Tyveri som kulturfenomen



Under tittelen: «Det ekstreme høgre» advarer Roald Helgheim i Klassekampen 24/4 mot Fremskrittspartiet i sin alminnelighet og meg i sin særdeleshet. Det er ikke riktig at jeg har definert en fjernkulturell som en som kommer fra en kultur hvor det gir høy status å stjele. Jeg sa derimot at en fjernkulturell innvandrer er en innvandrer som pga. sin kultur forårsaker store problemer i et norsk borettslag. Når det gjelder dette med å stjele, skal jeg bemerke følende:

Jeg har ikke uttalt at det gjelder alle afrikanere, men at det er en negativ side ved vestafrikansk familiekultur at det anses som legitimt å tilegne seg andres eiendom dersom dette er et ledd i familiens underhold. Jeg gav for øvrig uttrykk for at det afrikanske familie- og stammesamhold også har klare positive sider. Det er ikke noe nytt at handlinger som er straffbare i Norge, er akseptert og til og med hylles i fremmede kulturer, f.eks blodhevn ­ som jo også springer ut av en annen familiekultur enn vår egen. Et annet eksempel er omskjæring.

Ingeniør Harald Svenning, som kom med «tyveriuttalelsene» under landsmøtet, og som jeg refererte, har arbeidet i Afrika fra 10. april 1969 til 10. juni 1973 og har p.g.a. sitt yrke hatt omfattende reisevirksomhet. Hans erfaringer begrenser seg til Kenya. Svenning gav forøvrig uttrykk for at det var en tendens blant afrikanerne å forakte den snille og beundre den smarte som er i stand til å lure andre. Førstnevnte anses som dum, sistnevnte som dyktig og klok. Han mente at afrikanerne som kommer til et gavmildt Norge med en slik innstilling, kan føre til at velferdsstaten blir utnyttet til siste trevl.

Jeg anser Svennings uttalelser som interessante hypoteser som egner seg til videre drøftelse,

Fridtjof Frank Gundersen

* NTNU
*  *  *  *  Info.avd.
----
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no
Oppdatert: 27. Feb 1997

----
ntnu