Engelsk 1, 8.-13. trinn - Videreutdanning for lærere
Engelsk 1, 8.-13. trinn
Videreutdanning for lærere
- Studiepoeng 30
- Deltid Nettbasert
- Kostnader Ingen studieavgift
- Søknadsfrist 15. april
Dette studietilbudet er planlagt studieåret 2025/2026.
Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april. Søknadslenke finner du under "Opptak" på denne nettsiden.
Lærere som vil søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.
Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.
Dette er et nettbasert studietilbud for deg som ønsker å bli engelsklærer, eller som trenger å formalisere kompetansen din. Ved hjelp av varierte læringsformer vil du lære om språk, litteratur, kultur og muntlighet i klasserommet. Perspektiver som språk og språklæring, tekstforståelse og fagformidling, muntlig kompetanse og digital kompetanse blir behandlet teoretisk og praktisk i studiet. Du får også innblikk i aktuelle politiske og sosiale forhold i ett eller flere engelskspråklige samfunn. De fagdidaktiske delene av studiet er nært knyttet til gjeldende læreplaner og kompetansemål.
Lærere på 8. til 13. trinn, med hovedfokus på ungdomstrinnet.
Dette er et nettbasert studietilbud for deg som ønsker å bli engelsklærer, eller som trenger å formalisere kompetansen din. Ved hjelp av varierte læringsformer vil du lære om språk, litteratur, kultur og muntlighet i klasserommet. Det inngår tilbud om et opphold ved Det norske studiesenteret i York.
Studieplan:
Engelsk 1, 8-13 ved NTNU blir tilbudt som to moduler på 15 studiepoeng, hver med både fagdidaktisk og faglig innhold. Perspektiver som språk og språklæring, tekstforståelse og fagformidling, muntlig kompetanse og digital kompetanse blir behandlet teoretisk og praktisk i studiet. De fagdidaktiske delene av studiet er nært knyttet til gjeldende læreplaner og kompetansemål.
Modul 1 – Språklæring og litteratur (høst):
Modul 1 gir en introduksjon til engelskspråklig litteratur og tar for seg ulike måter å nærme seg litterære tekster. Sentrale fagdidaktiske perspektiver i denne modulen er tema som språklæring og språkbruk.
Emnekode | Kurs | Studiepoeng |
---|---|---|
ENG6018 | Litteratur | 7,5 |
ENG6015 | Språklæring | 7,5 |
Modul 2 – Muntlig kompetanse og engelskspråklige samfunn (vår):
Modul 2 tar for seg aktuelle politiske og sosiale forhold i ett eller flere engelskspråklige samfunn. Det sentrale fagdidaktiske perspektivet i denne modulen er fokus på språkutvikling, særlig den muntlige, språkferdighet og språklæringsstrategier
Emnekode | Kurs | Studiepoeng |
---|---|---|
ENG6017 | Kulturkunnskap | 7,5 |
ENG6016 | Muntlighet i klasserommet | 7,5 |
I studiet inngår tilbud om en ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i Storbritannia, York, men oppholdet er ikke en obligatorisk del av studiet.
Vær oppmerksom på at det kan forekomme faglig overlapp som utløser studiepoengreduksjon mellom emner på NTNU. Dette kan gjelde både mellom ulike videreutdanninger og mellom videreutdanning og grunnutdanning. Du er selv ansvarlig for å sjekke oppdaterte emnebeskrivelser for kommende studieår. Disse blir tilgjengeliggjort i løpet av mai via lenkene over. En eventuell studiepoengreduksjon vil fremkomme med overskrift «Studiepoengreduksjon» nederst i emnebeskrivelsen.
Studietilbudet er nettbasert. Det stilles krav om deltakelse i nettmøter med medstudenter/faglærere, samt andre typer samarbeidsoppgaver med medstudenter.
Nettbasert undervisning har oppstart:
- Uke 35 (høst)
- Uke 3 (vår)
Læringsressursene omfatter skriftlig materiale, videomateriale og ulike oppgaver. Studiets arbeidskrav kan omfatte skriftlige oppgaver, muntlige presentasjoner/arbeidskrav ved bruk av digitale (samarbeids-)verktøy, blogginnlegg og veiledning.
Fagdidaktiske perspektiver knyttet til deltakernes arbeid i egne klasserom kan være en del av læringsaktivitetene. Utvikling av og refleksjon over egne undervisningsopplegg står sentralt. Det er også forventninger til kunnskaps- og erfaringsdeling i eget kollegium.
Utveksling av synspunkter og refleksjon over undervisningspraksis er også en viktig del av studiet. Arbeidsmåtene og vurderingsformene er i stor grad prosessorienterte og skal gi deltakerne modeller for eget arbeid med elever.
Eksamen
Høst:
ENG6015: Hjemmeeksamen over tre dager
ENG6018: Oppgave
Vår:
ENG6016: Hjemmeeksamen over tre dager
ENG6017: Mappe
Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april.
Lærere som vil søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.
Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.
Opptakskrav
- 180 studiepoeng fra universitet eller høgskole
Anbefalte forkunnskaper
Engelsk fra videregående skole eller tilsvarende. God kompetanse i lesing og skriving i engelsk.
Rangering
Hvis det blir flere søkere enn antall studieplasser vil søkere som har fått vikar- eller stipendordning fra Utdanningsdirektoratet for å ta studiet ved NTNU bli prioritert foran andre søkere. Du trenger ikke sende inn dokumentasjon for innvilget vikar- eller stipendordning. Vi sjekker søkerlisten opp mot Udirs database med godkjente søknader ved NTNU.
Studiet har ingen studieavgift.
Semesteravgift må betales hvert semester og eventuelle kostnader for pensumbøker må påregnes.
Opptak og opptakskrav:
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Tlf.: 73 59 77 01
Studieadministrasjon:
E-post: videre@ntnu.no
Tlf.: 73 41 23 89 / 73 59 66 43
Fagansvarlige:
Anja Angelsen
Helen M. Murray