EVU-Kurs

Fremtidens læringsteknologier

Illustrasjon som viser faglig forelesers digital tvilling - kvinne i kontorlandskap.

En digital tvilling på et virtuelt kontor som kan yte kundeservise 24/7. Her har faglærer en digital tvilling av seg selv.

Start: 03.09.2024
Søknadsfrist: 05.08.2024

Undervisningsform: Studium med fysiske og digitale samlinger
Sted for samlinger: Trondheim/nett

Pris: 24000 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: PED6051

Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.


En verden i konstant endring stiller nye krav til digital kompetanse. Innovative teknologier som XR, Metaverse og AI muliggjør fremtidens løsninger for trening og livslang læring i organisasjoner. 

Les også bloggartikkelen Lærer hvordan framtidas teknologier kan brukes i dag

 

Emnet kan inngå i basismodulen NTNUs Masterprogram i teknologiledelse og digital omstilling, eller som del av et annet studium ved NTNU hvor det passer inn.

Målgruppe

Dette kurset passer for ledere, HMS-ansvarlige, selgere, PR- og mediespesialister, skolelærere, HR-spesialister, rådgivere, helsepersonell, sosialarbeidere og saksbehandlere i staten, anskaffelsesansvarlige, IT og teknologiansvarlige, ingeniører og generelt ansatte og selvstendig næringsdrivende med eller uten teknisk bakgrunn, som er interessert i å fremme innovative løsninger for livslang læring, kompetansebygging og digitalisering i organisasjoner. Deltakere med annen bakgrunn er også velkomne til å delta.

Innhold

Kurset gir en introduksjon til innovative VR/AR/XR teknologier og Metaverse, med spesiell vekt på læring og trening i organisasjoner, valg og evaluering av passende teknologiløsninger og evaluering av slutteffekt (bestillerkompetanse). Eksempler på relevante bruksområder som involverer VR/AR/XR teknologi inkluderer:

  • Rik og interaktiv fjernundervisning og samhandlingslæring for ansatte som ikke kan være til stede fysisk
  • Posisjonering og tilstedeværelse i Metaverse som en del av bedriftens langsiktige strategi
  • Opplæring i kjerneprosedyrer på arbeidsplassen (f.eks. konstruksjon, produksjon, kvalitetskontroll, kundeservice, HMS)
  • Opplæring i ‘soft skills’ i VR: ledelse, HMS, arbeid med brukere
  • HR-trening og prosedyrer: for eksempel sensitivitetstrening og bevisstgjøring med fokus på diskriminering på arbeidsplassen, seksuell trakassering, truende oppførsel samt jobbintervjuopplæring og hjelp til utvelgelse av kandidater gjennom VR-simuleringer eller 360-graders videoer
  • Lederopplæring: trening i å gjennomføre offentlige presentasjoner, møter og forhandlinger gjennom VR-simuleringer
  • Opplæring for sosiale arbeidere og saksbehandlere (f.eks i NAV og Barnevernet) ved å simulere kompliserte situasjoner i VR og 360-graders video
  • Media, kommunikasjon, salg, PR: introduksjon av produkter og prosesser til kunder ved å bruke 3D-visualiseringer og interaktive presentasjoner, gjennomføre events i Metaverse
  • VR/AR/XR og Metaverse teknologier som supplement til tradisjonell skoleundervisning
  • Industrielt vedlikehold (f.eks. utføre vedlikehold i AR med bistand fra en ekstern ekspert)
  • Opplæring for helsepersonell (f.eks. trening i diverse medisinske prosedyrer, desinfeksjon og hygiene
  • ‘Onboarding’ av nye ansatte gjennom 360-graders videoer
  • Støtte medbestemmelse av eksisterende ansatte i organisasjonsutvikling (for eksempel ved å introdusere ansatte til nye arbeidsplasser i VR)
  • Karriereveiledning og omskolering til ansatte som møter omstillinger og permitteringer med virtuelle praksisplasser og jobbintervju i VR
  • Opplæring i HMS prosedyrer, for eksempel brannsikkerhet og hygiene gjennom VR-simuleringer
  • Virtuelle instruktører, assistenter og kundebehandlere, også med integrasjon av moderne AI teknologier som ChatGPT
 
