Med en så bredt sammensatt forsamling, med 25 ulike interesseområder å forsvare, måtte rådene til Regjeringa tidvis bli sprikende og gjensidig motstridende, og debatten hevet seg sjelden over det helt generelle.
Han syntes rådsmøtet ga mange nyttige innspill, spørsmål og råd, om enn i svært sprikende retninger, og lovte forsamlingen å styrke teknologi og naturvitenskap, men aldri glemme humaniora, samfunnsfagene og de skapende fagene. Dette var en spennende og utradisjonell form for dialog, og ikke noe vi gjør fordi det er valgår, understreket statsråden, og oppfordret innstendig å få med i avisa at arrangementet var glimrende lagt opp fra NTNUs side.
NTNU-rektor Emil Spjøtvoll uttrykte en viss bekymring for informasjonseksplosjonen
ikke minst på internett, der det vrimler av både ekte og falske profeter og man tilbys
alt fra tynn suppe til vitaminrik kost, og noen ganger direkte giftige retter. Å sette den
enkelte i stand til selv å finne fram i informasjonsflommen, gjøre egne valg og ta ansvar
for egen læring, blir ifølge Spjøtvoll noe av det viktigste å lære kommende slekter for at
de ikke skal bli feilernært. Læreren må mer få rolle av veileder, trener og rådgiver,
mente Spjøtvoll, og påpekte nødvendigheten av å se utdanningssytemet som et hele.
Jeg tror ikke vi har vært med å forme Regjeringens kompetansepolitikk inn i det neste
århundret, men forhåpentligvis har vi sådd noen frø som statsrådene og statsministeren
tar med seg, sa Hilde-Gunn Jensen etter møtet.
Også andre samrådsdeltakere Universitetsavisa snakket med etter møtet, ga uttrykk for at
det hadde vært en spennende og nyttig dag.
LISA OLSTAD og KJERSTI T. MORSTØL
Info.avd. |
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no Oppdatert: 27. Feb 1997 |