Norsk som andrespråk for voksenopplæring

Norsk som andrespråk for voksenopplæring

Videreutdanning for lærere, Trondheim

Nå kan du som jobber med voksenopplæring søke videreutdanning i andrespråksopplæring. Foto: Colourbox

Studier EVU-faktaboks

Lærere som arbeider med voksenopplæring kan søke vikar- eller stipendordning gjennom HK-direktoratet

Lærere som arbeider med undervisning av voksne innvandrere i norsk etter integreringsloven kan søke om vikar- eller stipendordning gjennom Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) Dette gjelder offentlig ansatte lærere, fast ansatte lærere hos private tilbydere som er godkjent gjennom HK-dir eller hos private tilbydere som har erklæring om oppdrag fra en kommune.

  • Frist for å sende inn søknad til skoleeier for lærere som jobber i kommunen eller fylkeskommunen er 1. mars 2024
  • Frist for skoleeier og private opplæringstilbydere til å laste opp søknader i HK-dirs tilskuddsportal er 15. mars 2024 klokken 17:00

Du må i tillegg søke til NTNU.

Det er mulig å søke på studiet selv om man ikke har søkt vikar- og stipendordning gjennom HK-direktoratet.

Søknadslenke finner du under "Opptak" på denne nettsiden.

Søknadsfrist er 15. mai 2024.

Et nett- og samlingsbasert studium skreddersydd for deg som er lærer og underviser voksne innvandrere i norsk. Studiet vil gi deg et solid språkteoretisk og -didaktisk grunnlag for å gi tilpasset og effektiv norskopplæring for voksne innvandrere med ulik språk- og opplæringsbakgrunn, i tråd med kompetansekravene i gjeldende lovverk. Studiet passer også for andre som ønsker kompetanse innen andrespråksopplæring. Studiet er opprettet i samarbeid med Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). 

Målgruppa for studiet er alle som underviser eller ønsker å undervise voksne innvandrere i norsk.

Studiet gir en innføring i norsk som andrespråk og flerspråklighet, og i didaktiske tilnærminger i andrespråksopplæring for voksne. Studiet er forankret i sosiokulturelle og kognitive perspektiv på språk og språklæring, i teori og forskning om voksnes læring, og i Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid og Læreplan i norsk for voksne innvandrere.

Studiet har en praksisnær profil og legger et ressursorientert syn på flerspråklighet og flerkulturalitet til grunn. Slik vil studiet gi studentene et solid språkteoretisk og -didaktisk grunnlag for å gi tilpasset og effektiv norskopplæring for voksne innvandrere med ulik språk- og opplæringsbakgrunn, i tråd med kompetansekravene i gjeldende lovverk.

Studieplan for Norsk som andrespråk for voksenopplæring 2024/2025

Studiet er nett - og samlingsbasert. Informasjon om samlinger og emner annonseres senere. 

Studiet består av to emner på 15 studiepoeng hver. 

Emnet SKOLE6709 - Norsk som andrespråk og flerspråklighet hos voksne innlærere, gir ei innføring i grunnleggende språk- og språklæringsteori, og omfatter andrespråkslæring og flerspråklighet, norsk språk i et kontrastivt perspektiv, voksenpedagogikk og relevante styringsdokument.

Undervisningstemaer i SKOLE6709 vil være:

  • Flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå
  • Sosiokulturelle og kognitive teorier om språk og språklæring
  • Voksenpedagogikk
  • Lovverk, læreplaner og Det felleseuropeiske rammeverket for språk
  • Språktypologi og norsk språkstruktur i et kontrastivt perspektiv
  • Ord- og begrepslæring i et andrespråksperspektiv
  • Pragmatikk og kommunikativ kompetanse
  • Språklig bevissthet  

Emnet SKOLE6710 - Andrespråksdidaktikk i voksenopplæring bygger videre på emnet SKOLE6709, og omhandler didaktisk arbeid med muntlige og skriftlige ferdigheter, språklæringsstrategier, integrert språk- og fagopplæring, flerspråklighetsdidaktikk og språkkartlegging og -vurdering. 
      
Undervisningstemaer i SKOLE6710 vil være:

  • Arbeid med muntlige ferdigheter
  • Lesing og skriving
  • Grunnleggende lese- og skriveopplæring for voksne med begrensa skriftspråklige ferdigheter
  • Integrert språk- og fagopplæring
  • Flerspråklighets-/transspråkingsdidaktikk
  • Språklæringsstrategier
  • Kartlegging og vurdering av språkferdigheter
  • Digitale arbeidsmåter og ressurser i språkopplæringa
     

Studiet er samlingsbasert med tre samlinger per semester. På samlingene varieres det mellom forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Mellom samlingene legges det opp til nettbasert dialog og arbeid med ulike oppgaver. Studiet har obligatoriske arbeidskrav med avsluttende eksamen hvert semester. All informasjon, kommunikasjon og formidling av fagstoff og læringsarbeid foregår via NTNUs digitale læringsplattform.

Tre samlinger ved NTNU i Trondheim hvert semester. En samling på tre dager og de resterende på to. Datoer for våren blir publisert i oktober.

Følg med i Blackboard fra rundt 10. august for faglig informasjon. Du finner allerede nå en kunngjøring der om lesetips for den som vil se på pensum i sommer.

Høstens samlingsdatoer:

  • Første samling: 2.-4. september
  • Andre samling: 16.-17. oktober
  • Tredje samling: 13.-14. november

Opptakskrav: 


Generell studiekompetanse eller realkompetanse
 
Prioritering: 
1.    Ansettelse som lærer i norsk i voksenopplæringen, etter Læreplanen i norsk for voksne innvandrere. Søkere rangeres etter lengde på ansettelsesforhold i voksenopplæringa.
2.    Ansettelse som lærer som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende. Søkere rangeres etter lengde på ansettelsesforhold i voksenopplæringa.
3.    Søkere med godkjent lærerutdanning.
4.    Andre med tilsetting i voksenopplæring eller med ønske om kompetanse i norsk som andrespråk/andrespråkspedagogikk. 

Søknad dokumenteres med vitnemål og arbeidsattest som viser ansettelse i voksenopplæringa der det er aktuelt. Arbeidsattester skal være påført til-/fra-dato og stillingsandel.

Ta kontakt hvis du har spørsmål om du kvalifiserer til opptak til dette studiet.

Krav til dokumentasjon

Spørsmål om opptak og opptakskrav:
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Tlf.: 73 59 77 01

 

Søknadslenke til NTNU (søknadsfrist 15. mai 2024)

 

 

Studiet har ingen studieavgift. Du må påregne kostnader til semesteravgift, pensum, reise og opphold.

Lærere som arbeider med undervisning av voksne innvandrere i norsk etter integreringsloven kan søke om vikar - eller stipendordning gjennom direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).

Opptak og opptakskrav:
E-post: evuopptak@aud.ntnu.no
Tlf.: 73 59 77 01

Studieadministrativ kontakt:
Linda Bjørgan

Emneansvarlig høst 24:
Mari Nygård

Administrativ kontakt på Institutt for lærerutdanning:
Mari Linna Mosebekk Aglen

Faglig kontakt:
Irmelin Kjelaas 

Ansvarlig institutt
Institutt for lærerutdanning