Tjenestedesign og innovasjon for arbeidslivet - Kurs
Tjenestedesign og innovasjon for arbeidslivet
Hvordan kan tjenestedesign bidra til flere gode brukeropplevelser i din virksomhet? Foto: Fartein Rudjord/NTNU
Start:
20.01.2025
Søknadsfrist:
01.12.2024
Undervisningsform:
Nettstudium med digitale samlinger
Pris:
24000 Kr
Studiepoeng:
7,5
Emnekode:
PD6009
Utforsk hvordan tjenestedesign kan brukes i din virksomhet og bidra til gode brukeropplevelser!
Dette prosjektbaserte kurset introduserer deg til grunnleggende tjenestedesign for å innovere eller forbedre tjenester.
Kurset kan inngå i NTNUs masterprogram i Teknologiledelse og digital omstilling, spesialisering for Strategisk design og tjenesteutvikling, eller som del av et annet passende studieprogram ved NTNU.
Målgruppe
Emnet passer godt for deg som er:
- leder
- prosjektleder
- rådgiver
- innovasjonsleder
- leder av digital transformasjon
Kurset vil være aktuelt for alle sektorer og fagområder som arbeider med digitaliseringsprosesser i forbindelse med tjenesteutvikling og tjenesteinnovasjon.
Kurset kan også være aktuelt for:
- prosjektmedarbeidere
- utviklere
- designere
- andre deltakere i tjenesteutviklingsprosjekter
Innhold
Kurset omhandler designprinsipper i tjenestedesign og hvordan disse kan tilpasses egen bedrift i privat eller offentlig sektor for å oppnå gode brukeropplevelser på tvers av kontaktpunkter.
Kurset kombinerer teoretisk læring med prosjektarbeid som er knyttet til konkrete saker som bringes inn av kursdeltakerne og som er relevante for deres virksomhet. Det introduserer sentrale designmetoder, verktøy og rammeverk som menneskesentrert design og “double diamond”-rammeverk sammen med tjenestedesignmetoder for å innovere nye tjenester eller forbedre eksisterende tjenester i egen virksomhet i offentlig eller privat sektor.
Engasjement og bevissthet rundt digital transformasjon via tjenester, samskaping, endring og tverrfaglige team spiller en sentral rolle i dette emnet. Det fokuseres også sterkt på muligheten som oppstår som følge av teknologiutvikling og digitalisering i fremtidens tjenester.
FNs bærekraftsmål nr. 9 er integrert i emnet ved å fokusere på bærekraftig utvikling av tjenester for å bygge solid infrastruktur, fremme inkluderende og bærekraftig industrialisering og innovasjon.
Emnebeskrivelse
Opptakskrav
Opptakskravet er todelt:
- Fullført bachelorgrad på 180 studiepoeng
- Minimum to års relevant arbeidserfaring
Hvis du ikke har en bachelorgrad eller tilsvarende avsluttet utdanning på minst 180 studiepoeng, kan du be om en realkompetansevurdering av opptaksgrunnlaget ditt.
Arbeidsforhold må dokumenteres med attest fra arbeidsgiver som beskriver stillingstype og arbeidsoppgaver, stillingsprosent og varighet.
Utdanning og arbeidserfaring må dokumenteres innen søknadsfristen for at søknaden skal behandles.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
All undervisning gjennomføres digitalt via Zoom våren 2025.
Forelesere fra akademia og industri samarbeider om å levere dette kurset.
Kurset består av to moduler som hver varer to dager (09.00–16.00), undervisning, midtsemester-presentasjon, tilpassede mentormøter (30 minutter for hvert team), og en avsluttende eksamenspresentasjon.
Timeplan våren 2025
- 28. januar: Innledende oppgaveinnlevering
- 3. og 4. februar: Modul 1 (09.00–16.00)
- 24. og 25. februar: Mentoring 1: 30 minutter for hvert team
- 21. mars: Innlevering av midtsemester-rapport
- 24. mars: Midtsemester-presentasjon (09.00–16.00)
- 31. mars og 1. april: Modul 2 (09.00–16.00)
- 29. april: Mentoring 2: 30 minutter for hvert team
- 29. mai: Eksamen/innlevering av prosjektrapport i Inspera
- 3. juni: Digitale presentasjoner ved studentene (09.00–16.00)
Total undervisnings- og egenlæringstid: 200 timer.
Læringsformer
Prosjektbasert læring, kollegalæring og praktisk erfaring med problemløsning i det virkelige liv.
Kurset kombinerer teoretisk læring med prosjektarbeid som er knyttet til konkrete caser som kursdeltakerne har med seg og som er relevante for deres virksomhet. Kurset krever derfor at du som deltaker tar med en case fra din arbeidsgiver som du er involvert i eller er interessert i å jobbe med.
Dette innebærer at kursdeltakerne i praksis er på på jobb under kurset og kan ta med seg resultatet tilbake til sin virksomhet og bruke det direkte i videreutviklingen av tjenestene de tilbyr.
Ved oppstart av modulen blir casene delt med alle deltakerne. Basert på interesse dannes det så grupper på to eller tre deltakere. Deltakerne velger selv om de ønsker å arbeide med prosjektene i grupper eller individuelt. Casen er utgangspunkt for all læring og evaluering i løpet av kurset.
I løpet av kurset lærer deltakerne å løse utfordringene ved å bruke grunnleggende tjenestedesign. De veiledes jevnlig av kursansvarlig. Deltakerne oppfordres til å jobbe i team for å skape regelmessige muligheter for kollegalæring og kollegavurdering.
Kurset undervises på engelsk, men du kan skrive prosjektoppgaven din på norsk, i samråd med underviser.
Eksamensbeskrivelse
Eksamen består av en skriftlig prosjektrapport som kan leveres individuelt eller i gruppe. Rapporten bør skrives på engelsk, men kan skrives på norsk i samråd med underviser.
Ved gruppeinnlevering gis samme karakter til alle gruppemedlemmene.
Oppmøte
Det er obligatorisk deltakelse på alle moduler og møter. Fritak kan vurderes på bakgrunn av søknad til kursansvarlig.
Pensumlitteratur/kursmateriell
Pensum og kursmateriale
This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World (Stickdorn, et al, 2018).
Artikler og videomateriale gjøres tilgjengelig ved studiestart.
Annen informasjon
Praktisk informasjon om det å være videreutdanningsstudent ved NTNU.
Engelsk emnetittel: Service design and innovation for professionals.
Kurset undervises på engelsk.
Referanser
Just needed to send a mail and thank you again for a super interesting course. It feels safe to take courses where you are professor, and you made the group be a better group. It is special to see how you are making people be a little bit better every time they speak/listen to you! I am for sure more confident at work, and have found that I can use the knowledge you are helping me get. Lise Skogstad, student autumn 2022
The course provided useful tools to look at your own organization with a new perspective. A holistic approach and methods that was easy to understand were the key take-aways from this course. This project allowed us the opportunity to involve our office colleagues and get their feedback on the work, this provided better understanding on the value of certain tools to get collaboration on problem solving initiated. (Students, spring 2024)
Course coordinator has very good knowledge about the topic, experienced “teacher”, is good to tell stories which makes it easy to pay attention and There’s a good mix of themes, and the structure of the studies are good. Course coordinator was very encouraging and supportive in the learning journey and mentoring session with her were very helpful in receiving project related experts inputs. Also she provided elaborate report templates which helped us write. (Students, spring 2024)