EVU-Kurs

Sakkyndig vurdering og forvaltning

Barn som sitter på kontoret til PPT-rådgiver

Foto: Serrnovik, Mostphotos

Start: 28.01.2025
Søknadsfrist: 15.12.2024

Undervisningsform: Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 16300 Kr
Studiepoeng: 15
Emnekode: PED6018


Emnet skal bidra til å sikre god forvaltningspraksis knyttet til sakkyndighet og gi kunnskap om systemer og sentrale lovverk innen pedagogisk-psykologisk arbeid. Målet er å bidra til at barnehage og skole får mer relevant og høyt kvalifisert bistand til å etablere tilpassede utviklings- og læringstilbud - i et inkluderende miljø for alle barn og unge.

Målgruppe

Ansatte i PP-tjenesten med opptak på MPPR prioriteres. Andre som jobber med pedagogisk- eller psykologisk rådgiving kan også søke.

Sakkyndighet og forvaltning er et obligatorisk emne i erfaringsbasert masterprogram i pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR) men kan også tas som enkeltemne uavhengig av masterløpet. Kan også inngå som valgemne i Rådgivning 2, og i Erfaringsbasert master i rådgivning for barn og ungdom.

Innhold

Kursinnhold

Tema 1: Sakkyndighet, spesialundervisning og tilpasset opplæring i barnehage og skole 

  • Veileder for spesialundervisning/spes. ped.-hjelp
  • Tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • Sakkyndighetsrollen: Fra kartlegging, til tiltak og evaluering
  • Arbeid med sakkyndighetsmal
  • Perspektiver på tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • Systemrettet arbeid - Individet i systemet

Tema 2: Lovverk, forvaltning og etikk 

  • Praksis i tråd med forvaltningsloven med betydning for PPT-arbeid
  • Opplæringsloven, barnehageloven, friskoleloven og forvaltningsloven
  • Sakkyndig vurdering og IOP som verktøy og rettsdokument
  • Taushetspliktregulering
  • Brukermedvirkning
  • Fra bekymring til handling - etiske utfordringer

Tema 3: PPTs rolle, profesjon og identitet 

  • Hva er PP-rådgiverens rolle?
  • PPTs rolle når det gjelder systemarbeid på barnehagene og i skolene?
  • Helhetlig tenkning i kommunen
  • Forvaltningsorganer: Myndighet og mulighet
  • Individet i system.

Opptakskrav

Du må dokumentere at du er i relevant jobb ved studiestart eller har 2 års relevant yrkeserfaring, i tillegg til ett av følgende utdanningsløp:

• bachelor med fordypning i pedagogikk, eller
• gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga, eller
• bachelor med 2-årig allmennlærer-/førskolelærerutdanning, eller
• bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
• 3-årig faglærerutdanning, eller
• bachelor med fordypning i psykologi, eller
• tilsvarende utdanning (f.eks. sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning)

Institusjonen kan i enkelte tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor.

Du må dokumentere utdanning og ansettelse/arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden din behandlet.Les nøye hvilke krav som stilles til dokumentasjon.

PÅ SPØRSMÅLET "Har du kommentarer til søknaden?" SKRIVER DU HVILKEN STILLING DU HAR PR I DAG. 

NB: Det er begrenset antall plasser på studiet. Søkere som allerede har tatt emner i MPPR eller MRÅDBU NTNU prioriteres for opptak.

Søkere med utenlandsk utdanningsbakgrunn må fylle de generelle språkkravene i norsk og engelsk.

Kontakt for spørsmål om opptak og opptakskrav:
Telefon 73 59 77 01
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Obligatoriske samlinger våren 2025:

  • første samling: fysisk i Trondheim, 28-30. januar
  • andre samling: gjennomføres digitalt, 11-12. mars
  • tredje samling: fysisk i Trondheim, 05.-07. mai

De fysiske samlingene starter kl. 10.00 første dag og avsluttes innen kl. 15.30 andre dag.

Den digitale samlingen starter kl. 09.00 og avsluttes innen kl. 15.30 begge dager.

Særskilte krav til utstyr og dataverktøy

PC med tilgang til internett.

Eksamensbeskrivelse

Eksamensform: Digital hjemmeeksamen over tre dager.

Karakterskala: Vurderes med bokstav A-F, hvor A er beste karakter og F er stryk.

Obligatoriske aktiviteter 

1. Studenten må ha deltatt på minst 80 % av forelesningene.
Tilstedeværelse på samtlige tre samlinger kreves. (Godkjent/ikke godkjent) 

2. Arbeidskrav

  • Sakkyndig tilråding / case del 1
  • Sakkyndig tilråding / case del 2
  • Sakkyndig tilråding / case del 3
  • 80% deltakelse på forelesning

Studentene skal enten levere et utkast til sakkyndig vurdering med utgangspunkt i egen praksis (dette gjelder studenter med fokus på PPT) eller en case fra egen praksis med fokus på samarbeid i sakkyndighetsarbeid (dette gjelder de øvrige studentene).

Arbeidskravene relaters til innhold på samlingene og pensumlitteratur. Arbeidskravene (Sakkyndig vurderingen/eller casen) skal leveres i forkant av hver samling.

De tre arbeidskravene vurderes godkjent/ikke godkjent, og må være bestått før man får avlegge eksamen.

Pensumlitteratur/kursmateriell

Pensumliste blir lagt ut på Blackboard før studiestart. 

Prisinformasjon

Pris: 16300 Kr

I tillegg til kursavgiften kommer semesteravgift til Studentsamskipnaden, samt utgifter til pensum og reise/opphold.

Referanser

Studiet sakkyndighet og forvaltning inneholder foredragsholdere med høy kunnskap innenfor det lovverket som PP-rådgivere bør være kjent med, for videre å gjøre en god forvaltningsjobb overfor elever, lærlinger og lærekandidater. Studiet bevisstgjør også pp-rådgivers doble mandat der man skal jobbe individ-rettet og systemrettet. Studiet anbefales på det sterkeste både for de som har jobbet lang tid i PPT og de som er ny i jobben.

Jeg overdriver ikke når jeg sier dette - har aldri opplevd maken til vel gjennomført emne. For en fantastisk jobb de på NTNU gjør! Emnet har vært utrolig givende, har gitt meg et faglig løft. Det har fått meg til å se faglige sammenhenger i en større grad enn tidligere, hvor mye både det juridiske, faglige og etiske er knyttet til sakkyndighetsarbeidet. Anbefaler ALLE som jobber i PP-tjenesten å ta dette emnet, selv om dere kanskje ikke har tenkt å ta en master. Helhetlig bra opplegg, både når det gjelder forelesere, emneansvarlig, lokale, lunsj, faglige temaer og medstudenter.

Dette kurset burde alle nyansatte i PP-tjenesten ta etter å ha jobbet ett års tid. Svært relevant med tanke på utøvelsen av yrket, og godt faglig opplegg!

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Nassira Essahli Vik, Førsteamanuensis, Institutt for pedagogisk og livslang læring
Telefon: 73592373
E-post: nassira.e.vik@ntnu.no
Lena Haller, Universitetslektor, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Telefon: 73551148
E-post: lena.haller@ntnu.no

Kontakt

Hege Fauskanger Lie, Studieveileder, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Telefon: 73591795
Mobil: 91897261
E-post: hege.f.lie@ntnu.no
Annveig Skurseth, NTNU VIDERE
Mobil: 91897261
E-post: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev