Gir han makta til KUF?
Foto:Grethe Tidemann,
Uniforum
Makt: Gir Ole Danbolt Mjøs kontrollen over norske universiteter
over til Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet? Tidligere rektor
ved Universitetet i Bergen, Jan Fridthof Bernt, hevder dette i et intervju
med Universitetsavisa. Bernt går sterkt imot forslaget om å
gi departementet rett til å oppnevne et flertall av medlemmene i
Kollegiet. Bernt ledet utvalget som jobbet fram den gjeldende universitetsloven.
Kvalitet: NTNU-rektor Emil Spjøtvoll ser mye positivt
i meldinga som Mjøsutvalget nylig overleverte statsråd Giske.
Spjøtvoll mener det er vektlegginga på kvalitet i utdanningen
som er det viktigste budskapet i meldinga. Når det gjelder styringsmodell,
er Spjøtvoll positiv til å få inn flere eksternt oppnevnte
styrerepresentanter.
- De kan være gode advokater for vår virksomhet, sier han.
Penger: Nestleder i Mjøsutvalget, Tora Aasland, er krystallklar
på at utvalgets forslag gir mer makt til utdanningsinstitusjonene.
Men det er ikke tilstrekkelig å gi universitetene og høgskolene
mer politisk frihet dersom dette ikke følges opp av økt økonomisk
armslag. Det koker ned til at politikerne må bevilge mer penger.
Ellers kan den reelle friheten bli temmelig illusorisk.
- Vi ser faren, sier hun.
- Avskaffer selvstyre
- Mjøsutvalget avskaffer universitetetenes selvstyre.
Når KUF sier «hopp», må rektor hoppe.
* Mjøsutvalget påstår at de vil gi universitetene
mer selvstyre: I praksis innebærer forslaget deres at universitetenes
selvstyre blir avskaffet.
* Utvalget prøver å løse grunnleggende institusjonelle
problemer ved å omorganisere institusjonens toppledelse.
Dette representerer en avsporing av debatten. Det er på fakultets-
og instituttnivå problemene ligger.
Tidligere rektor ved Universitetet, jusprofessor Jan Fridthjof Bernt,
er sterkt kritisk til sider av Mjøsutvalgets innstilling. Jusprofessoren
er ekspert på Universitetsloven, og var leder for det utvalget som
utarbeidet gjeldende universitets- og høgskolelov. Han presiserer
at han ser positivt på vesentlige deler av meldinga, og særlig
arbeidet med å reformere studiestruktur og undervisningsformer. Det
er når det gjelder ny styremodell, han retter en kraftig advarsel
mot forslagene som er kommet på bordet.
- Man foreslår et system som vil føre til at departementet
styrer universitetet gjennom rektor. Når KUF sier «hopp»
har rektor ikke annet valg enn å hoppe, sier professor Bernt.
Motstander mot eksternt flertall
" - Det er skremmende
at så mange drar en ukritisk
parallell fra næringslivet og til
universitetenes virksomhet."
Professor Bernt er kritisk til forslaget om å innføre eksternt
flertall i universitetenes hovedstyre.
- Dersom man mener at universitetet blir mer effektivt og bedre i stand
til å treffe rasjonelle strategiske valg ved at det innføres
eksternt styre, tar man grunnleggende feil. Et universitet er en helt særpreget
og uhyre kompleks organisasjon som vil bli enda van-
skeligere å styre hvis man setter de som har kjenner virksomheten
innenfra, på sidelinjen som «arbeidstakerrepresentanter»
i et styre hvor flertallet har sitt daglige virke et helt annet sted. Dette
er en oppskrift på et svakt styre som i praksis vil kunne bli ganske
avhengig av rektor eller mer eller mindre tilfeldige kontakter med enkeltpersoner
ved institusjonen, sier han.
Mjøsutvalget er etter jusprofessorens mening fanget av en bedrifts-
og markedøkonomisk retorikk som etter hans oppfatning er svært
uheldig.
