Ønsker seg en begynnerscene

Operasanger og førsteamanuensis Kåre Bjørkøy bærer på en drøm: En profesjonell musikkteaterscene i Trondheim, der nyutdannede sangere, musikere, dirigenter og scenografer kan få fast tilknytning.

Kanskje kan Bjørkøy få drømmen oppfylt snart. En styringsgruppe som har utredet saken, anbefaler at det etableres en musikkteaterscene i Tronheim. Hvis politikerne vil, blir teateret drevet av en stiftelse med medvirkning både fra kommune, fylke og profesjonelle institusjoner. Styringsgruppen har representanter fra Trondheim kommune (2), Sør-Trøndelag fylke (2), Trondheim symfoniorkester, Trøndelag teater og Olavshallen. Det er tanken både å lage egne opera- og musikalproduksjoner og gi rom for oppsetninger fra andre.

På gata etter endt utdanning

- I dag setter vi våre studenter på gaten etter endt utdanning. De har en ryggsekk med kunnskap, men ingen steder i Norge der de kan få brukt den. Resultatet er at de enten reiser til utlandet for å utvikle seg, eller de faller fra. En kulturskandale. Elendig investering for samfunnet er det også. Det koster atskillig med penger å utdanne for eksempel en operasanger. Da burde vi sikre oss at vi får noe igjen, mener Bjørkøy, førsteamanuensis i sangfag ved Musikkonservatoriet i Trondheim (MIT).

Bjørkøy framhever at det er viktig for unge utøvere av opera og musikalkunst at de kan få trene seg før de kastes ut i store roller på store scener. Riktignok slipper noen få til på Den norske opera, men i Oslo blir antallet faste stillinger redusert. Resultatet er at unge sangere ikke har noen mulighet til kontinuitet i karrieren sin her i landet.

Vil utvikle operakunst nedenfra

- Vi diskuterer ustanselig stedsvalget for nytt operahus i Oslo. Jeg synes at det er mindre viktig enn å arbeide for å utvikle norsk operakunst nedenfra. Først bør vi styrke norsk opera og musikalmiljø på grunnplanet - så kan vi bygge operahus i hovedstaden når miljøet er blitt sterkere. Et musikkteater i Trondheim bør heller ikke bli en miniversjon av Oslo-operaen. Vi bør lage en rekrutteringsscene som kan være et alternativ og korrektiv til måten Den norske opera lager musikkteater på. Det er ille at vi ikke har noe mer regelmessig og fast, bygget rundt en skare unge profesjonelle utøvere. Det kunne ha blitt både nytt og spennende, sier Bjørkøy

Han påpeker at oppsetninger utenfor Oslo er preget av at alt må bygges fra grunnen: Den planlagte Trondheims-framføringen av den norske operaen "Fredkulla" i februar neste år er et godt eksempel på problemene med "ad hoc"-oppsettinger. Alt må bygges fra grunnen, sangerne er ikke vant til å samarbeide med hverandre, koret er nesten uten sceneerfaring. En kan ikke vente at en forestilling skal kunne bli maksimalt god under slike forutsetninger, mener Bjørkøy.



Olav Gorseth