Utro menns hustruer

Gro Kristin Saltnes
Utroskap i en chilensk kontekst.
Senter for kvinneforskning, NTNU.


I denne rapporten, som er en uendret utgave av en hovedoppgave i sosialantropologi ved NTNU, tar Saltnes for seg utroskapsbegrepet og viser hvordan det har forskjellig innhold i vesteuropeisk og latinamerikansk/ chilensk kontekst. I deler av den vestlige verden er utroskap et moralsk anliggende, og denne tilknytningen til moral har sin opprinnelse i det kristne ekteskapet. I den jødisk-kristne kultur har ekteskapet som oppgave å regulere det seksuelle, og utroskap er følgelig noe som forstyrrer ekteskapet, og ikke noe som kan leve side om side med det. Ekteskapet i vestlig tradisjon er eksklusivt og monogamt og omringet av en romantisk kjærlighetsideologi, og seksualitet blir forstått som et uttrykk for kjærlighet.

I andre samfunn er imidlertid ekteskapsforståelsen annerledes, og dermed også oppfatningen av utroskap. Saltnes´ rapport bekrefter at de latinamerikanske kjønnsideologiene machismo og marianismo ligger til grunn for menns og kvinners oppfatning og håndtering av utroskap i Chile. Machismo-ideologien tilsier at menn er maskuline og har en erobrerrolle i forhold til kvinner. Menns "" er gjerne brukt som forklaring på deres utenom-ekteskaplige seksualitet. Marianismo betegner en ideologi der kvinneidentitet er jamført med kvinnen som mor og som lidende, selvoppofrende. Den sentrale figur er Jomfru Maria, som regnes som en forbilledlig modell for kvinner. Gjennom lidelse og selvoppofrelse oppnår kvinner en ærbarhet som gir dem en åndelig overlegen posisjon. Denne «morssentraliteten», eller vektlegging av kvinnen som mor, gjør at kvinnen som ektefelle får mindre betydning enn i andre tradisjoner.

Virilitet

Mannlig utroskap er i stor grad akseptert i det chilenske samfunnet mens det motsatte er tilfelle med kvinnelig utroskap. Troskap er ikke et individuelt anliggende eller et indre, moralsk spørsmål slik det kristne protestantiske synet forfekter. Tvert imot eksisterer det et press på menn om å være utro, og utroskap sanksjoneres ikke fra samfunnets side. Menn mottar positive tilbakemeldinger og beundring fra andre menn for sin demonstrasjon av virilitet.

Saltnes finner i sin undersøkelse at kjønnsideologiene machismo og marianismo reproduseres, dvs. at hennes informanter repeterer disse rollene. De fleste kvinnene utholder, og dermed aksepterer, mennenes utroskap etter først å ha gjennomgått en prosess med negering og konfrontasjon. Det er interessant at økonomisk avhengighet ikke forklarer dette handlingsmønsteret. Blant økonomisk selvstendige kvinner fins den samme tendensen. Dette bekrefter antakelsen om at det er kjønnsideologier som legger føringer på menns og kvinners rollevalg og handlemåter. De sosiale kostnadene ved separasjon er store for kvinner, fordi marianismo-ideologien tilsier at kvinnen skal lide og tåle, og la hensynet til barna kommer foran.

Kvinnelige strategier

Det fins imidlertid eksempler på at kvinner forsøker å gjenvinne mannen ved å bruke kvinnelige strategier. Begge handlemåtene truer egen verdighet: å tåle for mye betyr at man mister sin verdighet som kvinne, mens en vektlegging av elskerinnerollen kan komme i et motsetningsforhold til rollen som god mor. Saltnes viser at det å bruke morsrollen som strategi for å takle utroskap, er mest akseptert. Kvinnelige strategier som hevn og det å lage skandale blir regnet som uheldig. De som fastholder sin hustrurolle, har større problemer med å godta mannens utroskap. Da er hun en kvinne som har tapt mannens gunst.

I og med at de fleste kvinnene griper til marianismo-definisjonen av kvinnen som mor først og fremst, er de altså paradoksalt nok selv med på å opprettholde en kultur der menns utroskap er akseptert.

En del av mannsrollen

De få mennene Saltnes har hatt samtaler med, forklarer sin utroskap utfra press fra venner etc., altså et sosialt press mot utroskap, for det er en del av det å være mann. Erobrerrollen synes nærmest å være den eneste rollen menn kan velge når de vil understreke sin maskulinitet. Det kunne vært interessant å vite mer om mennenes syn på egen utroskap, men Saltnes har i denne rapporten altså valgt å konsentrere seg om kvinnenes strategier når menn er utro.




May Helene Solberg