Kulisteinen:
Propagandaskrift
for kristendommen
Norges mest berømte runestein må heretter betraktes
som propaganda for den nyinnførte kristendommen. Og den er trolig
reist av en tospråklig misjonær. Det viser en ny, laserbasert
lesing av det unike kulturminnet.
I over 900 år sto den på Smøla, rett ved det som
helt til vårt århundre var å betrakte som landets hovedriksvei.
Men i 1913 ble Kulisteinen tatt inn til Viten-skapsmuseet i Trondheim og
satt opp i hagen der. Den hadde et kors hugget inn på flatsiden,
og alle forsto at den var et gammelt kulturminne - men ingen visste lenger
at den også var full av runer. Ikke før professor Aslak Liestøl
en dag i 1956 passerte den i lavt ettermiddagslys, og plutselig så
at den var beskrevet fra topp til tå. Dette var intet mindre enn
en sensasjon - en slik runestein verken hadde eller har man maken til her
til lands.
Liestøl var en anerkjent runolog og kom etter hvert fram til
en tolkning av runene, der det blant annet het at «Tore og Hallvard
reiste denne steinen» og at «tolv vintre hadde kristendommen
vært i Norge». Steinen er derfor det eldste norske kildeskrift
som nevner kristendommen og landets navn.
Men nå har teknologien innhentet den gamle tid. Naturgeograf Jan
Swantesson fra Hög-skolan i Karlstad ankom tidligere i år Trondheim
med såkalt mikrokarteringsteknologi - en laserapparatur utviklet
for å kartlegge overflaten på stein. Laseren registrerer høydeforskjeller
på tidels millimetre, og gir et finstilt bilde av steinens beskaffenhet,
som ikke kan ses med det blotte øye.
Nå har professor og runolog Jan Ragnar Hagland ved NTNU gransket
mikrokartet over Kulisteinen, og kommet til at tolkningen fra 1956 må
revideres på enkelte punkter. Det gjelder ikke så mange av
tegnene, men plutselig framstår et kvalitativt annet budskap:
- Steinen er et propagandaskrift for kristendommen, slår Hagland
fast.
Tar ideologisk stilling
Tolkningen fra 1956 har aldri vært ansett for endelig opplest
og vedtatt. Steinen har vært utsatt for vind og vær i nesten
et helt årtusen, og mange av runene har vært mer enn utydelige.
«Kristendom» er ett av de ordene man ikke har vært helt
sikker på. - Men laserkartet bekrefter at det står kristendom,
forteller Hagland.
Derimot får Liestøls tolkning om at kristendommen hadde
«vært» 12 år i Norge, et skudd for baugen. Laseren
avslører nemlig at det slett ikke står «verit»
(vært), men «um rétt», hvilket betyr at
den hadde rettet på ting, sørget for lov og rett. ? Da har
vi med ett et kvalitativt utsagn, en propaganda, rett og slett en tidlig
misjonering. Innskriften tar stilling til en omstridt ideologi; dette gjør
steinen enda mer historisk interessant, sier Hagland.
Også rent språklig har mikrokarteringen skaffet runologene
artige ting å tygge på. Flere av ordene viser nemlig tydelig
påvirkning fra angelsaksisk språk. Hagland er derfor tilbøyelig
til å tro at den er forfattet av - ikke en vanlig Smølabonde,
men en tospråklig misjonær med ett bein i det nordiske og ett
i det angelsaksiske språket.
Fortsatt feilkilder
Kulisteinen er datert til år 1034 etter Kristus. Dateringen er
først gjort på grunnlag av at «kristendom i 12 år»
kan bety 12 år etter Mostertinget (som var en gang mellom 1020 og
1025). Den er siden bekreftet ved dendrokronologiske undersøkelser
av rester etter ei trebru rett ved steinen. Slike bruer ble ofte reist
samtidig med en runestein. Ingenting i nylesingen av Kulisteinen rokker
ved denne dateringen.
Men er nå Kulisteinen lest og tolket én gang for alle?
Nei, mener Hagland: - En feilkilde vi ikke kunne gjøre noe med,
er den malingen som ble lagt på i 1956, basert på Liestøls
idealiserte lesing. Malingen er også med på å bygge opp
steinen, og gir dårligere kontraster i kartbildet. Men de ansvarlige
for steinen vet ikke helt hva slags maling det er, og må tenke seg
godt om før de eventuelt prøver å fjerne den.
Swantessons mikrokarteringsteknologi har vakt stor interesse, og enkelte
NTNU-miljøer er nå i ferd med å anskaffe noe som likner.
- Jeg skulle hatt moro av å prøve teknologien på mindre
gjenstander og på tre; det burde være fullt mulig. Vi har flere
probleminnskrifter på lager, lover professor Jan Ragnar Hagland.
AV LISA OLSTAD
|