Kollegiet går inn for en _friere organisasjonsmodell
Debatten i Kollegiet tirsdag om en felles uttalelse til Mjøs-utvalgets
innstilling ble til dels ganske opphetet og kaotisk.

Kaotisk fordi det ble mange forslag å forholde
seg til, og temperaturen ble tidvis høy på grunn
av stort sprik i oppfatningen om hva som vil være beste
styringsmodell for NTNU i framtida.
- Vi stemmer over Trond Andresens forslag først,
det mest ekstreme, sa rektor Spjøtvoll i de innledende
runder av Kollegiets avstemninger om en Mjøs-uttalelse.
"Det mest ekstreme," gjentok Andresen litt senere i
debatten med en god porsjon syrlighet. Det hadde faktisk Andresen
en viss grunn til denne gangen. I dette tilfellet var det han
som målbar det mest konservative forslaget. Andresen ville
beholde den organisasjonsmodell vi har i dag, tuftet på
universitetsloven.
Nytt forslag lagt fram. Tre av medlemmene i Kollegiet,
Mari-Ann Einarsrud, Kristin Grimstad og Siri Hatlen, presenterte
på møtet et eget forslag som var et hakk mer eksplisitt
enn administrasjonens utkast til innstilling. Etter en votering
ble det bestemt at dette forslaget skulle legges til grunn for
behandlingen i Kollegiet. Dermed var løypa lagt, og det
ble i hovedsak dette forslaget som ble vedtatt. Det innebærer
at:
- Økt selvstyre markeres ved at NTNU organiseres som
særlovselskap eller forvaltningsorgan med særskilte
fullmakter.
- Det etableres et styre som består av ni representanter,
med ekstern styreformann. Fem av medlemmene velges blant ansatte
og studenter, fire eksterne oppnevnes av departementet.
- Rektor ansettes av styret for en åremålsperiode,
sannsynligvis på seks år.
- Et faglig kollegium opprettes som rådgivende organ for
faglige spørsmål.
Det dannet seg i hovedsak to leirer i diskusjonen.
Mindretallet, som besto av Trond Andresen, Bente Rasmussen og
Kjell Evjen, mener at det er mulig å oppnå den større
frihet som signaliseres i Mjøs-innstillingen, ved å
tilpasse dagens modell, og de vil beholde en valgt rektor og et
styre (kollegium) av dagens omfang.
Rektor bør ikke lede styret. Flertallet
på ti ønsket å markere økt selvstyre
ved å organisere universitetet som særlovselskap eller
forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. Den psykologiske
effekt som ligger i en ny organisasjonsmodell, er viktig for å
få den nødvendige "driv" i omstillingsprosessen.
Flere kollegiemedlemmer trakk fram det uheldige
i at rektor sitter som leder i dagens styre (kollegium). Rektor
Spjøtvoll sa selv at han føler dette som ubekvemt,
siden det også er administrasjonen med rektor som øverste
leder som legger sakene fram for kollegiet. Rektor har derfor
stor innvirkning på hvilke saker som kommer til behandling
i styret. Med en ekstern styreleder unngås denne dobbeltrollen.
Vil en rektor ansatt av styret, få den
nødvendige faglige og politiske legitimitet? Ja, mente
flertallet. Rektorkandidatene må fremmes gjennom en intern
nominasjonsprosess der for eksempel det faglige kollegium innstiller
for styret.
Svekkede rettigheter? Mindretallets hovedinnvendinger
mot en friere organisasjonsform går på at fagmiljøene
i sine uttalelser har vært ganske klare på at det
ikke ønskes gjennomført store endringer, bl.a. er
det et klart uttalt ønske om valgt rektor. Møtet
i Kollegierådet mandag tydet også på at mange
foretrekker status quo fremfor å prøve nye løsninger.
Mindretallet var også redd for at den trygghet
i ansettelsesforholdet som universitetsansatte har hatt til nå,
blir dårligere.
- Jeg er ikke i tvil om at de ansattes rettigheter
blir svekket med den nye organisasjonsformen, sa Trond Andresen,
som la til at han trodde offentlighetsloven ville få dårligere
vilkår i den nye strukturen. Som eksempel nevnte han NRK,
der vararepresentantene må kjempe for å få innsyn
i styredokumentene.
Representantene for de ulike grupperinger i kollegiet
var opptatt av at nåværende representasjon i det styrende
organ må opprettholdes. Hvis antall medlemmer i det fremtidige
styret blir ni, vil det bety fem interne og fire eksterne. Sannsynligvis
vil det da bli to studenter, to fra de vitenskapelige ansatte
og én fra adminisrativt ansatte i styret.
Hva sier de andre om Mjøs?
Universitetet i Oslo: Forvaltningsorgan
UiO går inn for en modell der universitetene organiseres
som forvaltningsorgan med særskilte fullmakter. De ønsker
å beholde demokratiske rektorvalg, og en periode for både
rektor og kollegium som utvides fra tre til fire år. Rektors
faglige stab ønskes styrket gjennom etablering av flere
prorektorstillinger. UiO støtter Mjøs-forslaget
om klart skille mellom bevilgninger til utdannings- og forskningsformål.
UiO ønsker ikke flere universitet og ikke at det etableres
et Senter for evaluering og akkreditering. Forslaget om en ny
gradsstruktur støttes.
Se her
Universitetet i Bergen: Dagens modell
Bergenserne sier nei til særlovselskap eller forvaltningsorgan,
de vil bygge videre på universitetsloven for å definere
forholdet mellom departement og lærested. (De to eksterne
representanter i Kollegiet ønsket ny styringsmodell.) Et
styre bør være øverste organ i både
faglige og administrative saker, men lærestedet må
selv avgjøre om det skal være et flertall av eksterne
representanter. UiB ønsker ikke en rektor tilsatt av styret,
og vil opprettholde dagens ordning med valgt rektor og tilsatt
administrativ leder. Bergen går i mot et Senter for evaluering
og akkreditering, men støtter en ny gradsstruktur.
Se http://www.uib.no/info/aktuelt/_mjos1.html
Universitetet i Tromsø: Leverer etter
fristen
Universitetet i Tromsø leverer ikke sin uttalelse om Mjøs
før tidligst tre uker etter fristen. Behandling i rådet
skjer 11. oktober og i styret 19. oktober, og deretter skal det
snekres litt på den endelige innstilling. En avdelingsdirektør
i KUF sier at han ikke kan garantere at Tromsøs uttalelse
blir tatt hensyn til når den leveres så sent.
arne asphjell
arne.asphjell@adm.ntnu.no
|