Forskning foran
Rice University
Houston, Texas: Rice er verdens minste forskningsuniversitet,
hevder nobelprisvinner Robert Curl (bildet) i samtale med Universitetsavisa.
Men trass i litenheten vil Rice være der de banebrytende
erkjennelsene gjøres. Har NTNU noe å lære?
Eliten:
«Vi er ute etter de beste, og de best motiverte, studentene.
Penger er ingen hindring,» proklamerer Rice. Og kravene
for å komme inn er fryktinngytende. I fjor ble 18 søkere
med perfekt score i den allamerikanske SAT-testen avvist. Rice
ville ha noe mer.
Penger:
Med sine 4 401 studenter er Rice mindre enn NTNU med drøye
18 000. Men ressurssituasjonen er en annen. Helt annen. Ved
Rice er den en vitenskapelig ansatt for hver femte student.
Gjennomsnittlig antall studenter per forelesning er 14, for
«undergraduates» åtte.
Fakta:
Gir stipend
Studieavgiften ved Rice ligger for øyeblikket
på 15 950 dollar. Samtidig mottar 85 prosent av
studentene stipend i en eller annen form. En vesentlig
del av disse stipendene kommer fra universitetets egne
legat, som Rice hevder er det tredje største blant
USAs private universiteter. Samtidig ytes bidrag til å
kutte studielån. Målet er at ingen student
skal forlate Rice med mer enn 9 900 dollar i studielån.
Elite
Rice er ikke det mest elitistiske universitetet i USA.
Harvard kommer på topp, hakk i hel kommer Yale,
deretter Princeton. Så har man Stanford, CalTech
og MIT. Dette er også eliteinstitusjoner, men skiller
seg fra de tre første ved at de ikke dekker hele
det akademiske spekteret.
Rotterace?
En «assistant professor» ved Rice ansettes
for fire år av gangen. Dersom vedkommende etter
to perioder ikke har lykkes med å få finansiell
støtte til sine forskningsprogrammer, er det ut.
Hver fjerde vitenskapelig ansatt ved Rice må slutte
av den grunn.
Houston
Houston er USAs fjerde største by. Den skal også
være den amerikanske byen med flest universitetsstudenter.
Rice er rosen i knapphullet - men de fleste studentene
studerer andre steder. University of Houston er størst.
Universitetene er samlet i en egen bydel, Houston Medical
Center. Som navnet tilsier, huser området mye tung
medisinsk forskning.
SAT
Akronymet står for Scolastic Attitude Test og er
en omfattende prøve som alle amerikanske high school-elever
må ta. Den består av en generell del og en
emnedel. Den generelle delen er delt inn i en verbal og
en matematisk orientert del. Rangeringen er nasjonal og
teller tungt ved opptak til alle høyere læresteder.
Emnedelen er individuell og er rettet mot den enkeltes
faggruppe.
|
Det
ekstreme universitetet
Ifølge US World & Report har Rice i en årrekke
vært det private universitetet i USA hvor studentene får
mest utdanning igjen for pengene.
Det fins andre som har mer prestisje - Harvard, Yale, Princeton.
Søkkrike Rice har sett seg råd til å holde
«Tuition Fee» nede på 'bare' 100-120 000 i
året. 85 prosent av studentene får en eller annen
form for stipend.
Rice profilerer seg som et forskningsuniversitet. To nobelprisvinnere
i kjemi topper skrytelista. Nylig ble det kjent at en forskergruppe
ved Rice i samarbeid med Yale har laget en molekylær «bryter.»
Det er første skritt i retning av den molekylære
datamaskin.
Samtidig satser Rice knallhardt på studentene, spesielt
på undergraduates. Utvelgelsesprosessen er lang
og komplisert. At man har toppkarakterer, er en selvfølge,
men det er bare begynnelsen. I fjor avviste Rice 18 søkere
til tross for at de hadde 800 poeng av 800 mulige på den
nasjonale SAT-testen (se notis). For å komme i betraktning
bør du helst kunne dokumentere lederegenskaper. Og du
må være motivert. Svært motivert.
Nervøse sammenbrudd grunnet intens studievirksomhet
er utbredt.
Men studentene vi møtte, utviser store mengder selvtillit.
Dessuten en ubevisst - arroganse over de mindre smarte, de mindre
målbeviste.
Men dem finner du ikke ved Rice.
Forskning foran
- Det forskningsorienterte universitet. Der ligger framtida.
Høgskolens tid er forbi.
Sidney Burrus er dekan ved George R Brown School of Engineering.
