Skrivingens Knoll og Tott
De forsker på skriving. De holder ustanselig skrivekurs,
sammen og hver for seg. De synes norske studenter får altfor
lite skriveopplæring. Nå har de igjen gitt ut bøker
om det å skrive. Hvorfor maser NTNU-professorene Torlaug
Løkensgard Hoel og Sissel Lie så fælt om denne
skrivingen hele tida?
 |
Torlaug Løkensgard Hoel
(t.v.) og Sissel Lie har kurset hundrevis av studenter og
andre i skrivingens gleder og sorger. Nå finnes rådene
deres i bokform. Foto: Lisa Olstad |
- Alle ved et universitet har en forpliktelse i forhold
til skriften. Det er ikke nok å sitte på mye fagkunnskap.
Den skal også formidles, altså må vi skrive.
Faglig kunnskap er også kunnskap om hvordan kunnskapen best
kan uttrykkes. Men slik kunnskap er ikke nok fokusert ved universitetet.
I veiledning av studenter er den noen ganger nesten fraværende.
Det veiledes på det faglige og på forskerprosessen,
men i langt mindre grad på skriveprosessen og på den
ferdige teksten. Men skriving er et så viktig redskap for
å tenke og for å lære!
Torlaug Løkensgard Hoel og Sissel Lie snakker ikke i munnen
på hverandre, det er de for høflige til, men den
ene avslutter den andres setning, som personene i en tegneserie.
Det har vel å gjøre med at de i årevis har
samarbeidet om alskens skriveprosjekter. De nærmer seg temaet
fra ulike faglige utgangspunkt - Hoel mest fra det pedagogiske
og Lie mest fra det litterære - men stort sett er de hjertens
enige om alt som vedrører skrivekunstens fortreffelighet.
- Jo, vi er vel en slags skrivingens Knoll og Tott, medgir
de.
Skrive = tenke. Det er i og for seg ingen stor nyhet at
de to gir ut bøker. Hoel, som arbeider ved Program for
lærerutdanning, har forsket på skriving og skriveprosesser
i årevis, og gitt ut flere bøker om emnet. Lie, Romansk
institutt, har skrevet en rekke fagbøker og vil også
være kjent for sin skjønnlitterære produksjon.
Og i sommer ga de altså begge ut nye "skrivebøker".
Fagskriving som dialog, redigert av Sissel Lie og Ingfrid Thowsen,
kom ut i juni. Hoels (medforfattere: Frøydis Hertzberg
og Olga Dysthe) Skrive for å lære kom i august. Hva
er nytt i disse bøkene?
Hoel: Vi er tre venner og kolleger som alle har arbeidet i årevis
med skriving. Nå mente vi det var behov for ei bok som dekket
behovet innen UH-sektoren. Nytt er at vi har omtalt skrivegrupper,
samarbeidsskriving, og det vi kaller porteføljevurdering.
Budskapet i boka er at skriving ikke bare er et redskap for formidling,
men kanskje vårt aller viktigste redskap for tenkning. Ved
å skrive får du klargjort, bearbeidet og strukturert
stoffet. Boka bringer mange eksempler på typer oppgaver
studenter kan arbeide med for å skaffe seg variert skrivetrening.
Vi tar også opp veiledning.
Lie: Vår bok er en oppsummering av ting vi var opptatt
av i det tverrfaglige prosjektet "Skrivingens rom".
Mange forskere har en skrivekompetanse som de ikke er seg bevisst,
og derfor ikke formidler til omverdenen. Vi har utfordret noen
av dem til å reflektere over egen skriving - og har forsøkt
å gi noen gode råd. For eksempel om det som ofte er
den største bøygen: å komme i gang med å
skrive. Vi tar også for oss problemene med å komme
seg ut av skrivingen. Det kan være en voldsom nedtur å
skulle avslutte et arbeid.
Hoel: Det har med skrivingens natur å gjøre - den
setter i gang nye tanker og prosesser.
Lie: Vi har også ønsket å lage en bok til
inspirasjon, legge vekt på glede og moro, løse opp
i det veldig seriøse.
