Les også
debatt sidene
Det koker på Nordisk
Unisone protester mot dekanus' syn på
den faglige virksomheten.
Det koker på Institutt for nordistikk og
litteraturvitenskap. Etter at HF-dekanus Petter Aaslestad, selv
hjemmehørende på Nordisk, i Universitetsavisa erklærte
at nordistene har seg selv å takke for studentfrafallet
de siste årene, har ikke telefoner og e-post stått
i avisas redaksjon.
- Kom og snakk mer med oss! lød et unisont rop fra Dragvoll.
Det var ingen vei utenom.
- Vi kan ikke sitte rolig og la dekanus gi oss
et sånt rykte, sier professor Erik Østerud og førsteamanuensis
Frode Helland, begge litteraturvitere.
- Klisjéfylt
Kort oppsummert var Aaslestads påstand at
nordiskfaget i for liten grad reflekterer over sin egenart;
at det i for stor grad formidler en fagtradisjon uten å
skjele til samfunnsutviklingen for øvrig; at det nasjonale
ikke settes inn i en internasjonal kontekst; og at man ikke
kan by dagens ungdom nasjonal identitetsskaping. Derfor altså
rekrutteringsproblemer. Disse påstandene fremmet dekanus
også over eteren i uka som gikk, til ytterligere ergrelse
for hans kolleger uti faget.
- Han uttaler seg klisjéfylt om nordiskfaget,
og skaper et inntrykk som overhodet ikke er i samsvar med virkeligheten,
sier Østerud og Helland.
- Så hva er virkeligheten?
- At vi ikke har hatt rekrutteringsproblemer i
20 år, slik dekanus sier, bare de siste par årene,
og primært på grunnfag. Til mellomfag og hovedfag
har vi hatt bra rekruttering. At vi er ett av de få instituttene
som får mange stipendiater. At vi kontinuerlig reflekterer
over og reviderer faget vårt. At vi alltid ser det nasjonale
i forhold til det internasjonale. Og at vi nettopp problematiserer
rundt alt det som omhandler nasjonal identitet.
Slår kiler i det nasjonale
- Men den litterære kanon...?
- ...er et empirisk faktum som ikke kan ønskes
bort! Men den er under kontinuerlig kritikk og revisjon; og
vi ser også på hva den utelater. Grunnfagslitteraturen
er nå primært ordnet etter sjanger, ikke som en
stor nasjonal fortelling, og vi har knyttet teori til den på
en måte som gjør at selvrefleksjonen ligger innebygget
hele veien.
De to litteraturviterne avviser ikke at nasjonsbygginga
ligger der som en del av kanonen. Men de avviser bestemt at
de ikke problematiserer denne biten, at de ikke knytter den
til verden utenfor Norge, eller at den medfører «identitetsbekreftelse».
-Den identitetsskapende siden kan man ikke unnslippe, men det
interessante og viktige er jo hva man gjør med
den, sier Helland.
- Det er klart man, som Aaslestad sier, ikke kan tilby dagens
ungdom identitetsskaping. Men vi gjør det da heller ikke!
-Nordisk litteraturvitenskap er internasjonal,
slår Østerud og Helland fast.
- Vi underviser i alle emner som går innenfor en internasjonal
debatt, og vi har tatt inn også ikke-nordisk litteratur,
nettopp for å slå en kile inn i det nasjonale. Men
dekanus gir inntrykk av at vi fortsatt sitter i Dovregubbens
hall: omgivelser Ibsen ironiserte over allerede i 1867.
Ingen grunn til selvkritikk?
- Unnskyld, men det høres da ut til at
dere egentlig deler dekanus' syn på hvordan den faglige
virksomheten skal drives?
- Ja, i all hovedsak. Men vi deler ikke hans virkelighetsoppfatning.
Vi gjør jo alt det han sier vi ikke gjør!
- Hvordan kan to parter da oppfatte den samme
virkeligheten så forskjellig?
- Nei, si det...
- Finnes det overhodet ingen grunn til faglig
selvkritikk i nordiskmiljøet?
- Vi må jo ta det alvorlig, at vi har et
rekrutteringsproblem, medgir Helland, som selv opplever at han
i dag bare har en brøkdel av det tilhørertallet
han hadde på grunnfagsforelesninger for to-tre år
siden.
Østerud er imidlertid ikke enig at dette
er så krisebetont, 15-20 nye grunnfagstudenter dette semesteret
er ikke så galt, etter hans mening.
- Men vi har forsømt oss i forhold til moderne litteratur.
Og det er synd at vårt fag nesten ikke forholder seg til
moderne medier. Nei, mye kunne sikkert vært bedre. Men
derfra og til det bildet Petter Aaslestad tegner - det holder
ikke!
HF-dekanus Petter Aaslestad vil presisere
en feil som oppsto i intervjuet med ham. At Nordisk har
hatt rekrutteringsproblemer i 20 år, var en unøyaktig
påstand. Han mente egentlig å si at nordiskfaget
var det siste som merket den store studenttilstrømmingen
tidlig på 90-tallet, og det første som merket
frafallet noen år seinere. Aaslestad vil for øvrig
kommentere saken i neste nummer av Universitetsavisa.
|
Les også
debatt sidene