- Det er skremmende at så mange drar en ukritisk parallell fra
næringslivet og til universitetenes virksomhet. Denne tenkemåten
tilslører at virksomheten ved universitetene må baseres på
at ansvarlige faglige og fagpolitiske representanter er valgt. Det finnes
ikke noe marked som kan ta fra oss ansvaret for å husholde med våre
begrensede økonomiske og faglige ressurser på en samfunnsmessig
ansvarlig måte. Det er ikke et universitets oppgave å drive
lønnsom butikk, men å være forvalter og produsent av
faglig kompetanse som samfunnet som helhet trenger. I dette arbeidet må
vi ha en langsiktig tidshorisont. Dette er verdier som ikke lar seg ivareta
verken ved markedsliberalisme eller ved byråkratisk styring. Det
er derfor det er grunnleggende viktig at vi bevarer universitetene som
uavhengige og selvstendige institusjoner, og ikke som statsforetak som
bare har akkurat så mye selvstendighet som departementet til enhver
tid finner passende, sier professor Bernt.
- Feil svar
- Jeg er også dypt bekymret over at man foreslår å
avskaffe dagens ordning hvor universitetsrektoren fungerer som en arbeidende
styreformann, mens universitetsdirektøren er en profesjonelt ansatt
administrator. Dette vil svekke både den faglige og den administrative
ledelse av institusjonen. Rektor vil miste sin posisjon som den uavhengige
faglige leder for et styre sammensatt av fagfolk, og vil samtidig bli pålagt
ansvaret som den øverste administrative leder av institusjonen.
Dette er en svært uheldig svekkelse av ledelsesfunksjonen ved universitetene,
og gjør også systemet langt mer sårbart enn dagens modell
med rektor som den fremste faglig tillitsvalgte og arbeidende styreleder,
i samarbeid med en profesjonell administrativ leder, mener professor Bernt.
Den tidligere universitetsrektoren er helt enig med at universitetsorganisasjonen
er overmoden for en gjennomgripende reform, men mener at Mjøs-utvalget
har grepet tak i gal ende av problemet.
- Det vi burde fokusere på, er den indre organiseringen av universitetene,
med en tungrodd og tilstivnet institutt- og fakultetsstruktur, med en svært
mangelfull faglig ledelse på grunnplanet, og et nesten totalt fravær
av ansvarlig personalladministrasjon i forhold til de faglig tilsatte.
Mjøsutvalgets innstilling innebærer at vi setter ressursene
inn på gale reformer på galt nivå, og kan komme til å
bidra til universitetene blir skjøvet gradvis til side til fordel
for mer markedstilpassede private og offentlige institusjoner, hevder Jan
Fridthjof Bernt.
Penger, penger, penger
Oslo: Mjøsutvalgets nestleder Tora Aasland poengterer igjen
og igjen at mer penger må til.
Det er ikke nok å gi økt frihet til universiteter og høgskoler.
Men får utvalget politikerne med på økte bevilgninger?
Gir dere egentlig større frihet til universitetene - dere
foreslår at departementet skal oppnevne et flertall (6 av 11) av
representantene i det nye hovedstyret, dermed sitter staten like fullt
med kontrollen?
- Det vil jeg ikke si. Det har aldri vært snakk om annet enn at
universitetene skal være statlige virksomheter. Poenget er at med
dette forslaget får institusjonene et selvstendig ansvar for de økonomiske
rammebetingelsene, samt for overordnet strategisk virksomhet. Men det aller
mest overordnede har det aldri vært meningen at institusjonene skal
bestemme selv.
Men er du ikke redd for at dere med denne modellen åpner for
at høyt gasjerte næringslivskjendiser á la Kjell Almskog
skal få overta styre og stell ved universitetene?
- Jeg er ikke det. Jeg har selv betraktet på nært hold hvordan
Høgskolen i Stavanger først fikk eksternt oppnevnte representanter
- på tvers av institusjonens egne ønsker - men som etter hvert
opplevde at disse representantene ble institusjonens beste ambassadører.
Jeg er ikke bekymret for at vi skal få gjengangere fra det ene høgskole-
eller universitetsstyret til det neste. Det er svært viktig at institusjonen
er åpen for hva som foregår i samfunnet rundt, og at samfunnet
på sin side vet hva institusjonen holder på med. Da er ekstern
representasjon en svært god måte til å oppnå dette
målet.
Dere åpner for en utvikling som kan føre til langt mer
eksternfinansiering av universitetene, samtidig som de skal gjøres
mer autonome. Legger utvalget opp til en «amerikanisering»
av norske universiteter og høgskoler?
- Jeg vil ikke kalle det «amerikanisering.» Men vi vil gjerne
at man skal plukke fra de positive sidene ved amerikansk høyere
utdanning. Jeg tenker først og fremst på kvalitet. Det må
bygges opp et læringsmiljø som legger forholdene bedre til
rette for studentene.
