Folkehelse og livsmestring i skolen (FoLiS) - Kurs
Folkehelse og livsmestring i skolen (FoLiS)
Foto: Colourbox
Formålet med FoLiS er å gi deg innsikt i folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tematikk i skolen. FoLiS favner om ulike perspektiver på individ-, gruppe-, system-, og samfunnsnivå. Emnet tar utgangspunkt i teoretiske perspektiver og pedagogiske tilnærminger som imøtekommer skolens behov for å forstå samfunnsaktuelle utfordringer som barn og ungdom møter i hverdagslivet.
Målgruppe
Emnet retter seg mot lærere, skoleledere og andre profesjoner i utdanningssektoren, for eksempel; barne- og ungdomsarbeidere, barnevernspedagoger, helsesykepleiere, miljøterapeuter, rådgivere, sosiallærere, spesialpedagoger mfl. Emnet vil også være relevant for andre yrkesgrupper med interesse for og/eller ønske om og behov for mer kunnskap knyttet til folkehelse og livsmestring.
Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.
Innhold
Folkehelse og livsmestring (FoL) inngår sammen med demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling som tverrfaglig tematikk i skolen, og i læreplanverket for Kunnskapsløftet finner vi beskrevet hvordan disse er tenkt integrert i ulike fag. FoL angår flere forhold, for eksempel fysisk og psykisk helse, forbruk og personlig økonomi, verdivalg og betydning av livsmening, mellommenneskelige relasjoner, tanker og følelser. Formålet med FoLiS er å fremme kandidatenes kunnskap om og forståelse for ulike perspektiver på livsmestring som har særlig relevans for barn og unges sosiale og faglige læring i skolen. Videre legger FoLiS til rette for at kandidatene kan utvikle egne ferdigheter på måter som kan bidra til at skolen som utdannings- og danningsarena oppleves som et godt sted å være for alle.
Du vil møte aktuell og forskningsbasert kunnskap som forståelsesgrunnlag for ditt praktiske virke knyttet særlig til folkehelse og livsmestring i skolen. Med utgangspunkt i en bred faglig tilnærming vil det legges vekt på forskningsbasert kunnskap og erfaringer i pedagogisk psykologi, biologi, rådgivning og spesialpedagogikk.
Temaer som vektlegges er for eksempel: Hvordan står det til med barn og unge i vår samtid; om psykiske helseplager og emosjonelle utfordringer; ulike perspektiver på livsmestring; biologi og nervesystemet relasjonell kapasitetsutvikling; lærer-elever-relasjon; selvoppfatning, motivasjon og mestring; helsefremmende læringsmiljø; livskvalitet og fellesskap. I emnet vektlegges utvikling av deltakernes personlige og relasjonelle kompetanse knyttet til undervisning i folkehelse og livsmestring. Emnet vil også sette søkelys på potensialet som ligger i profesjonelt samarbeid mellom lærere og andre ansatte i oppvekstsektoren innen folkehelse og livsmestring, til det beste for elevenes trivsel, læring og utvikling.
Læringsformer og aktiviteter:
Emnet er samlingsbasert med fysiske, obligatoriske samlinger i Trondheim.
Emnet er tilrettelagt slik at det kan kombineres med arbeid. Dette sammenfaller med krav som UDIR stiller for lærere for å få delta i «Kompetanse for kvalitet». Deltakeres praksiserfaringer står sentralt i emnet. Læringsformene og aktivitetene foregår gjennom dialogbasert undervisning som innebærer aktiv deltakelse fra kandidatene og faglærere. Det legges til rette for refleksjoner og diskusjoner som gir anledning for at kandidatene kan bidra med egne erfaringer. I arbeidet med emneoppgaven får kandidatene anledning til å arbeide med selvvalgte problemstillinger.
Obligatorisk aktivitet i emnet er:
- Obligatorisk oppmøte på samlinger (minimum 80%)
- Obligatorisk oppgave med en kort tekst som presenteres muntlig på samling og som er en forberedelse til eksamen
Faglærere:
Anne Torhild Klomsten, IPL, NTNU (emneansvarlig)
Marit Uthus, ILU, NTNU
Pål Kvello, ILU, NTNU
Camilla Fikse, IPL, NTNU
Torill Moen, IPL, NTNU
Frode Stenseng, IPL, NTNU
Ottar Ness, IPL, NTNU
Cecilie Marie Karlsen, Malvik kommune
Emnebeskrivelse
Opptakskrav
Generell studiekompetanse.
Informasjon om generell studiekompetanse og realkompetanse.
Du må dokumentere at du fyller opptakskravet innen søknadsfristen for å få søknaden din behandlet.
Krav til dokumentasjon
Hvis det blir flere søkere enn det er plasser på kurset vil kvalifiserte søkere rangeres etter "først til mølla"-prinsippet. Det vil si tidspunktet for når søknaden er registrert i NTNUs søkeportal.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Tre obligatoriske samlinger i Trondheim.
- Første samling: 3.-4. oktober 2024
- Andre samling: 3.-4. desember 2024
- Tredje samling: 6. januar 2025
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Skriftlig emneoppgave.
Emneoppgaven (eksamen) skal inneholde en beskrivelse og drøfting av et selvstendig praktisk-pedagogisk prosjekt som skal gjennomføres ved egen arbeidsplass. Prosjektet skal sees i sammenheng med forskningsbasert kunnskap og relevant fagkunnskap som gjennomgås i kurset.
Vurdering: Bestått / Ikke bestått.
Eksamenskrav: Fullført obligatorisk aktivitet. Obligatorisk aktivitet er:
- Obligatorisk oppmøte på samlinger (minimum 80%)
- Obligatorisk oppgave med en kort tekst som presenteres muntlig på samling og som er en forberedelse til eksamen
Pensumlitteratur/kursmateriell
Ca. 700 sider relevant litteratur oppgis ved kursstart. Kandidaten skal ut fra dette velge ut pensum på 500 sider som danner et kunnskapsbasert grunnlag for emneoppgaven.
Annen informasjon
Prisinformasjon
Pris: 13900 Kr
I kursavgiften inngår:
- Undervisning, veiledning og eksamen iht. gjeldende emnebeskrivelse
- Tilgang til digital læringsplattform
I tillegg kommer semesteravgift til Studentsamskipnaden.
Pensumlitteratur må den enkelte skaffe selv.
Fagansvarlig/Forelesere
Telefon: 73 59 19 62
E-post: anne.klomsten@ntnu.no