Tross sitt gammelmodige navn er det ikke noen ingeniørskole
Burrus leder. Dekanen poengterer at Brown er ett av Rices fire
fakultet.
- Rice har også tre profesjonsstudier. Men vi er altså
ikke blant dem. Det forteller deg noe vesentlig. sier Burrus.
«Engineering,» eller teknologistudier som vi velger
å oversette begrepet til, er noe annet enn «science»
- naturvitenskapene, sier dekanen. Naturvitenskapsfolkene studerer
det som er, teknologene kaper det som ikke er. Teknologi vil
få stadig større betydning i samfunnet. Også
humanister og samfunnsvitere må ha vært innom teknologi.
Ellers vil de få hull i sin kunnskapsbase, mener han.
- Dermed bør en teknolog ha en større interesse
for verdier i samfunnet, sammenliknet med en naturviter: For
teknologen skaper noe for og i samfunnet. Slik sett befinner
teknologene seg langt nærmere humanistene og samfunnsviterne
enn hva naturviterne gjør.
Det er en meget offensiv ingeniørprofessor vi møter.
Burrus har vært sentral i arbeidet med å dra i gang
en avlegger i Bremen i Tyskland.
- Forestillingen om det forskningsorienterte universitet kommer
opprinnelig fra tyskerne. Men de har glemt hva det handlet om.
Hele deres akademiske system har stagnert, hevder professor
Burns.
Underviseren må forske
Kvintessensen ved «forskningsuniversitetet» er
denne: For å kunne undervise må man forske. Forestillingen
om at noen forsker fram ny kunnskap mens andre lærer den
bort, er feilslått. Akademiske institusjoner («Liberal
Arts & Colleges;» «Technological Institutes:»
Vi samler dem i betegnelsen 'høgskole') som følger
en slik foreldet oppskrift vil få problemer med å
hevde seg under den pågående intellektuelle globaliseringen:
- Jeg tror tida deres er ute. Dette fordrer en ny måte
å forstå hva undervisning er, sier professor Burrus.
Den tradisjonelle formen for undervisning er temmelig ineffektiv.
Å lære bort faktakunnskap er noe annet enn å
undervise i kontekst, hvordan ting henger sammen. En tredje
form for undervisning er praktisk undervisning i ulike ferdigheter.
«Sammenliknet med
naturviterne, befinner
teknologene seg langt nærmere humaniora og samfunnsvitenskapene.»
|
-Det er tåpelig å bruke
en vitenskapelig ansatt til alle tre former for undervisning.
En datamaskin kan lære deg basiskunnskap. De vitenskapelig
ansatte kan undervise i sammenhenger, sier professor Burrus.
Læring er ikke formidling av død materie, av ferdigtygde
fakta. Læring er en prosess, hvor minst to deltakere er
nødvendig.
Rollemodell
Forskeren som underviser, blir også
en rollemodell, sier professor Burrus. Studentene nøyer
seg ikke med å lytte til og skrive ned hva hun sier. De
ser hva hun gjør - forsker, skaffer til veie ny innsikt.
Man må være aktiv på forskningsfronten for
å fylle underviserrollen ved Rice.
Rice krever altså svært mye
av sin «faculty,» sine vitenskapelig ansatte. De
skal ikke bare være fremragende forskere - det må
de være, siden nasjonen har erfart en betydelig overproduksjon
av doktorgrader de senere år - de skal dessuten være
forbilder for sine studenter. Og, de skal være gode til
å undervise.
Ved slutten av hvert kurs blir studentene
bedt om å fylle ut et skjema der professoren får
sin prestasjon evaluert. Hvor godt forberedt er han, hvor inspirerende/kjedelig
er han, er han hjelpsom: Studentene krysser av, fra «enestående»
til «katastrofal.» Professor King Walters forsikrer
at disse skjemaene blir brukt aktivt. Walters er fysikkprofessor
og jobber i fakultetsstyret for naturvitenskapene - Weiss School
of Natural Sciences.
- Studentenes evaluering er viktig når
styret vurderer om man skal få forlenget sitt engasjement,
eventuelt få fast ansettelse, full tenure. Det
er også viktig når lønnen fastsettes, sier
professor Walters.
Han medgir at slike avstemninger kan
gi vridde resultater - krevende forelesere som blir slaktet,
«snille» professorer roses opp i skyene.
- Men alt i alt fungerer disse studentevalueringene
bra. Det er for øvrig et hjelpemiddel for foreleseren
til å forbedre seg. Når en underviser konfronteres
med dårlige evalueringer, og er opp for mulig forlengelse
1-2 år fram i tida, forventer vi at vedkommende gjør
noe med det.
