Rekrutterings-budsjettet halvert i år
NTNU har i år trappet ned innsatsen for å rekruttere nye studenter.
I forhold til 1996 er Studieavdelingens budsjett for å lokke til seg nye søkere mer enn
halvert. Innskrenkningen har ført til at flere planlagte tiltak er blitt stoppet.
Arbeidet med å lokke til seg gode søkere topper seg fram mot 15. april, som er årets
søknadsfrist til universitetene.
Totalt ble det i år bevilget to millioner kroner sentralt til generell
studentrekruttering, dette er bare 500 000 kroner mer enn NTH alene brukte på
rekruttering i 1995. I fjor brukte universitetet omlag 4,5 mill. til samme formål.
En stor del av midlene kom fra den såkalte NTNU-potten som var øremerket tiltak i
forbindelse med omorganiseringen av universitetet. Til årets kampanje hadde
Studieavdelingen og NTNUs «Referansegruppe for rekruttering» opprinnelig søkt
Kollegiet om 4,3 millioner kroner. I tillegg til satsingen sentralt, er det også en
del av fakultetene som driver rekrutteringsarbeid for egen regning.
Også vi får merke følgene av NTNUs stramme økonomi, sier studiedirektør Odd Lauritzen
i en kommentar. 1996 var et helt spesielt år ettersom vi da både skulle rekruttere
studenter og markedsføre det nye universitetsnavnet. Vi kunne ikke vente å få like
store ressurser til denne sektoren i år. Reduksjonen av budsjettet fører beklageligvis
til at vi f.eks ikke kan støtte fakulteter som ønsker å sette i gang egne
rekrutterings-opplegg, sier studiedirektøren som innrømmer at han er svært spent på
hvor mange som vil søke NTNU i år.
Flere tiltak måtte stoppes
Halveringen av budsjettet førte blant annet til at omfanget av annonser i aviser og
blader ble redusert. En foreslått reklamefilm på kino ble heller ikke realisert.
Samme skjebne led en videofilm og CD-plate om NTNU. Utgiftene til deltakelse på
utdanningsmesser ble også krympet og årets utgave av service-brosjyren «Aperitif»,
beregnet på nye studenter, henger i en tynn tråd. Men man kommer jo et stykke på vei
med to millioner kroner. Pengene har blant annet gått med til deltakelse på fire
større utdanningsmesser, til en omfattende besøksrunde til videregående skoler over
hele landet og til å arrangere åpen dag ved universitetet (13. februar), hvor det
tilsammen var nesten 1 000 besøkende på de ulike campusene.
Felles info-telefon
Nytt av året er en felles informasjonstelefon for NTNU. Via nummeret 73 59 77 00 er det
nå mulig å få informasjon om alle studietilbud. Fra fellesnummeret kan innringerne
taste seg videre til ulike studentekspedisjoner. Etter 15. april vil det også være
mulig å få direkte forbindelse med opptakskontoret via dette nummeret.
I år, som i fjor, har grunnmuren i hele den generelle rekrutteringskampanjen vært en
brosjyre om NTNU. Fjorårets «Prøv å bli den du er!» førte som kjent til en heftig debatt.
Årets utgave, «Ok. La oss snakke om livet», fikk en mer stillfaren stabelavløpning selv
om dette var en langt mer omfangsrik og detaljert trykksak. Designet i brosjyren ble
også brukt i utstillingene på rekrutterings-messene. «Ok. La oss snakke om livet» ble
trykket i 60 000 eks. og sendt ut til alle videregående skoler i hele landet.
En annen bærebjelke i rekrutteringskampanjen har vært skole- og messebesøk. Tilsammen
63 studenter og seks studieveiledere har vært med på årets turnévirksomhet. I alt har
disse utsendingene presentert NTNU på 160 videregående skoler over hele landet,
fra Kristiansand i sør til Vardø og Vadsø i nord. Dette er halvparten av alle
videregående skoler i Norge. Utsendingene har også deltatt på en rekke mindre
utdanningsmesser rundt om i landet.
Hardere konkurranse i år
Fjorårets utradisjonelle reklamekampanje for å lokke nye studenter til NTNU fikk en
stor del av æren for at søkningen til universitetet ikke sviktet etter navneskiftet.
De tørre tallene viste at NTNU i fjor hadde vel
24 000 søkere til ca. 3 500 plasser. Suksessen har ført til at også de andre
universitetene i år har begynt å satse ressurser på rekruttering. Kampen om de beste
studentene tilspisser seg, samtidig som alle forbereder seg på synkende ungdomskull i
årene fremover. Nye og kreative rekrutteringstiltak dukker stadig opp. Lengst hittil
har trolig Befalsskolen for sjøforsvaret gått. De driver regelrett telefonsalg av sitt
studium til en utvalgt gruppe av ungdommene som snart skal inn på sesjon. De utvalgte
har tatt matematikk og fysikk som fordypningsfag på videregående skole og tilhører
dermed en gruppe ungdommer som også siv.ing.-studiet ved NTNU gjerne vil ha tak i.
Egne fakultetsbrosjyrer
Telefonsalg står likevel ikke oppført som tiltak i NTNUs strategiske plan for
studentrekruttering. En slik plan ble laget høsten 1996 og inneholder over 20 konkrete
tiltak som var tenkt satt i verk foran årets opptak. Etter barberingen av budsjettet
endte man imidlertid opp med ti tiltak som har blitt gjennomført i løpet av de siste
månedene. Et viktig poeng i den strategiske planen er defineringen av NTNUs
brosjyremateriell i tre nivåer. Dette innebærer at det er fritt fram for det enkelte
fakultet å lage brosjyrer om sine ulike fag. Flere av fakultetene har gjort dette foran
årets opptak. Dette gjelder MN-fagene ved FIM og KB, Elektroteknikk og telekommunikasjon,
Geofag og petroleumsteknologi og Bygg- og miljøteknikk. Flere vil følge etter i løpet
av 1997.
Jan Erik Kaarø(foto)
NTNU
Info.avd.
|
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no
Oppdatert: 27. Feb 1997
|
|