Ønsker åpen doktorgrad
Det kan være uforholdsmessig komplisert å ta en
tverrfaglig doktorgrad ved NTNU. Programstyret for tverrfaglig
forskning vil derfor gjerne innføre en "åpen"
doktorgrad, der prosjektene ikke tvinges inn i en bestemt fagdisiplin.
Men ikke alle tror ideen har noe for seg.
Tverrfaglighet er NTNUs credo, og tverrfaglige forskningsprosjekter
er hva man etterspør og - i prinsippet - tiljubler. Men
å ta en tverrfaglig doktorgrad ved NTNU behøver slett
ikke være noen enkel sak. Slik virksomhet passer dårlig
inn i den eksisterende gradsstrukturen. Går et prosjekt
på tvers av fakultetsgrensene, er det duket for atskillige
vanskeligheter.
Det mener mange av de stipendiatene som arbeider tverrfaglig.
Det mener også styret for NTNUs program for tverrfaglig
forskning. Det har derfor luftet tanken om å opprette en
såkalt åpen grad ved NTNU - enten som en erstatning
for dagens grader eller som et tillegg til dem. - Det kan ta litt
tid, men jeg håper vi skal få det til, sier programstyrets
leder, prorektor Kathrine Skretting.
Mellom stoler.
NTNU tildeler i dag fem programmerte doktorgrader (dr.polit.,
dr.art., dr.scient., dr.med. og dr.ing.) og to såkalt frie
grader (dr.philos. og dr.techn.). De programmerte gradene forvaltes
av fakultetene, og de frie i NTNUs sentraladministrasjon. Til
hver av disse gradene knytter seg reglement og retningslinjer
- som kan være svært ulike. Det kan dreie seg om alt
fra opptakskriterier og veiledning til undervisningsplikt og bedømmelse.
Programstyret har pekt på en rekke problemer som erfaringsmessig
kan oppstå når en kandidat ønsker å arbeide
tverrfaglig:
Tverrfaglige prosjekter forsøkes plassert inn i eksisterende/tradisjonelle
fagdisipliner. Der blir ikke nødvendigvis tverrfaglig kompetanse
verdsatt, og prosjektet kan lett bli vurdert som faglig svakt.
Kandidater som ikke har hovedfag i det faget det søkes
opptak til, kan bli pålagt å ta tidkrevende tilleggseksamener.
Et tverrfaglig prosjekt har gjerne flere veiledere - som ikke
nødvendigvis er enige om hvilke krav som skal stilles til
kandidaten. Det er også problemer knyttet til fordeling
av incentivmidler og fastsetting av belastningstimer for den enkelte
veileder.
Når arbeidet skal bedømmes som verdig å forsvares
i en disputas, er det de tradisjonelle fagdisiplinene som bedømmer
- og de vil kunne si om et tverrfaglig arbeid at det mangler faglig
dybde i både den ene og den andre fagdisiplinen.
- Alt dette kan virke konserverende og gjøre det
vanskelig å opprette nye fagområder, mener Skretting.
Fallitt?
Både departement og universitetsråd har uttrykt ønske
om en forenkling av doktorgradsstrukturen i Norge. Men NTNU er
visstnok det eneste norske universitetet som har reist debatten.
Og faktisk også sendt et innspill om saken til Mjøsutvalget,
mens det jobbet fram sin innstilling. I denne finner vi imidlertid
ingen anbefalinger om framtidas doktorgradsstruktur.
Men ikke alle er like overbevist om fortreffeligheten av en åpen
grad. Motargumentene går mest på at en slik grad vil
kunne splitte opp det faglige ansvaret for doktorgradsutdanning
og at kvalitetssikringen vil forringes. Mange synes dagens ordninger
gir gode nok rammer, og ser ingen grunn til å tukle med
noe som fungerer.
Enkelte av NTNUs dekaner synes imidlertid tanken har mye for
seg, og saken skal drøftes i neste dekanmøte
- Om man nå ikke skulle bli enig om å gå aktivt
inn for saken, vil det være å betrakte som tverrfaglighetens
fallitt ved NTNU, Skretting?
- Nei, ikke fallitt. Tida arbeider for tverrfagligheten.
Men vi må sette oss ned og diskutere dette med tverrfaglighet
nå, finne noen nye veier. For eksempel vil jeg oppfordre
alle fagmiljøene til å være åpne for
tverrfaglige doktorgradsprosjekter, og om nødvendig bruke
de unntaksbestemmelser og smutthull som finnes i reglementene,
for å få det til. Vi kan også tenke oss å
tilpasse husets ulike doktorgradsreglementer mer til hverandre,
sier Kathrine Skretting.
Tverrfaglighet til besvær
Trine Marie Stene ville ta tverrfaglig doktorgrad. Det ble
vrient for de impliserte fagmiljøene. Og ikke minst for
Stene selv.
 |
Trine Marie Stene synes at fem veiledere
er i meste laget... |
Nå må ikke ovenstående forstås dithen
at cand.polit.Trine Marie Stene ikke får ta sin tverrfaglige
doktorgrad. For det får hun. Hun er i full gang med et arbeid
om trafikksikkerhet og opplæring, og regner absolutt med
å komme i mål. Men det tok nesten halvannet år
fra hun ble ansatt i stipendiatstilling og til hun formelt ble
opptatt på dr.polit.-programmet. Så lang tid tok det
for de impliserte fagmiljøene å bli enige med seg
selv, med hverandre og med henne om hvordan arbeidet skulle legges
opp.
Uenighet.
Stene søkte på en fireårig stipendiatstilling
som var finansiert av NTNUs strategiske forskningsutvalg og hvor
to institutter var involvert. Hovedveileder skulle være
ved det tidligere AVH (Dragvoll)og biveileder ved det tidligere
NTH (Gløshaugen). Men de to fagmiljøene hadde seg
imellom og i forhold til Stene selv, ulike tradisjoner og ulikt
syn på mange ting: På hvordan prosjektbeskrivelsen
skulle utformes; på om avhandlingen og de overordnede mål
skulle være sånn eller slik; og på hvilke krav
man skulle stille til kandidaten. At hovedveilederen trakk seg
og ingen andre følte seg kallet til å overta, kompliserte
situasjonen ytterligere.
Enden på visa ble at prosjektleder- og finansieringsansvar
ble endret, og med at Stene fikk hovedveileder på ett institutt,
biveileder knyttet til et annet, med en referansegruppe på
tre personer fra et tredje institutt.
- Disse tre fagmiljøene har ulike erfaringer med og oppfatninger
om tverr- og flerfaglighet, både innbyrdes og instituttene
imellom. Det blir ikke så lett å komme til enighet,
framholder doktorgradskandidaten, som har arbeidsplikt ved det
ene instituttet og faglig tilknytning til det andre. Forutsetningen
for stillingen var at stipendiaten skulle utarbeide prosjektbeskrivelse
i samarbeid med prosjektledelsen.Trine Stene har, for å
imøtekomme de ulike kravene, flere ganger måttet
endre atskillig på sin vinkling av avhandlingen.
Verken fugl eller fisk.
- Å arbeide tverrfaglig gir så mange muligheter! Men
vi har liten tradisjon for det. Jeg tror fagmiljøene er
redd for at faget deres ikke blir skikkelig ivaretatt, at alle
parter anser deg for å være en lettvekter. Du blir
liksom verken fugl eller fisk, sier Stene.
Hun understreker at det å involvere flere fagmiljøer,
tar ekstra tid - tid som bør avsettes særskilt for
at veileder og andre involverte skal nå fram til en felles
plattform.
Hun ville også ønske en åpen grad varmt velkommen.
- Det framstår kanskje som det viktigste at flere fagmiljøer
og profesjoner kan samarbeide, men man må ikke glemme individene
som blir mest berørt: doktorgradskandidatene. Personens
entusiasme og engasjement fortjener støtte! avslutter Trine
Marie Stene.
Tekst og foto: Lisa
Olstad
|