- Så er vi opptatt av en ting til:
Man må fortsette å være en god underviser
også etter at en har fått full tenure og
er blitt fast ansatt. Vi kan ikke lenger si ham opp, men vi
kan holde tilbake lønnsforhøyelser.
Walters legger til:
- Det er sjelden noe problem. Kulturen
her er slik at man nødig vil bli kjent som en elendig
lærer.
Så undervisning settes høyt.
Rice markedsfører seg som et forskningsuniversitet -
men praktisk talt alle vi snakket med, framhever undervisning
av undergraduates, av de ferske studentene. Uansett fagfelt
legger man stor vekt på den faglige og sosiale kontakten
med de yngste.
Men Rice krever sannelig mye av studentene
de tar inn. Burrus synes det er helt OK å kalle Rice et
eliteuniversitet. Men:
- Elitisme kommer i mange varianter.
Rice er elitistisk utelukkende i den forstand at folk som kommer
hit, er i stand til å lære. Men det foregår
nok en utstrakt selvseleksjon. Du søker deg til Rice
bare dersom du er innstilt på livslang læring, sier
Burrus.
STREKKER SEG:
«Rice Owls» -uglene - knuser det
gjestende laget. Sluttresultatet blir 80-40 i uglenes favør.
Humaniora
skvises
Mens de «harde» vitenskapene
velter seg i penger, sitter humanistene på Rice på
biblioteket og leser bøker.
«Vi har humaniora. Det skiller
oss fra MIT,» sier teknologene og naturvitenskapsfolkene
ved Rice. Ingeniørprofessor Burrus tilbragte et år
ved MIT - Massachusetts Institute of Technology. Det var et
interessant år sier han, men han var glad for å
komme tilbake.
- Ved MIT er teknologene de egentlige
vitenskapsfolkene. Humanistenes rolle ved MIT er å gi
teknologene en dose humaniora. Samfunnsvitenskapene tolereres
i den grad de er kvantitative i sin forskning. MIT prøver
å gjøre dem til teknologer, mener Burrus.
|
Universitetets aktiviteter
er samlet i én campus. Førsteårsstudentene
bor på internat inne på området.
|
Det høres flott ut. Men realiteten
er at humanistene ved Rice har det mer eller mindre slik humanistene
ved norske universiteter har det. Dekan Judith C Brown (bildet)
ved Rice School of Humanities beskriver en virkelighet som lyder
mistenkelig kjent. Lønningene tar det meste av fakultetets
budsjett. Dekanen har en liten reisekasse. Den bruker hun til
å gi håndpenger til vitenskapelig ansatte som vil
bruke sommerferien til å dra på seminarer og konferanser,
besøke andre bibliotek og slikt. Man får kanskje
et par tusen dollars. Men det meste må de betale selv.
- Vi skulle gjerne hatt mer penger. Men
det er slik markedslovene fungerer. Det private næringsliv
er tungt inne på teknologisk forskning, sier professor
Brown. Selv er hun historiker, med den italienske renessansen
som spesiale.
- Hvor mye tjener en ingeniørprofessor
sammenliknet med en humanistprofessor?
- De individuelle forskjellene er store.
Noen på deres side tjener svært mye. I snitt vil
jeg anta at de tjener femti prosent mer. Likevel: En del av
dem ville uansett fått svært mye mer i det private
næringsliv. Så det vitner tross alt om et betydelig
engasjement at de faktisk velger å bli værende ved
Rice, poengterer dekan Judith Brown.
De vitenskapelig ansatte i humaniora
underviser fire kurs i året. Det er et dobbelte av hva
kollegene ved de teknologiske fag gjør. Mest populært
er det å undervise de yngste studentene, sier hun.
- Fremmer
middelmådighet
|
De to glasstårnene
dominerer gatebildet i Houston Medical Center - universitetsbydelen. |
Ingeniør-professoren Burrus
har ikke mye godt å si om europeiske universiteter.
- Fordelen med det amerikanske akademia
er at variasjonen er så stor. I Europa er strukturen mye
mer ensartet. I Tyskland, som jeg kjenner best, prøver
man å gjøre alle universitetene like, hevder professor
Burrus.
- De får det selvfølgelig
ikke til. Men de prøver.
Dekanen har lite annet enn forakt til
overs for forsøk på å gjøre studier
ved ulike universitet modulære - utdanningsenheter som
er mulige å sammenlikne og som kan settes sammen som byggeklosser.
