EVU-Kurs

Teknologi og forskningslære - Modul III. Vindturbiner og interessekonflikter

Oppsetting av vindmøller til havs.

Oppsetting av vindmøller til havs.
Foto Mostphotos

Start: 10.01.2024
Slutt: 20.06.2024
Søknadsfrist: 01.12.2023

Undervisningsform: Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 5700 Kr
Studiepoeng: 7,5
Emnekode: SKOLE6622

Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.


Emnets overordnede tema er vindturbiner og miljømessige og etiske spørsmål ifm. teknologiutvikling. Emnet gir en innføring i hvordan bygge modeller av vindturbiner og hvordan disse kan testes ut og hvilke interessekonflikter utbygging av vindmølleparker kan medføre.

Kurset inngår i kursserien Teknologi og forskningslære.

Målgruppe

Lærere i programfaget Teknologi og forskningslære.

Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.

Innhold

Læringsmål

Kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på og utvikling av vindturbiner.

Ha kunnskap om og innsikt i.

  • virkemåten til ulike typer vindturbiner
  • hvordan en kan bygge modeller av vindturbiner
  • metoder for å måle effekt av vindturbiner
  • hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
  • interessekonflikter knyttet til utbygging av vindturbinanlegg
  • bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om vindturbiner

Generell kompetanse

  • Være i stand til å bruke temaet vindturbiner i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.

 Læringsformer og aktiviteter

Emne veksler mellom teoretisk tilnærming og en praktisk tilnærming til faget.

Praktisk arbeid:
• Elektronikk – bygge enhet som skal brukes til modellen av vindturbin
• Bygge modell av vindturbin. 

 

 

Opptakskrav

Minst 60 sp i ett realfag, eller 60 sp tilsammen i naturfagene. Søkere med annen utdanningsbakgrunn kan bli vurdert særskilt.


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Obligatoriske samlinger i Trondheim: 12. - 16. februar. 2024. 

Obligatorisk aktivitetSamlinger, samt innlevering av oppgave. 

 

Særskilte krav til utstyr og dataverktøy

LMS (Blackboard)

Eksamensbeskrivelse

Digital hjemmeeksamen. Varighet: 5 timer.

80% Obligatorisk oppmøte.

Innlevering av oppgave i Inspera.

Hovedoppgaven består av to deloppgaver: Deloppgave 1: 40%. Deloppgave 2: 60%.

For å kunne fremstille seg for eksamen, må du ha deltatt 80% av de obligatoriske samlingene og godkjent på innlevering av oppgaven.

Annen informasjon

Forelesninger og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk. Det faglige innholdet på samlingene er en del av pensum. 

Informasjon om kurset legges ut på Blackboard, 10. januar.

Fagansvarlig/Forelesere

Hilde Ervik, Førstelektor Institutt for lærerutdanning.
E-post: hilde.ervik@ntnu.no

Kontakt

Eirik Rasmussen, NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 83 71
E-post: videre@adm.ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev