Engelsk uten grammatikk og muntlig
Først forsvant muntlig eksamen og gruppeundervisning
i konversasjon. Så forsvant undervisningen i grammatikk.
Nå spør amanuensis Kjell Eirheim om kandidater med
engelsk grunnfag fra NTNU overhodet vil være kvalifisert
til å undervise i norsk skole.
 |
- Et engelsk institutt som ikke
underviser i grammatikk, er ikke noe fremmedspråkinstitutt,
mener amanuensis Kjell Eirheim. |
- Grunnfagstudenter ved Engelsk institutt høsten 2000,
som gikk til studiet i den tro at de ville få systematisk
undervisning i engelsk språkbeskrivelse og grammatikk, har
blitt ført bak lyset!
Denne kraftsalven kommer fra Kjell Eirheim, amanuensis ved samme
institutt. Han underviser i engelsk språk, og hevder at
grunnfagstudentene heretter vil komme ut av studiet med like mye
eller like lite kunnskap om engelsk grammatikk, som de hadde da
de forlot videregående skole.
Bakgrunnen for Eirheims påstander er at i høst ble
undervisningen i engelsk grammatikk byttet ut med undervisning
i teoretisk lingvistikk. Ut til venstre forsvant grammatikkboka,
inn fra høyre kom lærebok i teoretisk lingvistikk
- der analysen og beskrivelsen av engelsk, ifølge Eirheim,
ikke er av større interesse enn andre språk. Ei bok
som har fint lite med engelsk grammatikk å gjøre,
mener han.
- Ikke at dette er noen dårlig bok for det rette publikum,
eller at lingvistikk ikke er verdifullt. Men når det ikke
undervises systematisk i grammatikk og vi ikke har et definert
grammatisk pensum som studentene kan prøves i til eksamen,
er vi ikke lenger et fremmedspråkinstitutt, beklager Eirheim.
Framtidas lærere.
Det er særlig med tanke på skoleverket Eirheim bekymrer
seg over tingenes tilstand. Fortsatt utdanner NTNU en stor mengde
lærere, og med engelsk grunnfag får man undervise
i engelsk i grunnskolen:
- Når våre studenter kommer ut i skolen, vil de ikke
være i stand til å hjelpe seg selv. De skal være
lærere, men står der uten kunnskap om moderne engelsk
grammatikk. Fra nå av må enhver som har tatt en engelskeksamen
- om det så bare er en kvartårsenhet - ved et annet
universitet eller en høgskole, forutsettes å ha bedre
bakgrunn i engelsk grammatikk enn kandidater utdannet ved NTNU.
Ikke bare studentene blir, etter Eirheims oppfatning, ført
bak lyset: - Det blir også det norske skolevesenet hvis
de tror den utdannelsen som nå gis ved NTNU på engelsk
grunnfag, gir noen som helst kvalifikasjoner innen fagområdet
engelsk grammatikk.
Grunnfag uten å snakke?
Muntlig eksamen ble, av økonomiske hensyn, avviklet på
engelsk grunnfag ved NTNU i 1998. I stedet opprettet man en intern
muntlig prøve på et kvarters tid, der resultatet
er bestått eller ikke bestått. Ifølge Kjell
Eirheim er ikke denne prøven integrert i studiet, og studentene
får ingen uttelling for sine muntlige ferdigheter. Samtalegrupper
i konversasjon fantes før, men også disse er avviklet.
- Faktisk kan man nå ta engelsk grunnfag ved NTNU, nesten
uten å åpne munnen. Det er et dårlig signal
å gi til de studentene som skal ut i skolen, at muntlig
ikke teller, påpeker Eirheim.
Instituttleder:
Uriktig beskrivelse
- Våre uteksaminerte kandidater er godt kvalifisert,
både som lærere og i andre yrker. Kanskje enda bedre
enn før.
Det sier Dawn Behne, leder ved Engelsk institutt. Hun kan ikke
være enig i Eirheims påstand om at instituttet ikke
lenger er noe fremmedspråkinstitutt, eller at undervisningen
i grammatikk har blitt dårligere. - Tvert imot, vi har faktisk
mer grammatikk enn tidligere, er hennes påstand. - Vi har
fire emner på grunnfag: engelsk språk; språkferdighet;
litteratur; og kulturkunnskap. Tidligere lærte studentene
grammatikk i emnet engelsk språk, nå ligger det også
et grammatikkpensum i språkferdighetsemnet. Studentene blir
dermed prøvd i grammatikk til eksamen, hevder Behne.
Hun påpeker dessuten nødvendigheten av å få
med seg et teoretisk perspektiv på et fremmedspråk,
blant annet ved å sammenlikne med andre språk. Altså
lingvistikk.
- Denne endringen har kommet som resultat av at mange studenter
klaget på det opplegget som var. Vi prøver å
bygge opp en god innsikt i språket. Med det kommer man langt,
også som lærer, sier Dawn Behne.
Tekst og foto: Lisa
Olstad
|