Blodslit. Så skulle en tro at de to selv aldri har
kjent til skriveproblemer. Men nei:
Hoel: Jeg ble ikke et skrivende menneske før jeg ble universitetsansatt.
Da jeg skrev hovedoppgave i norsk for 30 år siden, ga jeg
først opp. Jeg trodde man måtte begynne på
A og slutte på Å, jeg visste ikke at det fantes flere
veier fram til teksten. Hadde jeg visst noe om skriving den gangen,
ville alt vært lettere.
Lie: Som ung visste jeg ikke at faglige spørsmål
innenfor litteraturforskning kunne være knyttet til forskerens
egne eksistensielle spørsmål. Jeg trodde at en hovedoppgave
i fransk litteratur var sitater bundet sammen med egne setninger,
og gjorde det på den måten. Det handlet ikke om meg
i det hele tatt. Og det gikk så tregt! Nå skriver
jeg bare om det som er maktpåliggende for meg å finne
svar på.
Hoel: Ja, det er mest spennende å skrive for å finne
svar.
Og det er vanskelig å skrive, er de begge enige om: - Det
er rett og slett et blodslit! Noen ganger går det med bittesmå
skritt, og noen ganger står man helt fast. lenge.
Lie: Å tenke nytt er en stor og vanskelig oppgave.
Hoel: Men et aspekt ved det å skrive, er at man blir kjent
med egne prosesser. Jeg vet jo at før eller siden løsner
det.
Euforisk. At norske studenter har fått altfor lite
hjelp til å komme i gang med skriving, er de to enige om.
På enkelte fag kan man unngå å måtte skrive
ett eneste ord helt fram til første skriftlige eksamen.
Og man kan streve seg fram helt til hovedfagsnivå uten å
ha fått en times opplæring i å skrive.
Hoel: Mange studenter er ille ute når de begynner på
hovedfag. De har nok lært å beherske eksamensformen,
men ikke å skrive en lengre akademisk tekst. Jeg har hatt
hovedfagsstudenter på skrivekurs, som aldri har tort å
levere noe skriftlig fordi de har trodd at det måtte være
på en helt bestemt måte. Så tror de at de er
dumme eller unormale, som ikke får det til på den
måten. Når de så får vite at det finnes
mange veier fram til en tekst, løsner det plutselig. Jeg
er overbevist om at mange av de problemene hovedfagsstudentene
sliter med, henger sammen med nettopp slike ting.
Lie: Vi er begge opptatt av dialogen. Skriving og dialog henger
så tett sammen, man har så mye å hente hos hverandre
ved å snakke sammen om det som skrives. Det kan ikke understrekes
ofte nok!
Hoel: En enkel ting som å danne skrivegrupper, det kan
gjøres fra dag én i studiet, betyr enormt for å
komme i gang med fagskriving. Jeg ser daglig at for studenter
som har vært i skrivegruppe, går alt så mye
lettere.
Lie: Vi ser også på kursene våre, hvordan enkelte
studenter blir helt euforiske når det løsner for
dem. Og da blir jeg nokså trist, og tenker at den lykken
skulle de ha fått lov til å oppdage tidligere…
Av Lisa Olstad
Skriveopplæring? Ja takk!
En rask rundspørring Universitetsavisa foretok blant studenter
i Gata på Dragvoll, bekrefter Lies og Hoels påstander
om at fagskriving ikke kommer av seg selv.
- Jeg vet liksom ikke hvordan det skal være. - Alt jeg
har, er tusen små lapper, men kan de brukes til noe? - Noen
ganger sitter jeg halve dagen og glor på et blankt ark.
- Jeg gruer meg til hovedfag, for da må jeg bare få
det til.
Dette er noen av de uttalelsene studentene kom med. Enkelte av
dem hadde ikke skrevet ett eneste ord etter flere semesteres studier,
mens andre skrev jevnlig. Universitetsavisa traff bare én
som hadde fått noen som helst veiledning i det å skrive.
Og på spørsmål om slik opplæring burde
vært en del av studiet, var svaret enstemmig gjennom hele
Gata:
- Absolutt!
|