæring - om studiet
Studiets innhold
De grunnleggende språklige ferdighetene lesing, skriving og muntlighet, som tradisjonelt ligger til norskfaget, har en sentral plass i studiet, sammen med fokus på barns språkutvikling, den første lese- og skriveopplæringa og barnelitteratur som inngang til ulike meningsunivers. Sentralt i den matematikkfaglige delen av studiet er bevissthet om matematiske mønstre og strukturer innen tall, rom og måling, og hvordan slik bevissthet legger til rette for tidlig begrepsutvikling og matematisk tenking. Videre vektlegges barns utvikling fra uformell til systematisk tallbehandling, særlig innen addisjon og subtraksjon.
Ved hjelp av teori og praksis vil studentene utvikle sin evne til å gjøre begrunnede faglige valg i undervisningen. Det er et mål at studentene skal få øving i å vurdere og analysere læring og undervisning i de første skoleårene. Bruk av ulike kartleggings- og vurderingsverktøy vil også bli tematisert og drøftet.
Samtalens rolle for faglig utvikling og læring vil være gjennomgående i studiet - både som didaktisk verktøy i klasserommet og faglig tilnærmingsmåte i undervisninga. Her åpnes det for at elevens faglige utvikling kan ses i sammenheng med deres personlige og sosiale egenskaper, noe som sammenfaller med grunnleggende prinsipper for læringsstøttende vurdering.
Profesjonsutvikling, læringsmiljø og utvikling av en lærende klasseromskultur er gjennomgående i studiet. Studentene vil arbeide med forskningsmetoder som er egnet til å studere ulike fenomener knyttet til begynneropplæringen. Utfordringer i begynneropplæringen vil også drøftes i lys av ledelse og organisasjonsutvikling. Studiet skal bidra til å øke studentenes bevissthet om og kompetanse i hvordan de som lærerspesialister kan arbeide for å utvikle begynneropplæringen i lesing, skriving og regning ved egen skole. Det legges stor vekt på hvordan studentene kan bruke egen kunnskap i veiledning av kolleger – også i et skoleutviklingsperspektiv.
Info Lærerspesialist begynneropplæring
Informasjon om samlinger
Denne informasjonen gjelder deg som startet høsten 2021:
Uke | Dato |
---|---|
35 | 31. august - 2. september |
42 | 19. - 21. oktober |
48 | 29. november - 1. desember |
Uke | Dato |
---|---|
3 | 17. - 19. januar |
10 | 7. - 9. mars |
18 | 2. - 4. mai |
Tidspunkt for undervisningen er kl. 08.30-15.45
Eksamener 2. studieår
Hvert av emnene har avsluttende eksamen. For å stille til eksamen må man bestå obligatoriske arbeidskrav i hvert emne.
Høsten 2022
SKOLE6243: Muntlig eksamen - 15.-16. desember (individuelle tidspunkt)
Våren 2023
SKOLE6248: Mappeeksamen
SKOLE6249: Hjemmeeksamen
Kontakt
Kontakt
Administrativ kontaktperson:
Linda Lønvik
Telefon: 73 41 23 89
E-post: videre@ntnu.no
Faglig kontaktperson:
Marit Olave Riis-Johansen
Ansvarlig fagmiljø:
Institutt for lærerutdanning
Studieplan
Studieplan for Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring 1.-4. trinn 2021/2023
Studieplan for Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring 1.-4. trinn 2020/2022 (pdf)
Studieplan for Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring 1.-4. trinn 2019/2021 (pdf)
Studieplan for Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring 1.-4. trinn 2018/2020 (pdf)
Videre studier?
Videre studier?
Hold deg oppdatert!
Hold deg oppdatert!
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg oppdatert informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.