EVU-Kurs

Interkulturell rådgivning

En gruppe elever på barnetrinnet står foran ei tavle i et klasserom. En av elevene sitter i rullestol.

Foto: Mostphotos

Start: 20.09.2023
Slutt: 20.12.2023
Søknadsfrist: 25.08.2023

Undervisningsform: Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 18500 Kr
Studiepoeng: 15
Emnekode: PED6040

Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.


Interkulturell rådgivning imøtekommer skolens behov for kunnskap om mangfold, utenforskap, inkludering, samt profesjonsutøverens muligheter og etiske utfordringer i den flerkulturelle skolen. 

Emnet kan inngå i Rådgivning 2 og i Erfaringsbasert master i rådgivning for barn og ungdom og som valgemne i Master i pedagogisk-psykologisk rådgivning.

Målgruppe

Lærere, skoleprofesjoner (skole- og PP-rådgivere, miljøterapeuter, spesialpedagoger, barnevernspedagoger, vernepleiere, helsesykepleiere og sosionomer), samt barnehagelærere. Interkulturell rådgivning retter seg mot lærere og profesjoner som til daglig arbeider i mangfoldige og komplekse sosiale kontekster i skolen. 

Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.

Innhold

Faglig innhold

Interkulturell rådgivning tar utgangspunkt i fellesskolen som viktig inkluderingsarena. Utdanningspolitiske bestemmelser, likeverdsprinsippet og likeverdig opplæring utgjør en sentral kontekstuell ramme. Etiske og verdiladede problemstillinger knyttet til tilhørighet, flerspråklighet, flerkulturell oppvekst, anerkjennelse, relasjoner, interkulturell kommunikasjon/veiledning og sosialisering blir vektlagt. Emnet vektlegger kunnskap om forhold som skaper, forsterker og reproduserer sosiale forskjeller og psykososiale vansker, atferdsvansker og utenforskap i skolen. Interkulturell pedagogikk vektlegger kunnskap om tilpasset opplæring, pedagogisk tilrettelegging og utredningsprosesser i mangfoldige skolekontekster. Hovedmålet er profesjonsutøvere med etisk og kulturell selvinnsikt, selvbevissthet, evne til kritisk refleksjon og nyskaping i møte med etiske dilemmaer, verdikonflikter og interkulturelle møter. Modulen bygger på et helhetlig og interkulturelt pedagogisk grunnsyn.

Hovedmålet er å utvikle profesjonsutøverens kritiske refleksivitet i møte med både etiske og relasjonelle utfordringer/muligheter i den flerkulturelle skolen. Et viktig mål er utvikling av innovative og kreative inkluderende praksiser som fremmer deltakelse, dialog, likeverd og demokrati i både skole og klasserom.

Læringsformer og aktiviteter 

Tre samlinger á 2-3-2- dager. Læringsformene består av forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser. Refleksjon av praksiserfaringer og problemorientert læring inngår i studiet. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.

To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes til bestått/ikke bestått og responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og på seminarene i samlingene.

Opptakskrav

Du må dokumentere at du er i relevant jobb ved studiestart eller 2 års relevant yrkeserfaring, i tillegg til et av følgende utdanningsløp:

- bachelorgrad med fordypning i pedagogikk, rådgivning og voksnes læring, sosiologi, sosialantropologi eller psykologi
- cand. mag.-grad innenfor de overnevnte fagene
- gjennomført de tre første årene av barnehage-/grunnskole-/allmenn-lærerutdanningen
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
- annen relevant profesjonsrettet 3-årig bachelorutdanning (f.eks. sosionom, vernepleier, ergoterapeut, sykepleier eller treårig barnevernsutdanning)
- institusjonen kan i enkelte tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor

Dokumentasjon lastes opp når du søker. Du må dokumentere utdanning og ansettelse/arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden din behandlet. Krav til dokumentasjon

NB: Det er begrenset antall plasser på kurset. Søkere med emner innen Rådgivning 1 og 2 fra NTNU vil bli prioritert dersom det blir flere søkere enn antall plasser. Utover dette prioriteres du etter datoen som du har registrert din søknad ved NTNU ("først til mølla"-prinsippet).


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Kurset arrangeres høsten 2023, med tre obligatoriske samlinger i Trondheim:

  • Første samling: 20. - 22. september
  • Andre samling: 23. - 24. oktober
  • Tredje samling: 21. - 22. november

Alle samlinger starter kl. 10.00 første dag og avsluttes kl 16.00 siste dag.

Særskilte krav til utstyr og dataverktøy

Blackboard

Eksamensbeskrivelse

Individuell oppgave: Prosessuell fagtekst. Frist for innlevering 20. desember. Karakterskala: A-F. Eksamenskrav: Deltakelse på samlinger og to arbeidskrav som vurderes til bestått/ikke bestått.

Annen informasjon

Praktisk informasjon

Studiet kan bli avlyst eller endret dersom det er for få søkere.

Prisinformasjon

Pris: 18500 Kr

I tillegg kommer semesteravgift, og studentene må selv dekke reise, opphold og utgifter til pensumlitteratur.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Nassira Essahli Vik, Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL)
Telefon: 73 59 23 73
E-post: nassira.e.vik@ntnu.no

Kontakt

Gunvor V. Singsaas, NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 00 66
E-post: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev