EVU-Kurs

Tjenestedesign for bedre digitalisering i helse

Kurssamling på Helseverkstedet HelseInn våren 2024. Foto: Trude J. Arntsen/NTNU

Start: 23.01.2025
Søknadsfrist: 10.12.2024

Undervisningsform: Studium med fysiske og digitale samlinger

Pris: 0 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: PD6015

Søknadsfristen er passert.
Ta kontakt for ledige plasser


Lær hvordan tjenestedesign brukes til å sette pasienter, pårørende og ansatte i sentrum når din organisasjon skal digitalisere tjenester. 

Digital teknologi er en viktig del av det offentlige tjenestetilbudet, også i helsesektoren. Kurset gir deg en introduksjon til tjenestedesign og bruk av ulike metoder og verktøy for å skape verdi – for brukeren, virksomheten og samfunnet.

Målgruppe

  • Ansatte i primær- og spesialisthelsetjenesten.
  • Prosjektledere i kommuner eller sykehus som jobber med tjenesteutvikling.
  • Ledere i helsesektoren.
  • Konsulenter som jobber inn mot helsetjenesten i roller som prosjektleder, endringsleder eller produkteier.

Innhold

Modul 1: Forstå, forankre og forplikte

  • Forstå grunnleggende aspekter ved tjenestedesign og relevans i offentlig helsesektor.
  • Bli kjent med nøkkelprinsipper i tjenestedesign som fremmer brukerinvolvering og empati i tjenesteutvikling.
  • Skape en bevissthet rundt behovet for forankring og dedikasjon i designprosesser, spesielt ved digitalisering i helsesektoren.

Modul 2: Utforske og definere

  • Lære metoder for innsiktsinnhenting og analysering av brukernes behov.
  • Bygge en helhetlig forståelse av tjenesten og brukerreisen som grunnlag for å identifisere områder som kan utvikles og forbedres eller radikalt endres.
  • Definere en konkret og brukerorientert problemstilling som danner et tydelig utgangspunkt for videre designarbeid.

Modul 3: Skape, utvikle og levere

  • Utvikle ferdigheter i idéutvikling og kreativ problemløsning.
  • Lære hvordan man lager og tester prototyper.
  • Forstå viktigheten av en iterativ utviklingsprosess for å forbedre løsninger.
  • Forstå hvordan nye elementer i en tjeneste påvirker både organisatoriske og brukerbehov.

Modul 4: Nytte i egen virksomhet – implementere

  • Utvikle plan for å implementere tjenestedesign i egen virksomhet.
  • Lære hvordan man håndterer organisatorisk endring og forankrer nye løsninger ved hjelp av design.
  • Forstå nytten av effektmåling og evaluering for å dokumentere verdien av endringen i tjenesten.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Ved flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser blir søkere som jobber i  helsesektoren prioritert. Deretter prioriteres søkerne etter tidspunkt for registrert søknad (først til mølla-prinsippet).


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Timeplan våren 2025

Studentene er fordelt i tre grupper, med felles digital undervisning. Hver gruppe skal delta på 1 fysisk samling enten i Innlandet, Kristiansund eller i Trondheim.

  • 23. januar: Digitalt oppstartsmøte (09:00–11:00)

Modul 1

  • 30. januar: Digital undervisning (09:00–12:00)
  • 13. februar: Innlevering oppgave modul 1

Modul 2

  • 20. februar: Digital undervisning (09.00–12.00).
  • 13. mars: Innlevering av oppgave modul 2.
  • 25. mars: Fysisk samling for gruppene i Innlandet og i Kristiansund (08.30–17.00).
  • 2. april: Fysisk samling for gruppen i Trondheim (08.30–17.00).

Modul 3

  • 24. april: Fysisk samling for gruppene i Innlandet og i Kristiansund (08.30–17.00).
  • 29. april: Fysisk samling for gruppen i Trondheim (08.30–17.00).
  • 5. mai: Digital undervisning (09.00–12.00).
  • 8. mai: Innlevering av oppgave modul 3.

Modul 4

  • 13. mai: Digital undervisning (09.00–12.00)
  • 20. mai: Innlevering av oppgave modul 4

Leveranser og slutt-presentasjon

  • 22. mai: Digital veiledning gruppevis (mellom 09.00–16.00).
  • 10. juni: Individuell innlevering av oppgave.
  • 11./12. juni: Muntlig digital slutt-presentasjon  for gruppene i Innlandet og Kristiansund (mellom 09.00–16.00, studentene deltar på 1 av dagene).
  • 13. juni: Muntlig digital slutt-presentasjon for gruppen i Trondheim.

 

Total undervisnings- og egenlæringstid: 200 timer.

Læringsformer

Undervisningen består av:

  • digitale læringskomponenter
  • pensum og ressurser til egenstudium
  • oppgaver
  • digitale møter
  • digital veiledning
  • to fysiske dagsamlinger. Du kan velge mellom å dra på samling i Kristiansund eller i Innlandet*.

Emnet er organisert i fire moduler som hver har elementer av teori og praktiske oppgaver. Som kursdeltaker vil du jobbe med mindre øvelser og en større prosjektoppgave. Temaet for prosjektoppgaven baseres så langt det er mulig på en case fra egen jobbhverdag.

Oppmøte

Obligatorisk oppmøte på kursets fysiske samlinger. Fritak kan vurderes på bakgrunn av søknad til kursansvarlig.

Eksamensbeskrivelse

Endelig vurderingsform og eksamen er:

  • innlevering av arbeidet fra de fire modulene samlet i en mappe 
  • individuell mappevurdering 
  • en muntlig presentasjon av arbeidet gruppevis 
  • en énsides refleksjon om din egen læring i emnet 

Pensumlitteratur/kursmateriell

Designing the Invisible, An introduction to Service Design (Penin, Lara, 2018)

Introduksjon til tjenestedesign (Hvidsten et al, 2021).

Artikler og øvrig undervisningsmateriell gjøres tilgjengelig ved studiestart.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for arkitektur og design
Trude J. Arntsen, Innovasjonsleder
E-post: trude.arntsen@ntnu.no
Mari Eyde Bjerck, Førsteamanuensis
E-post: mari.bjerck@ntnu.no
Kari Bjerke Gjærde, Universitetslektor
E-post: kari.gjarde@ntnu.no

Kontakt

Opptak og opptakskrav
Telefon: 73 59 77 01
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Annveig Skurseth, NTNU VIDERE
Mobil: 91897261
E-post: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev