Avanserte metoder for undervisning i barnelitteratur i engelsk - Kurs
Avanserte metoder for undervisning i barnelitteratur i engelsk
Foto: iStock
Læreplanen i engelsk vektlegger bruk av litteratur i språklæring og utvikling av elevenes kunnskap om kultur og samfunnsliv, og kompetanse om psykososiale forhold og inkludering, men lærere er ofte usikre på hvordan de skal bruke litteratur i klasserommet på denne måten. Dette emnet gir en grundig innføring i bruk av barnelitteratur i engelskfaget, med vekt på valg og bruk av tekster som gjenspeiler interessene til barn. Vi vil introdusere nye og inspirerende bøker og digitale ressurser som lærerne kan bruke i egen undervisning, og for at de kan bli en ressurs i eget fagmiljø på skolen.
Målgruppe
Emnet er særlig relevant for lærere i barneskolen med ansvar for å gi undervisning i engelsk.
Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.
Innhold
Emnet Avanserte metoder for undervisning i barnelitteratur i engelsk gir lærerne tilgang til kvalitetstekster for barn, og gir lærerne kompetanse til å identifisere nye tekster for undervisningsformål. Vi vil gi en grundig oversikt over aktuelle og spennende engelske bøker, inkludert digitale bøker og hjelpemidler.
Lærerne får tilgang til et unikt digitalt bibliotek med engelske barnebøker, og vi vil arbeide med strategier for å bruke det i lærernes egne klasserom. Lærerne skal bli i stand til kritisk å vurdere litteratur og medier for barn med hensyn til både pedagogisk verdi og innhold. Vi vil arbeide med å planlegge effektive undervisningsøkter ved å bruke en rekke teksttyper som fysiske, digitale og multimodale tekster. Emner gir lærerne slik en meget god mulighet til å reflektere over egen praksis i bruk av litteratur i klasserommet.
Emnebeskrivelse
Avanserte metoder for undervisning i barnelitteratur i engelsk
Opptakskrav
Opptakskrav
Generell studiekompetanse og ansettelse som lærer i den norske skolen
Anbefalte forkunnskaper
Undervisningserfaring fra engelsk på barnetrinnet.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Kurset består av én synkron og fire asynkrone nettøkter. Frister for gjennomføring av oppgaver/innleveringer blir oppgitt ved semesterstart. Arbeidskrav og andre oppgaver som gjennomføres som en del av seminarene, skal støtte og fremme ditt arbeid for å oppnå emnets læringsutbytter.
Arbeidsmåter i seminarene inkluderer forelesninger, individuelt arbeid med oppgaver, diskusjoner og presentasjoner både muntlig og skriftlig. Undervisningsspråk er engelsk.
Obligatoriske arbeidskrav
- fire student-til-student refleksjonslogger
- én muntlig presentasjon
Alle obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Eksamensbeskrivelse
Eksamen
Individuell vurderingsmappe med:
-
Temaplan (med materialer) som består av en muntlig, en skriftlig, en lytte- og en leseaktivitet basert på en enkelt bok
-
En liste med målvokabular
-
Skriftlig begrunnelse for de valgte aktivitetene og læringsutbytter basert på fagfellevurdert forskning
Pensumlitteratur/kursmateriell
Endelig pensumliste og kursinnhold legges ut på læringsplattform.
Annen informasjon
Prisinformasjon
Pris: 8000 Kr
I studieavgiften inngår:
- Undervisning, veiledning og eksamen iht. gjeldende emnebeskrivelse
- Tilgang til digital læringsplattform
- Livstidstilgang til eBLINK digitale bildebokbibliotek - www.eblink.no (Les mer her: eBLINK – Research – Department of Teacher Education - NTNU)
I tillegg kommer semesteravgift til Studentsamskipnaden.
Pensumlitteratur må den enkelte skaffe selv.