Teknologi og forskningslære - Modul III. Vindturbiner og interessekonflikter - Kurs
Teknologi og forskningslære - Modul III. Vindturbiner og interessekonflikter
Oppsetting av vindmøller til havs.
Foto Mostphotos
Start:
10.01.2024
Slutt:
20.06.2024
Søknadsfrist:
01.12.2023
Undervisningsform:
Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger:
Trondheim
Pris:
5700 Kr
Studiepoeng:
7,5
Emnekode:
SKOLE6622
Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.
Emnets overordnede tema er vindturbiner og miljømessige og etiske spørsmål ifm. teknologiutvikling. Emnet gir en innføring i hvordan bygge modeller av vindturbiner og hvordan disse kan testes ut og hvilke interessekonflikter utbygging av vindmølleparker kan medføre.
Kurset inngår i kursserien Teknologi og forskningslære.
Målgruppe
Lærere i programfaget Teknologi og forskningslære.
Lærere ansatt i skolen kan søke om finansiering (vikar- eller stipendordning) gjennom Utdanningsdirektoratet i perioden 1. februar - 1. mars. Du må da søke på "annet studietilbud" i Udirs søkeportal. Du må i tillegg søke opptak direkte til NTNU.
Innhold
Læringsmål
Kjenne til aktuelle teorier, fakta, begreper og prinsipper innenfor fagområder som driver med forskning på og utvikling av vindturbiner.
Ha kunnskap om og innsikt i.
- virkemåten til ulike typer vindturbiner
- hvordan en kan bygge modeller av vindturbiner
- metoder for å måle effekt av vindturbiner
- hvordan ulike parametere kan påvirke effekten av vindturbiner
- interessekonflikter knyttet til utbygging av vindturbinanlegg
- bruken av fagdidaktiske verktøy for å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning om vindturbiner
Generell kompetanse
- Være i stand til å bruke temaet vindturbiner i faget teknologi og forskningslære i videregående skole, på en måte som fremmer de generelle målene for faget og for opplæringen for øvrig.
Læringsformer og aktiviteter
Emne veksler mellom teoretisk tilnærming og en praktisk tilnærming til faget.
Praktisk arbeid:
• Elektronikk – bygge enhet som skal brukes til modellen av vindturbin
• Bygge modell av vindturbin.
Emnebeskrivelse
SKOLE6622 - Teknologi og forskningslære - Modul III. Vindturbiner og interessekonflikter
Opptakskrav
Minst 60 sp i ett realfag, eller 60 sp tilsammen i naturfagene. Søkere med annen utdanningsbakgrunn kan bli vurdert særskilt.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Obligatoriske samlinger i Trondheim: 12. - 16. februar. 2024.
Obligatorisk aktivitet: Samlinger, samt innlevering av oppgave.
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Digital hjemmeeksamen. Varighet: 5 timer.
80% Obligatorisk oppmøte.
Innlevering av oppgave i Inspera.
Hovedoppgaven består av to deloppgaver: Deloppgave 1: 40%. Deloppgave 2: 60%.
For å kunne fremstille seg for eksamen, må du ha deltatt 80% av de obligatoriske samlingene og godkjent på innlevering av oppgaven.
Annen informasjon
Forelesninger og pensumlitteratur vil i hovedsak være på norsk. Det faglige innholdet på samlingene er en del av pensum.
Informasjon om kurset legges ut på Blackboard, 10. januar.