Dette studietilbudet er planlagt studieåret 2025/2026.
Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april. Søknadslenke finner du under "Opptak" på denne nettsiden.
Lærere som vil søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.
Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.
Fagområdene er spesielt preget av raske endringer og et stort behov for kompetanse innenfor digitalisering og programmering både i fag- og yrkesopplæring. Dette studiet vil imøtekomme det kompetansebehovet, og er særlig rettet mot undervisning og veiledning av mikrokontrollerprogrammering og den digitaliseringen som fagarbeideren typisk møter etter endt fagopplæring.
Studiet er rettet mot yrkesfaglærere i Elektro og datateknologi (ED), Teknologi- og industrifag (TIF). I tillegg vil lærere i Teknologi og forskningslære (ToF) fra studiespesialisering være aktuell målgruppe, samt andre som gjennom nye læreplaner (LK-20: Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020) må oppfylle kravene til programmerings- og digital kompetanse.
Studiet skal understøtte studentenes behov for å kunne utvikle og gjennomføre egne undervisningsopplegg i sin rolle som yrkesfaglærere. Undervisningsopplegg som har i seg en høy grad av arbeidsrelevans, elevaktive læringsmetoder, kontekstuell læring (sammenheng mellom fagene, og mellom teori og praksis), og rom for å utvikle dybdeforståelse innenfor ett eller flere sentrale fagtemaer.
Studiet går over to semester og består av to emner på 15 studiepoeng hver.
Vær oppmerksom på at det kan forekomme faglig overlapp som utløser studiepoengreduksjon mellom emner på NTNU. Dette kan gjelde både mellom ulike videreutdanninger og mellom videreutdanning og grunnutdanning. Du er selv ansvarlig for å sjekke oppdaterte emnebeskrivelser for kommende studieår. Disse blir tilgjengeliggjort i løpet av mai via lenkene over. En eventuell studiepoengreduksjon vil fremkomme med overskrift «Studiepoengreduksjon» nederst i emnebeskrivelsen.
Studiet er nettbasert med digitale samlingsdager. Undervisningen er studentaktiviteter og praktisk orientert med flere mindre prosjekter underveis, og et større gjennomgående prosjekt med rapportinnlevering og presentasjon av resultatene ved slutten av hvert semester. Det legges opp til mye gruppearbeid både under og mellom samlingene, med tett oppfølging fra faglærer og læringsassistenter. Det vil være ukentlige aktiviteter som online forelesninger og jevnlige obligatoriske arbeidskrav (øvinger). Studentene oppmuntres til å bygge nettverk til hjelp under studieløpet og inspirasjon og utveksling av erfaringer etter endt studium.
Læringsmaterialet inkluderer interaktivt læremateriell og videoer gjøres tilgjengelig for studentene, og online samarbeid og veiledning gjennomføres i sosiale rom. Avhengig av studentenes geografiske lokalisering, vil det også gis tilbud om å organisere frivillige samlinger.
Studentene vil møte fysiske læringsplattformer, slik som programutviklingskort og elektronikkomponenter som skal kobles og programmeres, såvel som digitale verktøy. Det vil benyttes både trykte og nettbaserte læringsressurser.
Gjennom de obligatoriske øvingene vil studentene prøve ut ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i egen undervisning.
Det gjennomføres fem digitale heldagssamlinger på Zoom i hvert emne, hvor det typisk introduseres to eller flere tematiske moduler, som presenteres med en kort introduksjon og følges av en problemstilling som studentene skal løse enten individuelt eller gruppevis i digitale siderom. De vil typisk ha støttemateriale lagt ut på Blackboard eller pekt på dersom det finnes bra læringsmateriale på You Tube eller i form av "tutorials" ute på nettet.
Følg med i Blackboard, NTNUs digitale læringsplattform. Der blir det lagt ut oppstartsinformasjon og læringsmateriale som kan benyttes som forberedelse til første samling.
Samlingsdatoer blir annonsert her senere.
Eksamen
Følgende gjelder for begge emnene: Mappevurdering bestående av refleksjonsnotat, prosjektleveranse 1 midtveis i semesteret sammen med en videopresentasjon, prosjektleveranse 2 som er en sluttrapport, demonstrasjon av fungerende løsning/opplegg, og utprøving i egen klasse. Sluttkarakteren angis med bokstavkarakter.
Øvingsoppgaver mellom samlingene som må være godkjent (tilsvarende minst en C) for å få sluttkarakter i emnet.
Du må søke opptak direkte til NTNU innen 15. april.
Lærere som vil søke Utdanningsdirektoratet om vikar- eller stipendordning (udir.no) må i tillegg søke Udir om finansiering i perioden 1. februar – 1. mars.
Husk at du uavhengig av finansiering selv må søke om studieplass direkte til NTNU.
Opptakskrav
Godkjent realfaglærerutdanning eller yrkesfaglærerutdanning.
Annen relevant utdanning kan gi grunnlag for opptak etter individuell vurdering.
Krav til dokumentasjon
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende kunnskaper om elektrisitetslære.
Rangering
Hvis det blir flere søkere enn antall studieplasser vil søkere som har fått vikar- eller stipendordning fra Utdanningsdirektoratet for å ta studiet ved NTNU bli prioritert foran andre søkere. Du trenger ikke sende inn dokumentasjon for innvilget vikar- eller stipendordning. Vi sjekker søkerlisten opp mot Udirs database med godkjente søknader ved NTNU.
Søk opptak til studiet ved NTNU
Studiet har ingen studieavgift.
Du må påregne kostnader til semesteravgift, pensum, reise og opphold.