Norske grunnskoleelever elendige i matematikk

Norske 6.- og 7.-klassinger skårer langt under "verdensgjennomsnittet" i matematikkprestasjoner. Motivasjonen for realfag er generelt dårlig, og aller dårligst hos jentene. Norge er dessuten ett av de landene som har lavest andel kvinnelige realfaglærere.

Dette går fram av en sammenliknende studie av prestasjoner i og holdninger til matematikk og naturfag (fysikk, kjemi og biologi) blant 13-åringer i nesten 50 land. Undersøkelsen har navnet TIMSS (Third International Mathematics and Science Study), tar for seg ulike aldersgrupper, og har som mål å beskrive ulike aspekter ved forskjellige lands læreplaner i realfag, og se på hvilke faktorer som best fremmer læring.

Resultatene av studien av 13-åringer ble offentliggjort over hele verden onsdag ettermiddag, og resultatene for Norges vedkommende må sies å være nedslående. Norske 6.- og 7.-klassinger befinner seg på så godt som alle statistikker under "midtstreken".

Verdens største kjønnsforskjell

- Tallenes tale er klar: Det er for matematikkens vedkommende norsk skoleverk kanskje bør bøye hodet i skam. Her er det bare ti land (Island, Romania, Spania, Kypros, Hellas, Litauen, Portugal, Iran, Colombia og Sør-Afrika) hvor 6.klassingene leverer dårligere prestasjoner enn de norske. Det tar seg litt opp i 7. klasse, men også her ligger Norge godt under gjennomsnittet. På topp i matematikk ligger Singapore, Korea, Japan og Hong Kong. Bare de fem beste prosentene i Norge kommer opp på nivå med en gjennomsnittselev i Singapore...

Elevenes holdning til matematikken avspeiler kanskje resultatene. Norske 13-åringer er nemlig bare så måtelig - igjen under "midtstreken" - motivert for faget, og forskjellen i motivasjon mellom jenter og gutter er den største i hele undersøkelsen! Men prestasjonen er omtrent de samme for begge kjønnene. På "holdningstoppen" ligger Colombia, Kuwait, Iran og Sør-Afrika - og her er gutter og jenter nesten like motiverte.

- men ikke i prestasjoner

Prestasjonene i naturfag er noe bedre: Her plasserer Norge seg omtrent på midten i landsrangeringa, med resultater så vidt over gjennomsnittet, igjen med en prestasjonsheving mellom 6. og 7. klasse. Også her finner vi tre asiatiske land på topp: Singapore, Korea og Japan - samt Tsjekkia.

Norske elever er under middels interessert i naturfag, internasjonalt sett, men noe mer enn for matematikkens vedkommende. Igjen er det store forskjeller mellom kjønnene, i guttenes favør. (Bare i Japan er forskjellen større.) Men igjen gir ikke forskjellen i interesse seg utslag i store prestasjonsforskjeller mellom norske gutter og jenter. Det er i det hele tatt vesentlig mindre forskjeller mellom gutters og jenters prestasjoner nå, enn det som har kommet fram ved undersøkelser på 70- og 80-tallet.

Få kvinnelige lærere

TIMSS-undersøkelsen viser dessuten klar sammenheng mellom foreldrenes utdannelse og barnas prestasjoner - men Norge er faktisk ett av de landene hvor dette spiller minst rolle. Derimot er det en tendens til at elever med mange bøker hjemme skårer høyere enn andre elever.

Norge ligger, sammen med Sveits, Nederland og Japan, på bunn når det gjelder antall kvinnelige lærere i realfag. Symptomatisk nok er det i disse landene en samtidig finner den mest negative holdningen til fagene blant jenter.

Siste del av TIMSS-prosjektet vil fokusere på elever i det siste året på videregående skole, med en spesiell test i fysikk. Resultatene av denne studien vil foreligge neste år.




LISA OLSTAD