Musikere tar
betablokker

Hyperventilering, skjelving, svettetokter - kjente reaksjoner
før du skal ut på scenen. (Illustrasjonsfoto,
manipulert.)
|
Betablokker er en medisin mot for høyt blodtrykk. Det
viser seg imidlertid at profesjonelle musikere også
benytter seg av medikamentet.
Adrenalinet pumpes rundt omkring i årene. Det er like før
du skal ut på scenen og synge solo med et orkester på
150 musikere for en fullsatt sal. Du går inn, publikum klapper,
men du har fullstendig glemt hva det er du skal synge. Du kjenner
kaldsvetten i hendene, knærne vibrerer og du hyperventilerer.
Alt dette kunne du vært kvitt med en betablokker som blokkerer
adrenalinet og roer ned pulsen.
- Vi som utøvere har våre tricks. Presset man som
solist føler, og angsten for å oppleve katastrofen,
gjør at mange tyr til betablokker - et medikament som hindrer
rask puls og skjelving. Alle profesjonelle musikere - uten unntak
- kjenner til problematikken. Pillemisbruk eller alkoholmisbruk
i musikermiljøet er utbredt. Nylig hørte jeg - igjen
- om en hovedlærer ved en musikkhøyskole, som råder
sine studenter til å ta betablokker før de skal opptre,
sier Sissel Høyem Aune, sangpedagog ved Musikkonservatoriet
i Trondheim.
Bedre å bagatellisere
Operasanger Kåre Bjørkøy kjenner det klassiske
konsertmiljøet i Norge godt. Han har også registrert
at betablokker er et fenomen som er i ferd med å bre seg
i konsert- og musikermiljø.
- Jeg synes det er meget betenkelig å skulle dempe prestasjonspress
med beroligende midler. Det er som å spille fotball igjen
etter at du har vrikket og iset ned foten, sier han.
«Jeg hørte om en
hovedlærer som råder sine studenter til
å ta betablokker
før de skal opptre.»
|
Kåre Bjørkøy, som er førsteamanuensis
ved Musikkkonservatoriet, har mer enn én gang kaldsvettet
foran en konsertbegivenhet. Han har opplevd å gå på
hyppige toalettbesøk i timene før, drikke vann og
stadig sjekke stemmen, om den er der.
- Den minste detalj går man gjennom gang på gang.
Det er en skummel situasjon. Man må prøve å
roe seg ned, og bagatellisere konsertbegivenheten.
- Da hjelper det å svelge en betablokker-
- Ja, det er tilfelle for en del musikere, sier Bjørkøy.
Han påpeker at han selv aldri har tydd til den slags hjelp,
og at det spesielt er musikere - ikke sangere - som tar medikamenter
for å roe seg ned.
Prøvd i en periode
Solocellist i Trondheimssolistene, Øyvind Gimse, kjenner
ingen som jevnlig tar betablokker eller andre medikamenter for
å mestre bedre store konsertbegivenheter.
- Jeg vet om en del som har prøvd betablokker av ren nysgjerrighet,
for å se om det lar seg gjøre å dempe nervøsitet
og spenning. Og jeg kjenner til noen som har prøvd i en
periode under ekstreme arbeidsforhold. De jeg kjenner til, er
musikere som bor i Oslo, men man kan vel gå ut fra at musikere
her i Trondheim også har prøvd betablokker før
de skal opptre. De fleste er imidlertid ikke fornøyd med
en slik måte å roe seg ned på.
- Er det tabu å si at man bruker medikamenter for å
dempe presset-
- Jeg vil ikke si at det ikke er akseptert. Men holdningen er
at man skal takle ting uten bruk av medikamenter. Man vil ikke
gjøre seg psykologisk avhengig, sier Gimse. Han påpeker
at det er mer vanlig å avreagere etter konsertbegivenheten
med alkohol.
- Det er høyst uvanlig at folk går rett hjem etter
en større konsert. Man går i stedet ut for å
drikke. Det er en måte å avkoble på, etter en
påkjenning.
Fag for å takle sceneskrekk
Sceneskrekk og prestasjonsangst er noe av hverdagen til profesjonelle
musikere. Musikkonservatoriet har et middel: Prestasjonsforberedelse.
Med faget Prestasjonsforberedelse skal musikkstudentene trenes
til å bli mer bevisst på stemmebruk, kroppsholdning
og framførelse. På dette 10-vekttallskurset lærer
man å takle og redusere stress i framføringssituasjoner.
Både fysiologi, ergonomi og studier av kroppens fysiske
og psykiske reaksjoner på stress, inngår i faget som
igangsettes igjen til høsten.
Pilot-fag
Det var Crispin Spaulding som på åttitallet startet
opp dette studietilbudet på Musikkonservatoriet i Trondheim.
Faget, som bygde på forskning innenfor fysiologi og psykologi
fra USA, har vakt oppsikt i ulike miljø i Europa.
- Spaulding var tidlig ute med dette, og hennes kompetanse ble
etterspurt - etter hvert over hele verden. Når jeg underviser
i faget utenfor NTNU, spiser folk nærmest hånden av
meg. Hvor jeg enn beveger meg utenfor Norges grenser, vekker dette
fagtilbudet oppsikt i fagmiljøene, forteller Sissel Høyem
Aune, førsteamanuensis i sang ved Musikkonservatoriet.
Hun påpeker at da Spaulding sluttet ved Musikkonservatoriet,
kunne de ikke tilby fagtilbudet i samme form lenger. Nå
skal faget imidlertid gjenoppstå med nye krefter, bygget
på forskning og utviklingsarbeid som gjøres over
hele Europa.
Etterspurt
Aune viser til at flere fagkonferanser for musikk og kunstfaglig
forskning gjennom 90-årene har satt fokus på stage
fright.
- Hyperventilering, skjelving og svetting er symptomer mange
profesjonelle musikere lever med. Det er med andre ord fysiologiske
og medisinske problemer forbundet med å opptre. Med faget
Prestasjonsforberedelser lærer man å kontrollere presset.
Her får man veiledning i å øve seg opp til
å takle hyperventilering og bli mer bevisst på hva
som skjer med kroppen, sier Aune. Hun mener at det ligger an til
tverrfaglig forskning og utviklingsarbeid innenfor dette området.
Flere kontakter er opprettet, blant annet med en forsker som forsker
på hyperventilering i forbindelse med sceneskrekk. Aune
påpeker at det som er vanskelig innenfor den institusjonelle
musiker- og sangerutdannelsen, er å opparbeide et interdisiplinært
samarbeid - å få fagfolk til å se problematikken
i et helhetsbilde. Dette mener hun det er store muligheter for
ved NTNU, som nettopp satser på å være interdisiplinært.
- Det burde ligge til rette for tverrfaglige interesser på
dette området. Det handler om fysiske, psykiske, sosiale,
antropologiske, sang- og taletekniske anliggender, sier Aune.
KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: SISSEL MYKLEBUST
|