Kommersialisering
Statsråd Giske vendte flere ganger tilbake til ordet «kommersialisering»
da han kommenterte Mjøsmeldinga under forrige ukes presentasjon.
Kommersialisering er noe vi må unngå, poengterte statsråden.
Det skal ikke bli slik at universitetene må selge inn seg selv og
sine aktiviteter i det private markedet, for å få råd
til å drive videre.
Giske får følge av Aasland.
- Det er ikke uten grunn at vi ikke har foreslått aksjeselskaper.
Universitetene skal ha føringer på sine aktiviteter, og formålsparagrafer
som forteller hva de skal drive med. Noe AS skal de definitivt ikke være.
Dere sier ikke noe om hva som eventuelt bør være øvre
grense for hvor mye private midler en høgskole eller et universitet
får lov til å ta inn?
- Slike problemstillinger har vi ikke forholdt oss til. Det viktige
for oss har vært å presse regjering og storting til å
bevilge tilstrekkelig til den modell for grunnfinansiering vi har skissert.
Denne grunnfinansieringen er svært viktig. Det skal ikke være
slik at man kan tillate seg å slappe av, fordi institusjonene skal
få lov til å hente inn penger andre steds fra.
Men dette er helt avhengig av politikernes velvillighet. Faren er
at universitetene og høgskolene får økt politisk frihet
av dere, men uten en ledsagende økonomisk frihet - dermed blir den
reelle friheten nokså illusorisk?
- Vi ser den faren. Jeg tror det vil være en fordel for utdanningsinstitusjonene
at de legger vekt på ryddighet, på klare ansvarsforhold internt
når det gjelder kvalitetssikring og i forhold til de utviklingsveier
som institusjonen må gå. Det vil være en fordel når
det gjelder de statlige institusjonene. Jo bedre rutiner universitetene
og høgskolene har internt, jo lettere vil det være å
få storting og regjering til å sørge for nødvendig
finansiering.
Smale universitet
Mjøsutvalget åpner for at enkelte spesielt utvalgte høgskoler
kan få søke om å bli oppgradert til å bli universitet.
Det skal ikke være snakk om å tillate etablering av det utvalget
kaller «breddeuniversitet» - altså et fullformat-universitet
á la de fire eksisterende.
Kan du forklare hva som er forskjellen mellom det nye 'smale' universitetet
dere foreslår, og en førsteklasses vitenskapelig høgskole
av i dag?
- Forskjellen er at en fremragende vitenskapelig høgskole stort
sett bare har ett fagområde, mens vi har sagt at et smalt universitet
skal ha minst fem slike områder. Dagens breddeuniversitet har rundt
ti slike områder, eller fakulteter. Denne tallangivelsen skal ikke
være endelig, mer ett forslag.
Men vil ikke disse nye universitetene stjele ressurser fra de eksisterende?
- Vi forutsetter at det ikke blir slik. Samfunnet har behov for at stadig
flere tar høyere utdanning. Derfor må det bli mer penger til
forskning og høyere utdanning. Det er ingen vei utenom.
Tora Aasland peker dessuten på at det også skal være
lov for breddeuniversitetene å bli noe smalere. Hun nevner at Universitetet
i Oslo har lagt ned fag som ikke opplever den nødvendige tilstrømning.
- Det er slik institusjonene må tenke: Er det noe man kan være
foruten, når det nå blir lov til å være smalere?
Kanskje man skal konsentrere seg mer om det man er god på. Jeg ser
for meg en situasjon der man kan arbeidsdele litt gjennom samarbeid institusjonene
imellom, sier Tora Aasland.
Fokus på kvalitet
NTNU-rektor Emil Spjøtvoll vil sette søkelyset på
kvalitet i utdanningen. Dette er det viktigste ved meldingen, poengterer
han.
Spørsmålet om hvem som skal styre universitetene, har fanget
mye av oppmerksomheten i kjølvannet av Mjøsmeldingens presentasjon
8. mai. NTNU-rektoren vil ha hovedfokus over på de faglige aktivitetene.
Hvordan fremmes kvalitet i forskning og utdanning? Det er Mjøsutvalgets
tenkning omkring disse spørsmålene som man burde konsentrere
seg mest om, mener Spjøtvoll.
- Jeg er glad om at dette kommer akkurat nå, som det er mye oppmerksomhet
omkring disse spørsmålene også fra Stortingets og Regjeringens
side, sier han.