«Jeg ble meget overrasket
over hvor lite tyskerne aktet sine barns utdanning.»
|
- Jeg skal fortelle deg noe ikke så
veldig pent om hva det modulære universitet gir deg: det
samme som modulhus og middelmådighet. Det verste av alt
er dette: du forteller studentene at middelmådighet er
OK. Men det er eksellense vi er ute etter.
Burrus er kompromissløs. Vi innvender
at dette tross alt handler litt om penger, og det koster 80-120
000 i året å studere ved Rice. Det avfeier han ved
å vise til hva han pleier å si til sine tyske venner
- å gi en av ungene dine en skikkelig utdanning koster
ikke mer enn en passe rimelig bil i året.
- Da pleier jeg å spørre
dem om hva som er viktigst, en ny bil eller at barna deres får
en ordentlig utdanning. Tyskerne pleide å bli forferdelig
fornærmet av det. De betaler sin skatt, og forventer at
staten betaler universitets-utdanningen. Jeg ble meget overrasket
over hvor lite tyskerne aktet sine barns utdanning.
- Men hva med dem som har råd til
verken ny bil eller Rice?
- Vi har stipend for dem.
Dette er ikke tomme ord. Ferske tall
indikerer at en fjerdedel av nyopptatte studenter ved Rice får
stipend. Pengemangel skal ikke være et absolutt hinder
for å studere her, hevder professor Jordan Konisky, vice
provost ved Senter for forskning og videregående studier.
- Rice må være verdens minste
universitet som prøver å være et forskningsuniversitet,
sier professor Robert Curl.
Robert Curl fikk nobelprisen i kjemi
sammen med Robert Smalley i 1996. Han
har vært ved Rice i 42 år.
- Å være liten har en rekke
fordeler.
«Ferske studenter kan hjelpe
deg til gjennombrudd i egen forskning.» |
Med 400 vitenskapelig ansatte og under
3000 undergraduates er ratioen svært god. Dermed
blir ikke studentene bare et nummer i rekka. Vi blir kjent med
studentene, og enda viktigere, de blir kjent med oss.
Professor Curl underviser fortsatt. Han
foreleste i to kurs forrige semester. For de yngste studentene.
- Med din bakgrunn kunne du antakelig
fått en svært privilegert posisjon i et privat forskningsinstitutt
med alle tenkelige ressurser tilgjengelig?
- Det kunne jeg ikke tenke meg. Forskning
og undervisning nærer hverandre. Det er antakelig bedre
å undervise introduksjonskurs i kjemi enn på videregående
nivå. Stilt overfor ferske studenter kan du kan komme
på nye og uventede innfallsvinkler. Det kan hjelpe deg
til nye gjennombrudd i din egen forskning, i stedet for at du
graver deg ned i laboratoriene.
- Hva skal til for å bli en god
forsker?
- Det viktigste er å finne emner
innenfor ens felt. Hver disiplin har sine fronter inn i ingenmannsland
- problemer som flere har prøvd seg på og mislykkes.
Det enkleste er å forske på et velkjent felt og
lære mer om stadig mindre. Det er risikabelt å prøve
seg på de virkelige nøttene. Men det er det du
bør gjøre. Da er det lett å legge det vanskelige
til side, og heller skrive ut noen vitenskapelige artikler man
har liggende.
Målet er å bygge den molekylære
datamaskin. For kort tid siden greide de å få et
molekyl til å oppføre seg som en bryter.
- Om ti år vil vi se den første
molekylære datamaskin, sier James Tour. Professor Tour
leder forskningsteamet som, sammen med et annet team ved Yale,
laget den molekylære bryteren.
Molkylær elektronikk er hva det
handler om. Ed Mickelsen er post doc. hos professor Tour. Selv
jobber han med nanoteknologi. Mickelsen forklarer at molekylet
ble plassert mellom to elektroder. Ved å variere spenningen
lykkes man med å 'slå av' molekylet ved visse spenninger.
Det er snakk om svært lave verdier.
- Når gjennombruddet endelig kommer,
bli noen av oss kanskje invitert til Stockholm i forbindelse
med en viss pris... (Mickelsens aner kommer fra Sverige.)
|
Professor
James Tour tegner opp produktivitetskurven til en vitenskapelig
ansatt: Etter fast ansettelse peker pila bratt nedover.
|
- Det er det du drømmer om?
- Det er det vi drømmer om ,alle
sammen.
