NSB har planer om å ruste opp persontrafikken over Stavne-Leangenbanen og bygge ny trafikkterminal på Lerkendal.
Den nye terminalen planlegges bygget med et sidespor inntil Strindveien, ved rundkjøringa Dybdahls vei/Thorbjørn Bratts vei.
Terminalen er tatt med i utkast til ny reguleringsplan for Gløshaugen, som nå er under utarbeidelse av Statsbygg. Oppgraderingen av togtilbudet er del av Norsk jernbaneplan, som skal stortingsbehandles våren 1997.
I dag nyttes Stavne-Leangenbanen hovedsakelig til godstrafikk og kjører kun to persontog i døgnet. I framtida kan det bli snakk om å utvide tilbudet fra Lerkendal med inntil to avganger per time. Overingeniør Magne Fugelsøy ved Jernbaneverket Baneregion nord framhever at Realfagutbyggingen spiller en avgjørende rolle for den nye satsingen. Realfagbygget vil huse drøyt 3000 ansatte og studenter når det står ferdig innen utgangen av 1999.