Dette studietilbudet er planlagt studieåret 2025/2026.
Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april. Søknadslenke finner du under "Opptak" på denne nettsiden.
Lærere som vil søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.
Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.
Dette er et nettbasert tilbud som bygger videre på Engelsk 1, 8.-13. trinn. Du vil lære om språkvitenskap og språktilegnelse, og vil bli bedre til å undervise i litteratur og kultur, global engelsk og skriving i klasserommet. Ulike tilnærminger til språk og tekst står sentralt, med fokus på de fem språkferdighetene lese, skrive, lytte, tale og samtale. Tema som tilpasset opplæring, vurderingspraksis og arbeidsmåter i faget vil være gjennomgående, samt arbeidet med egen skriftlig og muntlig språkferdighet. De fagdidaktiske delene av studiet er nært knyttet til gjeldende læreplaner og kompetansemål.
Lærere på 8. til 13. trinn, med hovedfokus på ungdomstrinnet.
Engelsk 2 er et nettbasert studium som bygger videre på Engelsk 1 for 8.-13. trinn, og som til sammen gir undervisningskompetanse på ungdomstrinnet og videregående. Du vil lære om språkvitenskap og språktilegnelse, og vil bli bedre til å undervise i litteratur og kultur, global engelsk og skriving i klasserommet. Det inngår tilbud om et opphold ved Det norske studiesenteret i York.
Studieplan:
Engelsk 2 (8-13) ved NTNU blir tilbudt som to moduler på 15 studiepoeng, hver med både fagdidaktisk og faglig innhold. Ulike tilnærminger til språk og tekst står sentralt, med fokus på språk som system og på språklig variasjon, og på lesing og skriving. De fem språkferdighetene er sentrale i studiet, og de fagdidaktiske delene av studiet er nært knyttet til gjeldende læreplaner og kompetansemål.
Modul 1 - Språkvitenskap, lesing, litteratur og kulturkunnskap (høst):
Denne modulen gir en innføring i hvordan byggesteinene i engelsk kan beskrives og forstås, også i sammenheng med første- og andrespråkstilegnelse. Litteraturdelen legger særlig vekt på ungdomslitteratur og andre tekster som kan brukes til refleksjon rundt samfunnsaktuelle tema. Et sentralt fagdidaktisk perspektiv er verdien av og arbeid med lesing og ulike lesemåter.
Modul 2 - Skriving, kommunikasjon og global engelsk (vår):
Innholdet i den andre modulen legger spesiell vekt på hvordan en kan arbeide med å utvikle elevers skrivekompetanse og hvordan skriving kan brukes for å lære. Arbeidet omfatter ulike skriftlige sjangre inkludert multimodale tekster. Modulen dekker også engelsk som et globalt verdensspråk med perspektiver som engelsk som sentralt kommunikasjonsspråk, engelsk i et historisk perspektiv, variasjon i engelsk og engelsk som andrespråk.
Tema som tilpasset opplæring, vurderingspraksis og arbeidsmåter i faget vil være gjennomgående i begge moduler. Samtidig er arbeidet med egen språkferdighet sentralt, både skriftlig og muntlig.
I studiet inngår tilbud om en ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i Storbritannia, York, men oppholdet er ikke en obligatorisk del av studiet.
Vær oppmerksom på at det kan forekomme faglig overlapp som utløser studiepoengreduksjon mellom emner på NTNU. Dette kan gjelde både mellom ulike videreutdanninger og mellom videreutdanning og grunnutdanning. Du er selv ansvarlig for å sjekke oppdaterte emnebeskrivelser for kommende studieår. Disse blir tilgjengeliggjort i løpet av mai via lenkene over. En eventuell studiepoengreduksjon vil fremkomme med overskrift «Studiepoengreduksjon» nederst i emnebeskrivelsen.
Studiet er rent nettbasert og tilrettelagt for fleksible studier med videoforelesninger, skriftlig materiale, og oppgaver av ulik art. I enkelte emner vil det likevel kunne være krav om deltakelse i webinar og grupper.
Læringsformer og aktiviteter omfatter ulike skriftlige oppgaver (blogg, essay, kortsvarsoppgaver), muntlige oppgaver (i nettmøter og i form av innleveringer), flervalgstester, og andre oppgaver med bruk av digitale verktøy. Det tilrettelegges for samarbeid og deling i virtuelle møterom og ulike skriftlige fora, og enkelte arbeidskrav involverer respons på medstudenters arbeid. Underveis i studiet gis muntlige og skriftlige tilbakemeldinger og veiledning.
Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april.
Lærere som vil søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.
Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.
Opptakskrav
- 180 studiepoeng fra universitet eller høgskole
Krav til dokumentasjon
Anbefalte forkunnskaper
God kompetanse i lesing og skriving i engelsk.
Rangering
Hvis det blir flere søkere enn antall studieplasser vil søkere som har fått vikar- eller stipendordning fra Utdanningsdirektoratet for å ta studiet ved NTNU bli prioritert foran andre søkere. Du trenger ikke sende inn dokumentasjon for innvilget vikar- eller stipendordning. Vi sjekker søkerlisten opp mot Udirs database med godkjente søknader ved NTNU.
Søk opptak til studiet ved NTNU
Det er ingen studieavgift i dette kurset,
Semesteravgift må betales hvert semester og du må regne med utgifter til pensumlitteratur