Nei-sierne finner du i Europa
Professor James Tour er et vandrende
stormsenter. Han setter seg ned sammen med oss: Så snart
vi presenterer vårt første spørsmål,
reiser han seg og begynner å vandre fram og tilbake. Med
albuer og håndledd dirigerer han inn poeng for poeng.
Det ble med det ene spørsmålet (og ett til).
- Hva som gjør en til en god forsker?
Et
«Når du slutter
å prestere, bør noen sørge for å
få deg ut.»
|
meget interessant spørsmål.
Alt dette med å være kunnskapsrik, kreativ og slikt,
er sant. Men det er noe annet som opptar meg mer: Det enkleste
i verden er å komme opp med ti gode, vitenskapelig holdbare,
argumenter for hvorfor noe ikke lar seg gjøre. Men «the
movers and the shakers» gjør det likevel. Derfor
bruker jeg så mye tid på å motivere studentene
og stipendiatene som jobber i forskningsgruppen min - «det
går nok ikke, men vi gjør det uansett.» Vitenskapsfolk
vil helst gå framover med små skritt. Men jeg ville
syntes det var fryktelig kjedelig å skulle forske på
små ting innenfor felt hvor det meste er kjent. Jeg vil
gjøre noe stort, med høy risiko men med stor potensiell
avkastning.
Vi har jobbet med molekylær
elektronikk en stund nå. For hvert steg videre har andre
vitenskapsmenn stått i kø for å fortelle
«Livskvalitet!??
Spør du om livskvalitet?»
|
oss hvorfor det vi prøver
på, ikke lar seg gjøre. Senere, når vi
har fått det til, trivialiserer de våre prestasjoner.
Europeerne er verst. De mest intense «nei-sierne»
finner du i Europa. Disse vitenskapsfolkene sa at vi aldri
ville bli i stand til å behandle et enkelt elektron
individuelt. Men det gjorde vi. Så sa de vi ikke ville
greie å sette strøm på det. Men det gjorde
vi. Så sa de at vi aldri ville få til en egen
molekylær innretning. Men det gjorde vi. Nå sier
de at vi aldri kommer til å bygge en molekylær
computer. Men det skal vi greie. Når? La oss si, innen
en ti års tid. Men det vil være flere stadium
i mellom. I løpet av de neste 3-5 årene vil vi
se minneinnretninger, hybrider, litt senere, om 5-7 år,
får vi transistorer som samarbeider med grupper av molekyler.
Og, viktig, vi bruker studenter (Tours forskingsgruppe består
for øyeblikket av tre undergraduates, ni graduates
og fire post doc) til det. Søsteren min var fast ansatt
professor ved UCLA, i matematikk og fysikk. Hun ble kjøpt
opp av Bill Gates. Nå har hun helt andre budsjetter
å rutte med. Det vi holder på med, kunne nok bli
gjort i Microsoft. Men vi har det morsommere. Så er
det dette: De vitenskapelig ansattes prestasjoner øker
jevnlig fram til de blir fast ansatt. Deretter synker den,
først moderat, deretter bratt. Det er forferdelig.
Når du slutter å prestere, bør noen sørge
for å få deg ut. Det skjer ikke. Men han blir
gående på sparebluss, får tilført
lite resurser. I Europa, hva skjer med sånne? De ender
opp med å styre hele instituttet.
- Hva med livskvaliteten?
- Livskvalitet??! Spør du om livskvalitet?
Dette her, det er livskvalitet (roper Tour). Jeg er fast ansatt
professor - tror du jeg kunne tenke meg å bruke livet
på å vandre fra det ene cocktailpartiet etter det
andre, drikke vin, gå på konserter og være
en hot shot professor? Dersom det er livskvalitet ,vil jeg ikke
ha det. Jeg vil hive alt jeg har av menneskelige ressurser inn
i arbeidet for å gjøre noen vitenskapelige oppdagelser
som forandrer folks liv. Når den dagen kommer at jeg ikke
orker det lenger, vil jeg satse for fullt på undervisning.
Jeg vil ha noe ut av livet mitt. Jeg er en full tenure
professor Jeg har vært det i fem år, og nå
er jeg 40 år. Jeg saktner ikke farten.
(Professor Tour har to barn. Han jobber
tolv timer daglig. Ser han noe til dem - Han påstår
det. Jim Tour står opp hver morgen klokka kvart på
fire. Så leser han fag til rundt kvart på seks.
Deretter vekker han ungene og ordner frokost til dem. Så
drar han på jobb. Han er på kontoret halv sju. I
sekstida er han hjemme igjen. Klokka halv ti legger han seg.
Professor Tour arbeider ikke på søndager.)