Interkulturell rådgivning - Kurs
Interkulturell rådgivning
Foto: Mostphotos
Start:
20.09.2023
Slutt:
20.12.2023
Søknadsfrist:
25.08.2023
Undervisningsform:
Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger:
Trondheim
Pris:
18500 Kr
Studiepoeng:
15
Emnekode:
PED6040
Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.
Interkulturell rådgivning imøtekommer skolens behov for kunnskap om mangfold, utenforskap, inkludering, samt profesjonsutøverens muligheter og etiske utfordringer i den flerkulturelle skolen.
Emnet kan inngå i Rådgivning 2 og i Erfaringsbasert master i rådgivning for barn og ungdom og som valgemne i Master i pedagogisk-psykologisk rådgivning.
Målgruppe
Lærere, skoleprofesjoner (skole- og PP-rådgivere, miljøterapeuter, spesialpedagoger, barnevernspedagoger, vernepleiere, helsesykepleiere og sosionomer), samt barnehagelærere. Interkulturell rådgivning retter seg mot lærere og profesjoner som til daglig arbeider i mangfoldige og komplekse sosiale kontekster i skolen.
Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.
Innhold
Faglig innhold
Interkulturell rådgivning tar utgangspunkt i fellesskolen som viktig inkluderingsarena. Utdanningspolitiske bestemmelser, likeverdsprinsippet og likeverdig opplæring utgjør en sentral kontekstuell ramme. Etiske og verdiladede problemstillinger knyttet til tilhørighet, flerspråklighet, flerkulturell oppvekst, anerkjennelse, relasjoner, interkulturell kommunikasjon/veiledning og sosialisering blir vektlagt. Emnet vektlegger kunnskap om forhold som skaper, forsterker og reproduserer sosiale forskjeller og psykososiale vansker, atferdsvansker og utenforskap i skolen. Interkulturell pedagogikk vektlegger kunnskap om tilpasset opplæring, pedagogisk tilrettelegging og utredningsprosesser i mangfoldige skolekontekster. Hovedmålet er profesjonsutøvere med etisk og kulturell selvinnsikt, selvbevissthet, evne til kritisk refleksjon og nyskaping i møte med etiske dilemmaer, verdikonflikter og interkulturelle møter. Modulen bygger på et helhetlig og interkulturelt pedagogisk grunnsyn.
Hovedmålet er å utvikle profesjonsutøverens kritiske refleksivitet i møte med både etiske og relasjonelle utfordringer/muligheter i den flerkulturelle skolen. Et viktig mål er utvikling av innovative og kreative inkluderende praksiser som fremmer deltakelse, dialog, likeverd og demokrati i både skole og klasserom.
Tre samlinger á 2-3-2- dager. Læringsformene består av forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser. Refleksjon av praksiserfaringer og problemorientert læring inngår i studiet. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.
To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes til bestått/ikke bestått og responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og på seminarene i samlingene.
Emnebeskrivelse
Opptakskrav
Du må dokumentere at du er i relevant jobb ved studiestart eller 2 års relevant yrkeserfaring, i tillegg til et av følgende utdanningsløp:
- bachelorgrad med fordypning i pedagogikk, rådgivning og voksnes læring, sosiologi, sosialantropologi eller psykologi
- cand. mag.-grad innenfor de overnevnte fagene
- gjennomført de tre første årene av barnehage-/grunnskole-/allmenn-lærerutdanningen
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
- annen relevant profesjonsrettet 3-årig bachelorutdanning (f.eks. sosionom, vernepleier, ergoterapeut, sykepleier eller treårig barnevernsutdanning)
- institusjonen kan i enkelte tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor
Dokumentasjon lastes opp når du søker. Du må dokumentere utdanning og ansettelse/arbeidserfaring innen søknadsfristen for å få søknaden din behandlet. Krav til dokumentasjon
NB: Det er begrenset antall plasser på kurset. Søkere med emner innen Rådgivning 1 og 2 fra NTNU vil bli prioritert dersom det blir flere søkere enn antall plasser. Utover dette prioriteres du etter datoen som du har registrert din søknad ved NTNU ("først til mølla"-prinsippet).
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Kurset arrangeres høsten 2023, med tre obligatoriske samlinger i Trondheim:
- Første samling: 20. - 22. september
- Andre samling: 23. - 24. oktober
- Tredje samling: 21. - 22. november
Alle samlinger starter kl. 10.00 første dag og avsluttes kl 16.00 siste dag.
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Individuell oppgave: Prosessuell fagtekst. Frist for innlevering 20. desember. Karakterskala: A-F. Eksamenskrav: Deltakelse på samlinger og to arbeidskrav som vurderes til bestått/ikke bestått.
Annen informasjon
Studiet kan bli avlyst eller endret dersom det er for få søkere.
Prisinformasjon
Pris: 18500 Kr
I tillegg kommer semesteravgift, og studentene må selv dekke reise, opphold og utgifter til pensumlitteratur.
Fagansvarlig/Forelesere
Telefon: 73 59 23 73
E-post: nassira.e.vik@ntnu.no