Skriv. Fra idé til fagoppgave.
Tove Pettersen, avd. for ex.phil, Universitetet i Oslo
Ad Notam Gyldendal 1996
Mange har problemer med den akademiske skriftsjangeren. Selv om pensum er gjennomlest og forstått, har mange studenter problemer med å uttrykke sin kunnskap på eksamen. Spesielt nye studenter er usikre på hva som forventes, og flere opplever å miste skrivegleden i møte med Akademia.
Tove Pettersens bok er en innføring i prosessen mot å skrive en god fagoppgave. Hun starter med å rive ned noen myter, man skal for eksempel ikke vente med å skrive til man har lest alt, og man skal heller ikke sitte og vente på den store inspirasjonen. Skriving er et håndverk, mener Pettersen, og skriver man bare når man er inspirert, får man gjort lite.
Forfatteren har hentet eksempler fra studenters ex. phil.-oppgaver. Pettersens kommentarer til disse håndfaste eksemplene gjør boka mer interessant enn mange av de andre tilsvarende bøker på markedet. Det er lærerikt å følge med på hvordan en tekst kan omarbeides fra å være tåkete til å bli klar. Man kan vinne mye ved å kutte ut overflødig informasjon og arbeide med setningsoppbygging, viser Pettersen.
Det mest interessante kapittelet i boka er der Pettersen kommenterer eksempler på problemstillinger gitt av studentene. Å formulere en god problemstilling gjør det gjerne enklere for studenten å se hva som skal med i oppgaven og hva som skal holdes utenfor. Dårlige problemstillinger er enten vage, ambisiøse eller tvetydige, og det å bygge en oppgave basert på en dårlig formulering, kan føre til frustrasjoner både for skribent og sensor.
Tove Pettersen anbefaler boka først og fremst til nye studenter, og det vil jeg også gjøre. Boka er grundig samtidig som den er lettlest. Den gir en god innføring i den akademiske sjangeren, der man bygger opp en tekst tradisjonelt med en innledning, en midtdel og en avslutning.
Over grunnfagsnivå tror jeg boka kanskje blir for selvsagt, men den kan likevel fungere for de som har problemer med skrivingen.
Det kjipe med slike bøker er imidlertid at du ikke bare kan lese dem og simsalabim så er du en riktig så habil skribent. Du må nok i tillegg yte en god del selv - du må støtt og stadig øve på å skrive. Er du en student som vet å gjennomføre det du har begynt på, er Pettersens bok slett ikke det dummeste du kan gripe fatt i for å lære å skrive fagoppgaver bedre. Oss andre vil du kanskje høre klaskene fra når vi sitter på eksamen og slår oss selv på panna.