Læringsformer og aktiviteter 

Undervisning gis i form av forelesninger, seminarer og øvelser, både individuelt og i grupper. Disse skal foregå som en del av fysiske samlinger, i løpet av 2 seminarøkter (2 + 2 dager) i Trondheim (inkludert øvelser og demoer på VR lab) og på nett. Deltakerne bør formulere en problemstilling som de selv står overfor - eller synes er interessant for deres organisasjon. Problemstillingen vil danne grunnlaget for arbeidet med øvinger og en avsluttende prosjektoppgave (essay).

Forelesere:

  • Professor Ekaterina Prasolova-Førland, Institutt for pedagogikk og livslang læring, leder for Innovative Immersive Technologies for Learning (IMTEL) forskningsgruppe og VR/AR lab
  • Forsker Mikhail Fominykh, Institutt for pedagogikk og livslang læring, IMTEL
  • Leif Martin Hokstad, Institutt for pedagogikk og livslang læring, IMTEL

Undervisningsspråk: kombinasjon av norsk og engelsk, med mulighet for individuelle justeringer. Noen gjesteforelesninger kan være på engelsk, og skriftlig materiale kan være på begge språk.

Opptakskrav

Opptakskravet er todelt:
1. Bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning av minimum 180 studiepoengs omfang, og
2. Minimum to års relevant arbeidserfaring

Nye søkere må dokumentere utdanning og arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden behandlet.

Krav til dokumentasjon

Gjeldende rangeringsregler

Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype/arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.

Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om en realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.

Merk: Hvis du planlegger å fullføre master i teknologiledelse og digital omstilling varierer det faglige opptakskravet mellom de ulike spesialiseringene.
For spesialiseringen Teknologibasert omstilling og spesialiseringen Digitalisering og automatisering er det faglig krav om bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning i teknologi, økonomi eller realfag av minimum 180 studiepoengs omfang.

Anbefalte forkunnskaper

Minimum to års relevant arbeidserfaring.


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Obligatoriske samlinger i Trondheim høsten 2024:

Første samling : 3. - 4. september

Andre samling: 17. - 18. oktober

Samlingene gjennomføres fysisk, med mulighet for digital tilrettelegging for de som ønsker det.

I tillegg kommer kortere nettmøter (maks tre) i perioden mellom første og andre samling, datoer kommer senere.

Særskilte krav til utstyr og dataverktøy

Et utvalg av VR/AR apper og demoer som skal presenteres for deltakere + verktøy for online undervisning (Blackboard eller tilsvarende).

Eksamensbeskrivelse

Individuell hjemmeeksamen: Prosjektoppgave (essay). Innleveringsfrist én uke etter siste samlingsdag. Vurderes til bestått/ikke bestått. Eksamenskrav: Obligatorisk oppmøte på samlinger.

Pensumlitteratur/kursmateriell

Et utvalg av akademiske artikler og fagrapporter oppgitt ved kursstart.

Annen informasjon

Prisinformasjon

Pris: 24000 Kr

I tillegg kommer semesteravgift til NTNU. Studentene må selv dekke ev. reise, opphold og utgifter til pensumlitteratur.

Samarbeidspartnere

XR Gemini senter (NTNU), XR Norge nettverk, representanter for nasjonale og internasjonale bedrifter og akademiske miljøer på feltet.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Ekaterina Prasolova-Førland, Professor ved Institutt for pedagogikk og livslang læring
Telefon: 73 59 34 37
E-post: ekaterip@ntnu.no
Mikhail Fominykh, Forsker ved Institutt for pedagogikk og livslang læring

Kontakt

Enhet for etter- og videreutdanning
Telefon: 73 59 66 43
E-post: videre@ntnu.no
Hege Fauskanger Lie, Studiekonsulent, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Telefon: 73 59 17 95
E-post: hege.f.lie@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev