Avdelinger legges ned
Både personaldirektør Knut Veium, forskningsdirektør
Jacob Hygen og IT-sjef Stig Ole Johnsen må belage seg på å
gjøre noe annet i framtida. Etter som det ikke lenger er plass til
disse avdelingene i den nye organisasjonsmodellen, er det heller ikke plass
til personene. Enkelte avdelinger forsvinner helt, mens andre utvides kraftig.
Blant disse er Studieavdelingen og Informasjonsavdelingen.
Det nye organisasjonskartet som viser sentraladministrasjonens oppbygging
(se figur), er i følge Orgut-utredningen et organisasjonskart for
framtida, en organisasjon som raskt kan omstilles og forandres.
Nedlegges
Forskningsavdelingen (FUF) har i dag 28 stillinger. 18 av disse sorterer
i dag under Internasjonal avdeling i FUF og blir i sin helhet flyttet over
til Studieav-delingen. De resterende 10 fordeles på fakultetene,
på Informa-sjonsavdelingen, og en eller to går til den nyopprettede
Plan- og utredningsavdelingen. Denne nye avdelingen blir et slags «superdepartement»
som vil bestå av tre-fire-fem personer. Plan- og utredningsenheten,
som det korrekte navnet blir, skal ha ansvaret for strategispørsmål
og være rådgivere i forhold til universitetsledelsen.
Personalavdelingen slik vi kjenner den i dag, blir også nedlagt.
I dag er det 11 ansatte i avdelingen. De fleste av disse går til
den nyopprettede Organisasjons-utviklingsavdelingen.
Dette er en avdeling som skal ta brorparten av dagens IT-avdeling, mens
resten av medarbeiderne flyttes ut til fakultetene. Meningen er at mer
av personalbehandlingen skal flyttes til dette nivået, og den rene
personalavdelingen blir dermed en saga blott.
Orgut-avdelingen
Den nyopprettede Organisasjonsutviklingsavdelingen vil i tillegg til
å bli en slags permanent Orgut-avdeling, også samle kompetanse
på mange områder. Mens driften av IT spres ut i hele organisasjonen
på avdelings-, fakultets- og instituttnivå, vil IT-delen i
Orgut-avdelingen konsentrere seg om bruk og utvikling av informasjonsteknologi
for hele NTNU.Orgut-avdelingen skal også ivareta universitetets ressurser
i forhold til f.eks. forhandlinger med organisasjonene.
Informasjonsavdelingen vil også bli utvidet. I dag er det 11 medarbeidere
i avdelingen, Universitetsavisa inkludert. Dette antallet vil bli mer enn
doblet, blant annet fordi sentralbordet ved NTNU legges under informasjonsdirektøren.
I tillegg kommer et lite antall personer fra den nedlagte forskningsavdelingen,
pluss den eller de som har vært «samfunnskontakter» i
sentraladministrasjonen tidligere. Avdelingen skal også i større
grad pleie «markedskontakt» enn hva tilfellet har vært
til nå.
Det opprettes også en ny avdeling kalt Forvaltningsenheten. Denne
skal ledes av assisterende universitetsdirektør, og likestillingsrådgiveren,
HMS-avdelingen, forkontoret for sentraladministrasjonen og en rekke stabsfunksjoner
legges dit.
Må søke på nytt
For enkelte av de avdelingene som fortsatt skal bestå, vil den
nye modellen bety store omstillinger. Ikke bare skal mange nye medarbeidere
på plass, men også oppgaver som før har vært ukjent,
blir plassert i avdelingen. Om det viser seg at en utvidet avdeling får
så mange nye oppgaver at avdelingen endrer karakter, kan ikke avdelingsdirektøren
lenger ta sin jobb for gitt. I slike tilfeller skal direktørjobben
utlyses, og om den nåværende direktøren fortsatt er
interessert i jobben, må han søke på vanlig måte
etter at stillingen er utlyst. På Kollegiets møte torsdag
19. november fortalte universitetsdirektør Vigdis Moe Skarstein
at stillingen som informasjonsdirektør ligger an til å bli
utlyst. I tillegg vil stillingen som leder for den nye Organisasjonsutviklingsavdelingen
også bli utlyst. Endringene i Studieavdelingen regnes for å
være så små at studiedirektøren beholder jobben
uten at stillingen blir utlyst på nytt.
TEKST: EINAR MYRENGET
Les også: Ledelsen styrkes |