Spjøtvoll nevner spesielt utvalgets tanker om at 'pengene skal
følge studenten,' lærestedene i større grad premieres
for antall uteksaminerte kandidater.
- Det er noen som er redd for at vi da vil uteksaminere studenter for
enhver pris. Det er jeg ikke redd for, da måtte vi være korrupte,
og det er vi ikke. Det ville også være en selvmordsstrategi,
om vi skulle slippe fra oss dårligere kandidater.
Fra spørsmålet om kvalitet er det ikke lang vei til spørsmålet
om penger.
- Det er bra at utvalget tar opp spørsmålet om hvordan
våre aktiviteter skal finansieres. Jeg tror det er mye sunnere å
ha et finansieringssystem som tar mer hensyn til det vi faktisk skaper
av utdannede kandidater.
Det er viktig at universitetene får større handlingsfrihet,
poengterer Rektor.
- Det fører til en mye større bevissthet omkring det vi
gjør. Det må være klare retningslinjer for hva vi får
penger til. Politisk |
«Det er noen som er
redd for at vi da vil
uteksaminere studenter
for enhver pris.
Det er jeg ikke redd for,
da måtte vi være korrupte,
og det er vi ikke.»
|
lobbyvirksomhet i Stortingets korridorer bør ikke være avgjørende
for hva du får av penger.
Spjøtvoll hilser velkommen et system hvor universitetene kun
får rammebevilgninger. I dag har politikerne for stor anledning til
å gå inn på detaljnivå, og bevilge særbeløp
til spesifikke formål innenfor universitetets virksomhet. Dette tillater
for stor detaljstyring fra politisk hold, sier han.
Mener du utvalgets forslag til endring av universitetenes styringsstruktur,
ikke er så viktig?
- Jeg tror dette med styringssystemene er mindre vesentlig. Men det
er en sammenheng mellom større økonomisk og juridisk handlefrihet
og spørsmålet om sterkere ekstern representasjon i styrene.
Det er jo samfunnet som vil bli representert gjennom en slik nyordning.
Rektor ansettes?
Mjøsutvalget foreslår videre at rektor heretter skal utpekes
og ansettes, og ikke velges av universitetspopulasjonen, slik som i dag.
Spjøtvoll mener imidlertid det er mindre viktig hvordan og av hvem
rektor utpekes, om det er av hovedstyret, av det foreslåtte faglige
kollegium eller av departementet.
- Det jeg synes er svært viktig, er at ansettelsesprosedyren er
slik at man får fatt i de virkelig gode kandidatene. Og da synes
jeg ikke dagens metode representerer noen god prosess: Vi har en lav valgdeltakelse.
Moderne universiteter er komplekse og store organisasjoner, og det er viktig
at personen som ansettes, har de riktige kvalifikasjonene.
Foretrekker du en slags konsernstyremodell, med headhunting av den
foretrukne kandidaten, slik det skjer innen det private næringsliv?
- Jeg har vanskeligheter for å se den sammenhengen. Det er ikke
bare i næringslivet at ledere plukkes ut på den måten.
For øvrig vil jeg presisere at det er avgjørende at den valgte
lederen har tillit innad i organisasjonen.
Mjøsmodellen legger opp til økt politisk frihet. Men
det er ikke sikkert at det blir økte bevilgninger av den grunn.
Risikerer man ikke at økt politisk frihet blir spolert av manglende
økonomisk frihet?
- Hva vi får av myndighetene, kan variere i takt med den generelle
økonomiske situasjonen i samfunnet. Men økonomisk handlefrihet
kan også være at vi får adgang til å ta opp lån,
for å finansiere aktiviteter vi mener er tvingende nødvendig.
Poenget er at vi må bli raskere og mer fleksible enn hva vi er i
dag.
NTNU-rektoren poengterer at flere eksterne representanter i hovedstyret
kan virke svært gunstig for institusjonen.
- Slike representanter kan på en uavhengig måte argumentere
for vår situasjon. Politikerne har mange ting de skal ta hensyn til,
som må balanseres. Eksterne representanter kan bli mer rene 'advokater'
for vår virksomhet.
Fagkunnskap mangler
Mjøsutvalget foreslår å opprette et eget faglig kollegium
som skal ha hovedansvaret for de faglige aktivitetene ved institusjonen.
Dette er et forslag Spjøtvoll hilser velkommen.
