- Lures til medisinstudier
Antall medisinstudenter i Trondheim har økt
fra 60 til 100 de fire siste årene. Studiekvaliteten er
dermed blitt dårligere, hevder studentene.
I en evalueringsrapport som er utarbeidet av de 100 studentene
som begynte med medisinstudier høsten 1999, blir det pekt
på store mangler i studietilbudet. I løpet av høsten
skulle medisinstudentene fått utplassering i allmennpraksis,
i det såkalte lege-pasientkurset, tre timer annenhver uke.
Dette tilbudet er halvert fra fakultetet. Til sammen skulle det
ha vært åtte kursdager i forrige semester.
- Fiktivt studium
Leder i Norsk Medisinstudentforening, Mona Fenstad (til
venstre) er bekymret for kvaliteten på medisinstudiet
i Trondheim. Førsteårsstudenten
Kristin Hestvold har ikke fått studietilbudet hun
er blitt lovet.
|
- Jeg har ikke fått mer enn tre dager, påpeker Kristin
Hestvold, som egentlig skulle hatt åtte.
Studietilbudet hvor en student har en allmennpraktiker over to
år, er allerede rasert.Hestvold forteller at dette ikke
bare har rammet henne, men 12 prosent av årets kull. Som
erstatning for manglende allmennpraksis, har studentene fått
tilbud om kommunikasjons-trening på ferdighetslaber.
- Denne treningen, hvor de henter inn en pasient fra sykehuset,
blir et fiktivt medisinstudium. Vi mister aspektet med pasientkontakt
på et legesenter, noe som gir en helt annen atmosfære,
sier Hestvold. Hun begynte med studier i Trondheim på grunn
av tilbudet om tidlig pasientkontakt.
- Bare et lokkemiddel, sier Hestvold i ettertid.
Fakultetets fanebærer
Problembasert læring har vært det store prestisjeprosjektet
og trekkplasteret for medisinstudiet i Trondheim. Modellen ble
innført i 1993, og læringsprosessen skal stimuleres
gjennom tidlig pasientkontakt og problembaserte pasientbeskrivelser
parallelt med opplæring i lege-pasient forholdet gjennom
kommunikasjon og klinisk undersøkelsesteknikk. Mange velger
studier i Trondheim nettopp på grunn av dette. Leder i Norsk
medisinsstudentforening og studentstipendiat ved institutt for
kreftforskning og molekylærbiologi, Mona Fenstad, støtter
Kristin Hestvolds misnøye. Hun hevder det er en drakamp
mellom de forskjellige medisinfakultetene i Norge, som gjør
at det blir for mange studenter. Flere studenter betyr mer penger
til fakultetet.
For mange studenter
- De som søker medisin i Trondheim, blir grundig lurt.
Her reklameres det med pasienkontakt fra første dag, integrert
studium og problembasert læring, og så kommer studentene
inn og opplever dårlig oppfølging og mangelfull undervisning,
argumenterer Fenstad. Hun er bekymret over at førsteårsstudentene
ikke vet hva de går glipp av når de ikke får
den nødvendige kontakten med pasienter og leger. Fenstad
opplyser om at den store mengden av medisinstudenter nå
blir flaskehalser oppover i kullene. Opplæring i pasientkommunikasjon
for tredje året er redusert. Stadig flere medisinstudenter
har problemer med å få praksisplasser hos allmennpraktikere
Studentene:
Evalueringsrapporten fra Kull 99 kritiserer:
1) Mangel på allmennpraksis i lege-pasientkurset;
flere studentgrupper har ikke fått tildelt
allmennpraktiker som beskrevet i informasjonsmateriell fra fakultetet.
2) Plassmangel i auditorium; hvor det
er 80 skrivepulter, 90 plasser og 100 studenter.
3) Overfylte ferdighetslaber; hvor studenter
ikke har fått gjennomført planlagte oppgaver.
- Vi lurer ingen, sier ledelsen
- Studentene har ikke fått et tilbud i henhold til studieplanen,
det er riktig, men faglig sett er de ikke blitt rammet, hevder
avdelingsleder ved studieseksjonen ved det medisinske fakultetet,
Anne Sølberg Ellingsen, som er ansvarlig for tilrettelegging
av studiet. Universitetslektor Jørgen Urnes, som har ansvaret
for lege-pasientkurset, sier at studietilbudet til medisinstudentene
er svekket, men pedagogisk forsvarlig.
- Det er svært beklagelig at det går så lang
tid mellom kursene. Situasjonen som har oppstått, er heller
ikke ønskelig fra fakultetet, sier Urnes.
Godt nok tilbud
- Medisintilbudet står og faller ikke med lege-pasientkurset,
sier prodekanus Geir Jacobsen. Han fastslår at det totale
timeantallet ikke er redusert og påpeker at deler av lege-pasientkurset
også inngår i den kliniske delen av studiet.
- Det har vært en uheldig sammenfall i tid ved at vi økte
studentantallet samtidig som vi fikk problemer med å rekruttere
allmennpraktikere til lege-pasientkurset.
- Til de som ikke er fornøyde; kommer dere til å
tilby en lege-pasientkurs-kompensjon for dette kullet til neste
år-
- Trening i lege-pasientkommunikasjon skal være en naturlig
del av all klinisk undervisning og vil bli sterkere betont i 3.
og 4. studieår enn før, men det gjelder uavhengig
av studenttallet. De tilsammen 24 uker praksistjeneste i lokalsykehus
og kommunehelsetjenesten i 5. og 6. studieår inneholder
også trening av slike ferdigheter.
Nytt legesenter
- Blir de som kommer til Trondheim for å studere medisin,
lurt-
- Vi lurer ingen, og det er målet å gjennomføre
den opprinnelige planen fra høsten 2000, sier Jacobsen.
Fakultet har gjort en avtale med Trondheim kommune som innebærer
at det blir etablert et nytt lege- og undervisningssenter som
skal brukes i lege-pasientkurset. Dermed skal fakultetet kunne
tilby undervisning i lege-pasientkommunikasjon i tråd med
intensjonen i studieplanen fra og med høsten 2000.
TORE HUGUBAKKEN
FOTO: KENNETH AAR
|