E-verket tar strømmen

Internett-kafé, CD-brenning og preparering av utstoppede dyr er noen av aktivitetene NTNU vil vise fram på Trøndelagsutstillingen på Nidarø 28. mai til 8. juni.

Planleggingen av NTNUs bidrag har foregått siden oktober, men først den siste tiden har prosjektet begynt å ta form. Etter at prosjektleder Torill Frihagen sluttet for en måneds tid siden, har Bjørn Larsson ved Vitenskapsmuseets Formidlingsseksjon hatt hovedansvaret for NTNUs arrangement.

­ Nå begynner de fleste aktivitetene å konkretiseres. Vi har fått 300 kvm i Tennishallen til vår disposisjon, forteller Larsson. Dette arealet skal gi publikum smakebiter på hva et universitet kan by på både når det gjelder mangfold og eksperimentering. ­ 12 hovedaktiviteter fra forskjellige institutt skal danne rammen for temaet «fortid, nåtid og framtid», forteller Larsson og nevner eksempler som mobilt laboratorium fra Idrettsvitenskapelig institutt, Arkimedes¹ prøvelser hvor båters flytemuligheter testes i et basseng og utstilling om sykdommer gjennom 1000 år fra Institutt for arkeologi og naturvitenskap.

­ Mange er skeptiske til målgruppen for hele Trøndelagsutstillingen, hvem skal NTNUs aktiviteter favne? ­ Spørsmålet er heller hva utstillingen ikke skal favne, for alt kommer inn under en slik utstilling hvor både næringsliv, organisasjonsliv og offentlig virksomhet skal markere seg. Dette vil være for alle; barn, voksne og gamle, svarer Larsson.

Mye penger

­ Mange har stilt spørsmålstegn ved pengebruken. Kan NTNUs bidrag virkelig koste 1,2 millioner? ­ Leie av arealer vil koste 270 000 kroner, videre vil utstillingssystemer og innredning, samt design og markedsføring koste 500 000. Til slutt kommer lønnskostnader til vitenskapelige ansatte og ekstrahjelp, sier Larsson. Han mener ikke det er snakk om å senke ambisjonene etter at NTNU nå flytter innendørs, til et mindre areal enn det det var snakk om da Universitetsavisa presenterte planene tidligere i vår.

­ Ved innspurten av alle store utstillinger skjer det alltid endringer. Men vi mener vi har et godt og variert tilbud. Spørsmålet er derimot om vi greier å formidle den profilen universitetet ønsker å markedsføre seg med. Det er for eksempel vanskeligere å iscenesette en«stand» for humaniora enn for teknologi, sier Larsson til Universitetsavisa.

KJERSTI T. MORSTØL

* NTNU
*  *  *  *  Info.avd.
----
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no
Oppdatert: 27. Feb 1997

----
ntnu