- Styret ved universitetene har ikke bred kunnskap om den faglige virksomheten.
Selv med de interne representantene vil det være litt tilfeldig hvor
mye kunnskap som besittes når det gjelder faglige spørsmål.
I dag ligger denne faglige kunnskapen i dekanmøtet, men vil altså
ligge i dette faglige kollegiet i og med dette forslaget.
Spjøtvoll støtter forslaget om å innføre
et internasjonalt gradssystem, som samtidig innebærer en nedkorting
av de lange studieløpene. I stedet bør man satse mer på
etter- og videreutdanning. Det vil også være en fordel å
skille ut de som ønsker å ta en forskerutdanning, ved at dette
konsentreres innenfor doktorgradsløpet.
Dekanenes reaksjoner
Universitetsavisa sendte ut likelydende spørsmål til
Dekanatet ved NTNU. Spørsmålene ble sendt via epost, og med
kort tidsfrist. Således fikk vi respons kun fra to dekaner, Jan Morten
Dyrstad fra SVT-fakultetet, og Petter Aaslestad fra HF. Deres svar bringes
her.
1. Hva er det viktigste med meldinga?
Dyrstad:
Det aller viktigste med Mjøs-utredningen er at den reiser debatt
om flere sentrale sider ved høyere utdanning og forskning i Norge,
med et erklært siktemål om å styrke kvaliteten. Når
det gjelder konkrete forslag, synes jeg nok at forslagene om endringer
i gradsstrukturen og større økonomisk frihet for universitetene
er de viktigste.
Aaslestad:
Rapportens 6-700 sider utgjør nærmest en encyklopedi over
all høyere utdanning. Det viktigste nå er å lese den
grundig. Mellom linjene ligger det sannsynligvis ideologiske spenninger.
Disse må avdekkes før vi kan vurdere holdbarheten av de forenklende,
vakre slogans av typen «studenten i sentrum» og «større
frihet til institusjonene».
2. Er det noe ved meldinga du reagerer negativt på?
Dyrstad:
Jeg har ikke lest utredningen og vil være forsiktig med å
komme med klare synspunkter på dette spørsmålet. Skal
jeg være negativ, vil jeg si at utvalget gjør den statlige
styringen av universitetene til et for stort problem, og jeg synes ikke
at de forslagene som lanseres, nødvendigvis gjør at universitetene
får en friere stilling. Det kan absolutt settes spørsmålstegn
ved hvorvidt kontrakter mellom staten og det enkelte universitet, sammen
med et styreflertall oppnevnt av departementet, gir universitetene større
frihet i forhold til staten. På den annen side er det meget viktig
at universitetene får større frihet når det gjelder
økonomiske disposisjoner, og det er mulig dette bare lar seg realiseres
ved at universitetene blir særlovsselskaper.
Aaslestad:
Ved første øyekast kan innstillingen virke mindre poengtert
enn forventet. De store kontroversielle spørsmål, som for
eksempel gradsstrukturen, blir nærmest returnert til fagmiljøene.
Uklarhetene bunner muligens i manglende politisk visjon. At landet har
fått en annen regjering enn den som oppnevnte utvalget, kan forhåpentlig
bidra til at vi får en skarpere debatt om verdigrunnlaget i innstillingen.
3. Hva skal til for at de momentene ved meldinga som du finner mest
lovende, skal kunne bli realisert?
Dyrstad:
At det ikke blir fokusert for sterkt på organisatoriske problemstillinger
og endringer. Både Orgut-utredningen, og implementeringen av Orgut-vedtakene
som vi først nå er i ferd med å få på plass,
tok tid og krefter. Vi må ta fatt i de forslagene som bringer oss
videre faglig, både med hensyn til nye undervisningsprogrammer og
forskningsinitiativ.
Aaslestad:
Debatten om Mjøs-utvalget er nødt til å bli langvarig.
Det er viktig at for eksempel Universitetsavisa engasjerer seg framover
- og gjerne selv initierer universitetspolitisk diskusjon - også
etter at den første nyhetens interesse har lagt seg. Det blir tungt
å ta stilling til Mjøsutvalget dersom ingen orker å
debattere annet enn spissformuleringen fra markedsføringen av den.
Seminar
Den 13. juni vil det bli arrangert et seminar om Mjøsutvalgets
melding. Det er Midt-Norsk Nettverk som står som arrangør.
TORE OKSHOLEN
|